I februar meldte BilNytt.no at den planlagte nedstengingen av 2G-nettverket i Norge ved utgangen av 2025 vil føre til at eCall-løsningen i biler slutter å fungere.

Man fryktet at dette blant annet kunne føre til PKK-mangel, men i april meldte MotorBransjen.no at slukking av 2G-nettverket ikke vil gi PKK-mangel på eCall.

- eCall er et lovpålagt sikkerhetssystem som beviselig redder liv i trafikken. Alle biler som selges i EU skal ifølge typegodkjenningskrav ha eCall på 2G, sier Harald Jachwitz Andersen i dag.

Han er direktør i Bilimportørenes Landsforening (BIL).

- Vi mener derfor det er svært prematurt og uklokt å slukke 2G-nettene om et drøyt år. At Norge skal løpe foran resten av verden, samt gjeldende typegodkjenningskrav, vil få store konsekvenser, slår Andersen fast.

Ifølge BIL-sjefen vil 700.000 norske biler vil bli berørt, i tillegg til alle utenlandske kjøretøyer som til en hver tid befinner seg i Norge.

Norge i utakt
I Danmark er nedstengingen av 2G-nettverket utsatt på bustemt tid, mens i Sverige har Telia utsatt nedstengingen i to år. 

I andre land det er naturlig for Norge å sammenligne seg med, vil en slik utfasing begynne tidligst i 2029. 

Verken i Sverige eller Norge er det foretatt en risiko- og konsekvensanalyse, ifølge BIL.

- Det er både merkelig og kritikkverdig at det ikke er foretatt en risiko- og konsekvensanalyse av den kommende nedstegningen, sier Andersen.

- Parallelt med dette velger myndighetene å se en annen vei, mens de skyver prinsippet om teknologinøytralitet foran seg. Da kan man stille spørsmålet om hva et liv er verdt.

- Vi klarer ikke å se rasjonalet bak at Norge skal gå i utakt med resten av Europa når det gjelder utfasing av 2G-nettene, og samtidig bryte med EUs typegodkjenningskrav.

BIL har hatt dialog med Nasjonal Kommunikasjonsmyndighet (Nkom) om saken.

- I tillegg har vi to ganger bedt om møte med digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Tung, men det eneste vi har fått i retur er øredøvende stillhet, sier Harald Jachwitz Andersen.

- Vi opplever både Nkom og departementet som unnvikende og ansvarsfraskrivende. Det er tydelig at de forsøker å unngå å involvere seg i saken, og heller ikke ønsker å møte oss. Det finner vi ytterst kritikkverdig, sier BIL-direktøren.

I et skriftlig svar til Stortinget denne uken, sa statsråd Karianne Tung blant annet følgende:

- Planene for avvikling av 2G-nettene i Norge har vært varslet i lang tid for å gi brukere tid og anledning til å gjøre tilpasninger i valg av tjenester og utstyr basert på annen teknologi enn 2G.

Telia og Telenor: - Ingen overraskelse
Både Telenor og Telia påpeker overfor Tek.no at utfasingen av 2G-nettet ikke bør komme som noen overraskelse på bilbransjen:

- Bilbransjen må forholde seg til at 2G-nettet stenges fortløpende fra utgangen av 2025, slik dette har vært kommunisert fra mobiloperatørene i over ti år, sier pressesjef i Telenor, Anders Krokan, til nettstedet.

Det samme påpeker Telias informasjonssjef, Daniel Barhom:

- Vi jobber for at 2G-nedstengingen får minst mulig negative konsekvenser for brukerne, og vi håper bilbransjen parallelt gjennomfører nødvendige tiltak, sier han til Tek.no.

- Vi mener høsten 2025 er et riktig tidspunkt å begynne nedstengingen, legger han til.

- Det finnes ingen konverteringsløsning som løser problemet. Resultatet er at 700.000 biler mister en særdeles viktig, lovpålagt sikkerhetsfunksjon, sier BIL-direktør Harald Jachwitz Andersen.

Nkom: - Ikke så dramatisk
Til Tek.no sier Inger Vollstad, seksjonssjef i avdeling for marked og tjenester i Nkom at det ikke er opp til dem å bestemme om 2G skal fases ut eller ei, men at aktører som Telia og Telenor å bestemme hva salgs teknologi de skal bruke:

- Innenfor rammen av teknologinøytral regulering tar operatørene selv avgjørelse om teknologiskifte og utfasing av teknologi ut fra tekniske, driftsmessige og forretningsmessige vurderinger. Vi forventer at bransjen er sitt ansvar bevisst, og at de vurderer konsekvensene av å slukke 2G-nettet i bredt, herunder ikke minst for samfunnsviktige anvendelser.

Hun tror ikke at konsekvensene vil bli så dramatiske som BIL legger opp til:

- En rapport fra DSB fra 2024 viser at eCall har mindre betydning for effektiv håndtering av ulykkeshendelser enn man kanskje kunne forvente, sier Vollstad til Tek.no. 

Men EU-kommisjonen har estimert at eCall redder 2.500 liv i Europa hvert eneste år, og ifølge BIL bekrefter norske nødetater at systemet redder liv i Norge.

Ifølge Inger Vollstad har Nkom har vært i dialog med flere aktører for å vurdere konsekvensene av utfasingen av 2G-nettet, deriblant bilbransjen og kommuner.

Nkom medgir likevel at akkurat eCall skiller seg litt ut:

- eCall reguleres av et europeisk regelverk som litt utradisjonelt er knyttet til en spesifikk teknologi. Normalt sett er regelverk teknologinøytrale, sier Inger Vollstad til Tek.no.

- Utfordringen i Norge er de samme som i resten av Europa, men siden mobilnetteiere har sagt at de ønsker å stenge 2G nettet allerede neste år vil det treffe oss og Island først slik det ser ut nå.

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Petter Knutsen Bjørkelo
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen 


 Følg BilJobb.no på LinkedIn