Til tross for at elbilandelen i septembersalget er på over 96 %, dreide et av hovedinnslagene i NRK Dagsrevyen mandag kveld seg om at bilforhandlere ikke tror at man når 2025-målet.
«Ikke alle bilforhandlere har trua», melder Dagsrevyen.
Hovedpersonen i innslaget er Harald A. Møller-sjef Ulf Tore Hekneby.
Han gir politikerne et massivt press en uke før finansminister Trygve Slagsvold Vedum legger frem forslag til statsbudsjett for 2025.
«Ett av de største bilmerkene her i landet vurderer å selge fossilbiler neste år. Importøren mener at regjeringen ikke gjør nok for å nå nullutslippsmålet», sier Dagsrevyens Atle Bjurstrøm før vi møter Hekneby bak rattet på en Volkswagen T-Roc.
- Må se en kraftig innstramming i avgiftene
NRK melder at Harald A. Møller nå vurderer å ta et skritt tilbake, og tilby biler der det durer under panseret, etter kun å ha tilbudt elektriske personbiler så langt i 2024.
- Markedet har fortsatt 10 til 20 % fossilt innslag, hevder Hekneby i innslaget.
- Det kan ikke vi leve med.
- Hvis politikerne mener at det skal være 10 til 20 % fossilbiler, må vi sterkt vurdere vår strategi, og om vi skal gå fullelektrisk på Volkswagen, sier Hekneby.
Bilimportøren er ikke sikker på om regjeringen gjør det som skal til for at 2025-målet skal bli en realitet:
- Det som skal til er en kraftig innstramming i avgiftene på fossilbiler, sier Hekneby.
- Det er det eneste som skal til for at vi skal kunne sette et punktum for fossilbilen en gang for alle, gå fullelektrisk og møte ambisjonen som politikerne er enige om på tvers av alle partier.
- Driver du utpressing av finansministeren? spør Dagsrevyens reporter.
- Nei, det gjør vi ikke. Politikerne har vært veldig klare på dette målet. Det var de som satte ambisjonen, svarer Hekneby.
Ulf Tore Hekneby gikk av som styreleder i Bilimportørenes Landsforening for to år siden, etter at han opplevde misnøye for å ha tatt til orde for høyere avgifter på ladbare hybrider.
KOMMENTAR: - Ikke et arbeidsuhell fra Harald A. Møller
Finansministeren: - Ikke et problem
Mye kan tyde på at Heknebys budskap først og fremst skal nå budsjettpartner SV før kommende budsjettforhandlinger.
Skal man tolke hva finansminister Trygve Slagsvold Vedum sier i Dagsrevyen-innslaget, er det ikke lagt inn høyere avgifter i mandagens budsjettforslag.
Vedum virker ikke spesielt bekymret for om nullutslippsmålet innfris 100 % neste år:
- Det har vært et mål at nybilsalget skal bli nullutslipp i 2025, men det er ikke et problem i det hele tatt om det fortsatt selges noen fossilbiler, sier han i Dagsrevyen-innslaget.
- Hvorfor ikke? spør NRK-reporteren.
- Vi har ikke sagt at det skal være et forbud, men en målsetting, og vi nærmer oss i stor fart, svarer Vedum.
Toyota vil selge el og hybrid
Dagsrevyen besøker også Toyota Norge-sjef Piotr Pawlak.
Han sier at Toyota gjerne selger hybridbiler neste år dersom kundene ønsker det, men også at Toyota ønsker å selge elbiler.
- Om 100 % av kundene ønsker å kjøpe en elbil, er det perfekt for oss. Om noen ønsker å kjøpe en hybridbil, er det også bra for oss, sier Toyota-sjef Piotr Pawlak til NRK Dagsrevyen.
Hittil i år har Toyota en elbilandel på 45 %, mens den er på rundt 80 % i september isolert.
BilNytt.no kunne tidligere i høst avsløre at Toyota vil øke sin elbilandel betydelig neste år, på grunn av Toyota Motor Europes krav til den norske importøren for å unngå bøter på skjerpede CAFE-mål.
Hvor bokstavelig skal man ta 2025-målet?
Det har vært et gjentagende tema i bransjen hvor bokstavelig man skal ta nullutslippsmålet.
NBF-sjef Stig Morten Nilsen sa allerede for halvannet år siden til BilNytt.no at han begynner å få 2025-målet opp i halsen.
Elbilforeningen mener at man ikke kan si seg fornøyd med 95 eller 96 %, men vil likevel feire på 99,8 %.
I september er elbilandelen i personbilsalget på omkring 96 %.
KOMMENTAR: Nye CAFE-mål kan svi
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Petter Knutsen Bjørkelo
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen
Følg BilJobb.no på LinkedIn