Avdelingsdirektør Gjermund Nese i Konkurransetilsynet bekrefter i dag overfor BilNytt.no at Schibsted har gått til søksmål mot tilsynet.
Schibsted, som blant annet eier Finn.no, vil kjempe i retten for å få opphevet vedtaket slik at de kan eie Nettbil.
- De har benyttet seg av ankemuligheten som ligger i å gå til søksmål, og dermed bragt eierspørsmålet inn for rettssystemet, sier Nese til BilNytt.no
Les også: Må selge Nettbil
Å ta saken for retten er siste ankemulighet for Schibsted etter at Konkurranseklagenemnda ga Konkurransetilsynet medhold i deres vurdering: Schibsteds eierskap i Finn og Nettbil ga medieselskapet for stor markedsmakt.
Avdelingsdirektøren forteller at søksmål i slike saker er utenom det vanlige:
- Nå er dette en mulighet selskapene har, men det har ikke skjedd tidligere at den er blitt benyttet. Sånn sett er dette noe nytt for oss, sier Nese.
Dermed er det nå opp til retten å ta stilling til om Schibsted får eie Nettbil.
Fokus på domstolen
Kommunikasjonsdirektør Atle Lessum i Schibsted bekrefter søksmålet overfor BilNytt.no.
- I denne saken mener Schibsted at avgjørelsen fra konkurransemyndighetene er gal. Oppkjøpet av Nettbil skulle vært godkjent, sier Lessum til BilNytt.no.
- Vi ønsker nå å prøve saken for domstolene, og har derfor bestemt oss for å benytte oss av adgangen vi har til anlegge søksmål.
Hva Schibsted eventuelt gjør dersom de taper i retten, er ikke noe Lessum og Schibsted fokuserer på nå:
- Vårt fokus ligger på ankesaken, og vi mener vi har en god sak.
- Kan det være aktuelt å avvikle dagens selskap for så å re-etablere dette som en avdeling i Finn?
- Vi ønsker ikke å spekulere i andre alternativ – vårt fokus er på å prøve saken i domstolene, svarer Lessum.
- Schibsted har fortsatt stor tro på Nettbils modell, som er særlig komplementær til Finn sin rubrikkannonse-tjeneste. Vår prioritet er å utvikle Nettbil videre i konsernet. Da må vi til domstolen, sier Atle Lessum i Schibsted.
Kjøpte av konkurrent
Etter at mediekonsernet Schibsted gikk inn på eiersiden Nettbil.no, har myndighetene gitt handelen motstand. Schibsted kjøpte 67 % av aksjene i Nettbil fra Aller Media i desember 2019.
- NBF og bilbransjen har et godt og etablert samarbeid med Schibsted og Finn.no, og tar derfor deres oppkjøp av Nettbil.no til etterretning, sa NBF-sjef Stig Morten Nilsen da oppkjøpet ble kjent.
I september 2020 flagget Konkurransetilsynet at de mener Schibsteds eierskap i Nettbil ikke er bra for konkurransen i markedet.
I sin argumentasjon viser tilsynet til at det er få aktører i digitalt bruktbilsalg, hvor Finn.no er dominerende. Konkurransetilsynet mente at oppkjøpet av Nettbil eliminerer et sunt konkurranseforhold mot Schibsted.
Varslet rettssak
Noen måneder etter grep Konkurransetilsynet inn i saken, nesten ett år etter kunngjøringen av handelen. Da gjorde tilsynet det klart at Schibsted ikke får eie Nettbil.
- Dersom etablerte store aktører tillates å kjøpe utfordrerne sine vil dette kunne redusere konkurransen, selv om selskapet som kjøpes er relativt lite på oppkjøpstidspunktet, sa avdelingsdirektør Gjermund Nese da.
Schibsted aksepterte ikke tilsynes beslutning og klaget vedtaket inn for Konkurranseklagenemnda. I mai gjorde de det klart at de er på linje med tilsynets vedtak, og at mediekonsernet ikke får eie Nettbil.
- Schibsted mener fremdeles at dette er en gal avgjørelse, og at oppkjøpet av Nettbil burde vært godkjent, sa Schibsteds Atle Lessum til BilNytt.no i mai i år.
Lessum bekreftet allerede da at medieselskapet vurderte å ta saken for retten.
Inntektene øker
I 2020 omsatte Finn.no AS for 1,8 milliarder kroner og fikk et resultat før skatt på 677 millioner kroner.
Enn så lenge drives Nettbil AS med underskudd. I 2020, som etter alle solemerker går inn i historien som et meget godt år for bruktbilsalget, leverte Nettbil et underskudd på 5,7 millioner kroner før skatt. Det er riktignok en forbedring på 2 millioner kroner sammenlignet med året før.
Siden 2017 har Nettbil tapt over 18 millioner kroner, men utviklingen på topplinjen er langt mer attraktiv:
I fjor omsatte Nettbil for 67 millioner kroner, det er en kraftig økning fra 2019 da det ble omsatt for 28,7 millioner.
2018 er likevel selskapets beste år, med 88 millioner kroner i omsetning og et underskudd på 4,6 millioner kroner før skatt. Negativ margin, men langt bedre enn øvrige år.
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Karoline Sandvik Hernar | Knut Moberg |
Martin Huseby Jensen | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo
Følg BilJobb.no på LinkedIn