Birger N. Haug-eier Carl-Einar Haug om:

  • 1.000 færre nye biler enn budsjettert grunnet chipsmangel
  • Nye kontrakter og agentmodell
  • Nybil: Nullspill og minus-geskjeft
  • Paneuropeiske forretningsmodeller og norsk lønnsnivå
  • Formueskatt
  • Fusjoner og salg

Carl-Einar Haug har ikke akkurat lagt skjul på at han godt kan se for seg at hans bilforhandlerkonsern, Birger N. Haug, blir del av en større enhet i løpet av de nærmeste årene.

- Mine barn skal slippe å eie og ha ansvaret for denne type virksomhet alene i tiden fremover, sier Carl-Einar Haug til BilNytt.no.

Mens Carl-Einar Haug og døtrene er majoritetseiere med 68 % eierandel av konsernet Birger N. Haug Holding og Fekjan Invest AS, eier broren Petter Haug med familie de resterende 32 % av konsernet.

- Eiendom er en virksomhet jeg ikke ser utfordringer rundt med gode leietagere. Jeg vil at eiendomsdelen skal være 100 % eid av Haug-familien fremover. Her har mine døtre og min brors sønn kommet inn i styret, sier Haug. 

Men bilforhandlervirksomhet er åpenbart noe helt annet enn eiendom:

- Der er det risiko og usikkerhet som jeg ikke ønsker å påføre de neste generasjonene, sier Haug.

"I år får vi 1.000 færre biler enn budsjettert grunnet chipsmangel hos både Hyundai, Nissan og MG."

- Med ansvar for rundt 400 medarbeidere må vi endre oss raskere og raskere for i det hele tatt å overleve, sier han og legger til:

- Det digitale skiftet og nå også det grønne skiftet er utfordrende, og det er et svært omfattende arbeid å sette seg inn i nye avtaler og salgsmodeller for ulike merker, sammen med det nye gruppeunntaket som er på vei.

- Med så mange bilmerker som vi har, og en forventet omsetning på rundt 3 milliarder kroner i detaljleddet, er riktig infrastruktur og gode «just in time»-løsninger kritisk, sier Haug.

"Gevinsten vi får ved å selge oss ned, vil vi antagelig benytte til å øke investeringene i eiendomsvirksomheten"

Kommentar: - Salg eller fusjon av bilvirksomheten?

- Ganske fortvilet
Nå er det ikke bare bilforhandlervirksomheten alene som skaper frustrasjoner.

Carl-Einar Haug er krystallklar på å at norsk politikk og skattesystem hindrer investeringer i norsk næringsliv.

- Jeg er ganske fortvilet over at det blir omtalt som utbyttefest, når norske bedriftseiere tar ut utbytte for å betale formueskatt.

- Formueskatten er ingen tradisjonell skatt hvor man konverterer en del av inntjeningen til skatt. Formueskatten er en avgift på eiers hånd, uansett om man tjener eller taper penger, sier og han og fortsetter:

- Blir en økning i formueskatten realisert, samtidig som man fortsetter å skrive opp verdiene på det skatten beregnes av, vil dette over tid gjøre norsk eierskap vanskelig.  

"Norsk lønnsnivå bør ikke økes for noen, men de med lønn under 750.000 kroner bør kompenseres med skattelette."

Kostnadsnivået er et annet argument for å selge seg ned:

- Paneuropeiske forretningsmodeller passer dårlig i Norge, sier Carl-Einar Haug.

Han argumenterer med at norsk lønns- og kostnadsnivå er utfordrende.

Dette blir spesielt problematisk når produsentene ikke skiller mellom Norge og andre land i Europa:

- Vi har polske arbeidere på vårt anlegg på Røyken som tjener nesten like mye på en måned som det deres polske kolleger tjener på et år i hjemlandet. 

- Norsk politikk og rikdom fører til et dobbelt lønnsnivå, mens marginbildet på nye biler er likt som resten av Europa, sier han og fortsetter:

- Norge har mye penger og norsk lønnsnivå bør ikke økes for noen, men de med lønn under 750.000 kroner bør kompenseres med skattelette fremfor lønnsøkning.

- Vi har sett økende andel av utenlandske eiere i andre næringer. Jeg tror at dette vil tvinge seg frem også i bilbransjen.

- Planen om at detalj-virksomheten til Birger N. Haug må bli en del av noe større, gjerne med utenlandske eiere, tvinger seg faktisk frem hos oss, sier Carl-Einar Haug.

- Gevinsten vi får ved å selge oss ned, vil vi antagelig benytte til å øke investeringene i eiendomsvirksomheten, men da med planlagt skifte mot bolig og annen næring enn bil, legger han til.

I dag består Haugs eiendomsportefølje av mye næringseiendom, og mye egen bileiendom.

"Det er derfor vi tar grep med aktivt å hente inn eldre biler i både servicemarkedet og til bruktbilomsetningen."

- Du har tidligere sagt at du vil eie en mindre andel av noe større i bil. Vil det si at det må flere enn én partner inn i Birger N. Haug AS?

- Vi eier gjerne sammen med to andre, men det kan godt tenkes at det bare blir med én annen partner. Vi er åpne for ulike modeller, svarer Haug.

- Kan dere fusjonere hele virksomheten med Gill Gruppen?

- Det er usikkert om detalj og import blir del av samme fusjon eller salg i fremtiden, men vi er åpne for ulike modeller med Gill eller andre.

Flere snubletråder
Når det gjelder bilsalg ser Haug en rekke snubletråder i tiden fremover:

- Det er dessverre flere andre forhold som ligger og lurer, enn bare agentmodellen, sier han.

Han mener at dersom agentmodellen medfører bortfall av provisjoner fra salg av finans og forsikring, vil mange forhandlere slite med forsvarlig inntjening og midler til å betjene formueskatten.

- Og det kan forresten godt hende at agentmodeller reverseres, hvis de ikke fungerer.

- Men med denne, som med så mange andre hindringer som plutselig dukker opp, er det ganske mye å sette seg inn i med endrede forretningsmodeller og nye kontrakter.

- Heldigvis har vi i Birger N. Haug så langt klart å kjøre slalåm mellom de hindringene som finnes der ute – og oppnådd tilfredsstillende resultater.

Birger N. Haug kan se tilbake på noen skiftende, men lukrative år for bilforhandlervirksomheten:

I 2018 økte bilforhandlerens resultat før skatt fra kun 2,7 millioner kroner til over 100 millioner. I fjor landet bunnlinjen på over 60 millioner, i tillegg var Haugs andel av MG-importørens resultat på omkring 50 millioner.

- Nullspill eller minus-geskjeft
Haug er imidlertid tydelig på resultatene fra nybilvirksomheten er helt avhengig av modellporteføljen:

- Se på nybilvirksomheten regulert i forhandlerkontrakten. Den er et nullspill eller minus-geskjeft de årene det ikke er nye modeller, sier Haug. 

- I år med modelltørke blir nybilvirksomheten, og derfor også bilimportørene, subsidiert av bilforhandlerne som da lever av brukt og andre forretningsområder. 

- Salg av finans og forsikring er selvfølgelig med på å holde forretningen i gang, det samme gjelder skade og lakk. For ikke å snakke om bruktbilomsetningen.

- Det er derfor vi tar grep gjennom aktivt å hente inn eldre biler i både servicemarkedet og til bruktbilomsetningen.

"Heldigvis har vi i Birger N. Haug så langt klart å kjøre slalåm mellom de hindringene som finnes der ute"

Carl-Einar Haug har ikke problemer med å hente frem utfordringer – både tikkende bomber og bomber som nettopp har gått av – i den klassiske forretningsmodellen til nybil-virksomheten:

- I år får vi 1.000 færre biler enn budsjettert grunnet chipsmangel hos både Hyundai, Nissan og MG. Uforskyldt fra vår side, men det slår rett ut på vår bunnlinje, avslutter Carl-Einar Haug.
 

Birger N. Haug AS har åtte forhandleranlegg i Stor-Oslo, og er forhandlere for Nissan, Hyundai, Subaru, MG, Seres, Maxus og Isuzu.

Birger N. Haug var i fjor Norges 9. største merkeforhandler målt i antall solgte biler, og selskapet er på 270. plass på Kapitals liste over Norges 500 største selskaper målt etter omsetning.

Tidligere i år gikk Fekjan Invest AS og Gill Gruppen sammen om Seres-importen og eier nå 50 % hver i Autoindustri AS, det samme gjelder i Norwegian Mobility Group AS, MG importen.

Dagens konsernsjef i Bertel O. Steen, Harald Frigstad (til venstre) var en liten periode konsernsjef i Birger N. Haug. Nå har Lars Borger Hansen (i midten) rykket opp som konsernsjef. Han vil jobbe med å få på plass Carl-Einar Haugs ønske om en ny eierstuktur for bilvirksomheten.

Nøkkeltall Birger N. Haug AS:

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Stian Blindheim Karoline Sandvik Hernar |
Martin Huseby Jensen Knut Moberg | Jon Winding-Sørensen Petter Knutsen Bjørkelo 


 Følg BilJobb.no på LinkedIn