Etter flere magre år for Subaru ser neste år ut til å bli enda tøffere:

Ingen 2021-modeller
Importøren kommer ikke til å importere noen 2021-modeller. Det som skal selges neste år er det som står på lager hos importør og ute i forhandlernettet.

Årsaken til importstoppen er hvordan norske bilavgifter slår ut på Subarus modellportefølje, til tross for at det ikke ble økning i CO2-avgiftene for 2021 likevel. 

Eksempelvis er engangsavgiften på en Subaru Forester på godt over 200.000 kroner, pluss moms. Beløpet tilsvarer omtrent en toppversjon av MGs elbil, pluss vekslepenger til overs.

Tålmodigheten skal dermed nok en gang stilles på prøve for Subaru-forhandlerne.

- Selvfølgelig venter forhandlerne beskjed om hva fremtiden kan bringe, noe vi vil komme tilbake til i 2021, sier Subaru-sjef Torbjørn Lie til BilNytt.no.

450 biler neste år
Ifølge Subaru-sjef Torbjørn Lie har importøren satt salgsmålet så lavt som 450 biler for 2021: 

- Målet er å selge 50 Subaru XV, 100 Outback og 300 Forester i Norge i neste år, opplyser han til BilNytt.no.

Til sammenligning er det ifølge OFV registrert 867 nye Subaru i Norge hittil i år (pr. 13. desember). I hele 2019 endte salget på 738 biler. 

De siste årene har pilene pekt nedover for Subaru-salget. Fra et salg på 3.754 biler i 2015 sank volumet til 738 biler i 2019.
Kilde: OFV

- God dialog med importøren
Subaru-forhandlere BilNytt.no har snakket med venter en tøff periode: 

- Så vidt vi vet er det tilgjengelig om lag 500 2020-modeller av en opprinnelig kvote på 2.000 biler, sier en forhandler til BilNytt.no.

Forhandlerne berømmer likevel importøren for å ha hatt en åpen og tett dialog i denne perioden: 

De understreker at importøren har vært helt åpen om situasjonen og har vært imøtekommende med hensyn til dialog og vilkår. 

Dessuten har MG, for de Subaru-forhandlerne som har merket i porteføljen, selvfølgelig lettet på situasjonen. 

Les også: - MG ble redningen

Venter ingen Europa-exit
Torbjørn Lie er ikke i tvil om at Subaru vil komme skikkelig tilbake.

- Fra øverste hold hos produsenten er det gitt beskjed om at i Europa skal de være, sier han. 

- De tekniske rammene er så trange i Europa at dersom fabrikken ikke klarer å møte kravene, har de egentlig ikke noen fremtid som bilprodusent.

- Produsenten mener disse kravene vil dukke opp alle andre steder også. Europa brukes med andre ord som benchmarking på andre markeder, sier Lie.

Ladbar hybrid neste år og elbil i 2025?
Det er ventet at Subaru skal lansere en ladbar hybrid, men når den kommer er foreløpig ukjent.

Det mest optimistiske anslaget er at den kommer til sommeren, mens andre ikke venter den før nærmere 2022.

Mandag denne uken bekreftet Subaru Europe at det skal komme en batterielektrisk Subaru.

Tidspunktet for lansering er imidlertid oppgitt til å være «i løpet av første halvdel av 2020-tallet» – det vil si innen 2025.

Det skal dreie seg om en elbil på størrelse med Subaru Forester. Bilen bygges på en plattform som deles med Toyota.

- Vi håper det ikke tar altfor lang tid før det dukker opp klarere informasjon om den elbilen vi er lovet «første halvdel av 2020-tallet», sier Lie.

Subaru opplyser at mer informasjon om den kommende elbilen vil bli gitt en gang neste år, og at den kommer i salg innen 2025. Bildet viser konseptbilen Subaru Evoltis, som ble vist frem i januar 2020.

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Stian Blindheim Øystein Byberg | Knut Moberg | Jon Winding-Sørensen Petter Knutsen Bjørkelo 

 Følg BilNytt.no på LinkedIn