Januar 2025 er den beste januar siden 2021. Men januar er ikke en veldig «nyttig» måned statistisk sett.

Den forteller bare hvordan aktørene leverer i årets begynnelse og altså enda mindre om hvordan det går med det reelle markedet enn månedene som følger.

I år er det heldigvis et ganske normalt volum på registreringene, i motsetning til januar i 2024 og særlig i 2023, som så å si helt manglet statistisk signifikans.

I alt ble det nemlig ifølge statistikken fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV), registrert 9.343 nye personbiler i januar.

Det er 82 % flere enn i samme måned i fjor.

Det er samtidig bedre enn snittet for de siste 10 årene (som riktignok ble trukket noe ned av 2023- og 2024-tallene).

Volkswagens CAFE-effekt er allerede tydelig
Vi kan dermed lese noe mer om dynamikken i markedet og det mest åpenbare er at månedens soleklare ener, Volkswagen, nå gir gass på elbilleveransene.

Ikke helt uventet:

En viktig grunn er kravene til tilfredsstillelse av årets utslippsmål i Europa.

Det er lett å anta at bilene nå skipes til Norge til mer gunstige betingelser, fordi produsenten vet at etterspørselen er her når prisen er riktig.

Volkswagen-forhandlerne sa i den store BilNytt.no-undersøkelsen forrige uke at de endelig kan tilby elbiler til aggressive priser.

Merket er dermed tilbake på topp i januar med med dobbelt så høy markedsandel som i hele 2024.

Volkswagen kan også peke på en modellportefølje med bredde: ID.4, ID.3 og ID.7 er alle på topp fem-lista over mest registrerte modellene i januar.

Toyota med 90 % elbilandel
Det er heller ikke overraskende at Toyota topper modellstatistikken med sin elbil, bZ4X. Hele 1.188 eksemplarer er registrert i januar.

Toyota Norge-sjef Piotr Pawlak fortalte BilNytt.no før nyttår at de gikk tom for biler på tampen av året, og at de starter 2025 med stor ordrereserve.

I år skal Toyotas elbilandel opp fra kun 44 % til over 80 %. I januar endte Toyotas elbilandel på over 90 %.

Toyota har pleid å pepre modellstatikken med en rekke ulike modeller.

I januar må man helt ned til 34. plass for å finne neste Toyota-modell på listen; Yaris Cross.

Oppsiktsvekkende lavt Tesla-volum
Det er slett ikke uvanlig at Tesla gjør det forholdsvis dårlig i januar.

Men det er oppsiktsvekkende at Tesla ikke utleverer mer enn 689 biler, når Drammen havn er full av lagerbiler.

Fredag 24. januar ble nye Model Y lansert, men kun i en dyr lanseringsutgave. Før billigere versjoner kommer skal Tesla bli kvitt lagerbiler av utgående Model Y. 

Til tross for rentekampanje på nye biler med omgående levering og prisavslag på lagerbil-siden, er utleveringstakten lav for Tesla. 

Det ble kun regsitrert 689 nye Tesla i januar, til tross for at deres nye utleveringsanlegg i Drammen har en kapasitet på opptil 200 biler om dagen.

I januar har det vært mye medieoppmerksomhet rundt Tesla-sjef Elon Musk.

Tesla ender likevel på en tredjeplass i januar, ned 38 % fra fjoråret.

I fjor ble Tesla for første gang nummer én i januar – og det overlegent, med over 20 % markedsandel (riktignok i et veldig lite totalmarked på rett over 5.000 biler).

Det har stått store volum av Tesla Model Y i Drammen havn siden før nyttår. Det er ikke vanlig i begynnelsen av et nytt år.

Høydepunkter fra januar 2025

  • Alle inne på 10 på topp har stor fremgang fra januar i fjor, bortsett fra Tesla.
  • Over én av fem biler var en Volkswagen.
  • Klar fremgang for Toyota i markedsandel sammenlignet med hele 2024.
  • Svak måned for Volvo, tross økning i slutten av måneden.
  • Nissan fortsetter å gjøre det oppsikstvekkende godt med sin Ariya. Fjerdeplass på modellstatistikken gir femteplass på merkelisten.
  • Hyundai har en svak januar, mens Kia er tilsvarende sterk måned.
  • Mens Volkswagen har suksess, har også Skoda en svak måned i januar.
  • Kinesiske bilmerker gjør det svakt: Xpeng på en 14. plass, Polestar på en 15. plass, BYD på en 16. plass og MG er nede på en 17. plass.
  • Uventet: Det ble registrert to nye biler fra konkursrammede Fisker i januar!
  • Eierskiftene er i moderat fremgang (+ 7,2 %) fra januar 2024.
  • Bruktimporten er frem 49,4 %. Polestar 2, Kia e-Niro og Volvo EX30 var de mest bruktimporterte modellene.
  • Første måned i nullutslippsåret 2025 ga en elbilandel på 96 %, under Stortingets vedtatte mål på 100 %. Ifølge enkelte bransjeaktører er 96 % likevel «i praksis» 100 %.

Topp 10 bilmerker – personbiler – januar 2025:

  1. Volkswagen:   1.899 personbiler
  2. Toyota:   1.354
  3. BMW:   631 
  4. Tesla:   689 
  5. Nissan:   554 
  6. Volvo:   488
  7. Mercedes-Benz:   471
  8. Audi:   415
  9. Ford:   347 
  10. Skoda:   294

Topp 10 modeller – personbiler – januar 2025:

  1. Toyota bZ4X:   1.188 biler
  2. Volkswagen ID.4:   830
  3. Nissan Ariya:   544
  4. Volkswagen ID.3:   537
  5. Volkswagen ID.7:   490
  6. Tesla Model Y:   361
  7. Tesla Model 3:   324
  8. BMW i4 M50:   243
  9. Ford Explorer EV:   221
  10. Volvo EX30:   213

Elbilandel 10 største bilmerker i januar – personbil:

  1. Tesla:   100 %
  2. Volkswagen:   99,8 %
  3. Audi:   99,8 %
  4. Ford:   99,7 %
  5. Nissan:   98,9 %
  6. BMW:   97,5 %
  7. Skoda:   95,6 %
  8. Toyota:   88,9 %
  9. Volvo:   87,7 %
  10. Mercedes-Benz:   81,3 %

Varebil-fremgang
Varebiler er opp med en tredjedel i forhold til januar i fjor, som var en relativt svak måned.

De fire største merkene er Volkswagen, med nedgang i markedsandel fra året 2024, mens Ford, Toyota og Mercedes tar andeler i forhold til hele fjoråret.

Av de 1.703 nye varebilene, var 753 elektriske.

Det er en andel på 44 %, mot 37 % i januar i fjor. Dieselandelen var på 54 %. 

«Endelig en normal januar igjen ...»
Det er lett å harselere over den utbredte og ofte sleivete bruken av begrepet «normal», som altså er noe som befinner seg på en norm. Men hvilken? Satt av hvem?

I realiteten er svært lite i våre dager ansett som objektivt normert, og det gjelder også bilmarkedet. Men intuitivt vil likevel mange anse at årets registreringstall for personbiler i januar er langt mer normale enn de var i fjor og særlig året før.

Det dreier seg om noe man er mer vant med, og ser man på januar-tallene i år sammenlignet samme måned i tidligere år, ser man en langt mer kjent størrelsesorden enn i fjor. 

Januar-tallene er litt over snittet for de 10 siste årene, som vel å merke er dratt noe ned av fjoråret og året før.

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Petter Knutsen Bjørkelo
Knut Moberg d.e | Jacob Moer Aanonsen | Jon Winding-Sørensen 


                                                              Følg BilJobb.no på LinkedIn