I denne kommentaren:

  • SV varsler allerede nå billigere elbiler og dyrere fossilbiler i Norge neste år.
  • Man behøver ikke kunne prosentregning for gi 100 % innsats, men det hjelper å kunne litt matematikk for å se inn i 2025.
  • Dette er grunnen til at elbilandelen i Norge uansett går opp – markant på flere bilmerker – uten at det er vi her i Norge som er så forbaska flinke.
  • 2025-målet «failer big time», uansett hva folk sier. Så lenge elvarebilene er på under 30 % bør det være av liten betydning om elbilandel på personbil blir 96,1 % eller 98,4 % neste år.
  • Likevel burde antagelig en rekke aktører i norsk bilbransje – og Elon Musk – sende blomster til Frysja. Det får ikke hjelpe at man nok en gang er kraftig provosert over utspillene fra Harald A. Møller.

BilNytt.no-kommentar
Atle Falch Tuverud

Åssen har det seg at man klarer å komme i sentrum av nyhetene med budskap om for lav elbilandel, samtidig som Norge setter elbilrekord med 96,4 % andel på personbiler i september?

Er det ikke på tide å slutte å mase, enten vi oppnår en elbilandel på 96,4 %, 97,1 % eller 98,4 % neste år?

På personbil vel å merke.

Er det ikke viktigere kamper å ta?

Tydeligvis ikke!

For noen.

Det kan hende det kommer «alle» til gode.

Denne uken mistet mange i norsk bilbransje hele underkjeven da de så Harald A. Møller-sjef Ulf Tore Hekneby på Dagsrevyen.

Det er både fascinasjon, sinne, frustrasjon og måpende forundring som kommer til uttrykk – og det er mange spørsmål som har meldt seg:

«Er dette virkelig en viktig kamp? Det ser ut som komma-knu#%ing på desimaler ...» 

BilNytt.no prøver her å «hjelpe» noen av disse undrende med å finne frem til svarene på hva for noe rart det var som traff dem i godstolen.

La oss bare være enige om en ting først:

Norsk Elbilforening og Harald A. Møller er utrolig flinke på svært mange områder.

De er særskilt flinke til å oppnå det de prøver å oppnå. Og det er ikke alltid helt enkelt å avdekke for alle rundt dem.

Mens den ene bruker «dobbelpsykologi», tar den andre i bruk «trippelpsykologi» – kan det virke som.

Og så er det en helt annen sak om du liker det de prøver å oppnå.

Eller om du liker fremgangsmåten.

Man må ta innover seg et hovedpoeng:

Husk at det er SV – og ikke norsk bilbransje – som er adressaten for deres budskap. 

Både Harald A. Møller og Elbilforeningen setter nå sin lit til regjeringens budsjettpartner.

Og det er kanskje ikke så dumt:

Dette politiske partiet bekrefter nemlig allerede nå at de har mottatt budskapet, og at de er klare til å ta opp kampen – allerede før forhandlingene om neste års budsjett er påbegynt.

Det er veldig lett å tenke tilbake på da vi møtte SVs Lars Haltbrekken oppe hos Harald A. Møller på Frysja før jul i fjor:

«Vi i SV kan jo ikke være dårligere enn Volkswagen i Norge», flirte SVs Lars Haltbrekken nesten sarkastisk mens han ristet smilende på hodet.

Det var enda godt at Haltbrekken sa «Volkswagen» og ikke «Harald A. Møller». Skoda har inntil de siste månedene vært blant volummerkene i Norge med lavest elbilandel.

Lars Haltbrekken var i sitt vanlige gode humør da han gjestet Harald A. Møllers årlige julegrøt i fjor. Det er et tradisjonelt arrangement for pressen siste uken før jul. 

SV-politikeren ga samtidig oss tilhørere innsikt i hvordan budsjettforhandlingene hadde forløpt noen uker tidligere, der SV fikk betydelige gjennomslag:

Jeg husker han sa at SV nå hadde en hånd på rattet når det gjaldt fremtidens bilavgifter frem mot neste valg:

BilNytt.no fikk et klart inntrykk av at dette var en form for hestehandel i bytte mot arbeidsplasser i oljenæringa og annet søl som LO, Arbeiderpartiet og Senterpartiet er opptatt av.

Haltbrekken brukte nok ikke ordet «søl». Men det er slik jeg husker budskapet.

Han er vel en av Norges dyktigste politikere uavhengig av parti. Han er dessuten forfriskende og en fornøyelse å lytte til.

Men viktigst:

SV mener altså – i likhet med Norsk Elbilforening – at 2025-målet gjelder fra og med 1. januar 2025.

Og de er «like katolske» som Elbilforeningen:

For hvis du spør om det er så fordømt viktig å nå dette målet helt bokstavelig, er svaret fra Haltbrekken at det er særdeles viktig, ettersom det faktisk er blant de få klimamålene som er innenfor rekkevidde.

Omtrent samtidig med julegrøten påpekte NHO, ved hjelp av Boston Consulting Group, at Norge er en sinke i forhold til våre naboland i å kutte utslipp.

Hvis man ikke en gang når «elbilmålet» er det ille ute med oss som nasjon, virker å være tanken hos SV.

At både Harald A. Møller og Elbilforeningen – som også var til stede på julearrangementet – fikk vann i munnen var ikke til å ta feil av.

Vi andre hadde mer enn nok med grøten.

De som tror at dette bare var noe SV tøffet seg med uken før jul, må tro om igjen nå:

For Lars Haltbrekken har gjentatt det hele med full styrke – som en reaksjon på Heknebys ferske utspill på Dagsrevyen – denne uken!

Og Hekneby fikk akkurat den responsen han hadde håpet på:

På Kveldsnytt allerede samme kveld:

NRK kunne avsløre at SV bekrefter at de vil presse regjeringen til å øke avgiftene på fossilbiler i forhandlingene om statsbudsjettet for 2025:

«Det må til om Norge skal nå målet om at alt nybilsalg skal være utslippsfritt i 2025, mener både SV og Norges største bilimportør», melder nyhetsankeret i NRK.

«Det er håpløst å gå baklengs inn i fremtiden», sier Lars Haltbrekken til NRK Kveldsnytt.

Det kom som en kommentar til Heknebys utspill om at importøren må revurdere sin strategi dersom politikerne åpner for 10-20 % fossilt innslag i bilsalget.

Haltbrekken bekreftet at SV vil bruke budsjettforhandlingene til å øke avgiftene på fossilbiler for å nå 2025-målet:

«Vi vil jobbe for at bilbransjen ikke skal få solgt de fossile bilene gjennom å gjøre det dyrere med fossile biler – og billigere med nullutslippsbiler», er budskapet fra SVs Lars Haltbrekken uken før budsjettet.

Finansminister Trygve Slagsvold Vedum dukker opp i bildet og gjentar at han ikke gjør noen store budsjettgrep for å sørge for at nybilsalget neste år blir 100 % nullutslipp:

«Nå i august var det 94,5 %, men det vil være noen enkeltbiler som ikke er det. Men, ja vel, vi må ikke lage problemer av ting som ikke er et problem», sier Vedum oppgitt til SVs ferske utspill.

«SV sier at dette skal de bruke i budsjettforhandlingene?», erter NRKs reporter tilbake.

«Man må ikke være fundamentalist, heller», kommenterer Vedum, før han fortsetter:

«Vi når målet. Det er bare å glede seg over det. Det er et enormt hårete mål, og det skjer».

Vedum understreker at han ikke er bekymret for 100 %-målet:

«Vi har ikke et forbud, men en målsetting. Vi nærmer oss 100 % med stor fart», sier Norges finansminister uten å være i nærheten av å flire, slik han pleier.

Etter at Vedum sa «fundamentalistisk», er ordet gjentatt i flere norske bilbransje-kantiner denne uken.

Vi i BilNytt.no har i lenger tid fått spørsmål om hvor nærme vi kommer 2025-målet neste år?

Hvis vi da – av en eller annen grunn – fortsatt kun snakker om personbiler, er svaret faktisk et spørsmål i retur: 

Er det i det hele tatt relevant?

Ikke minst etter at vi passerte 96 % elbilandel på personbiler i september?

Men som en tåpelig selskapslek – for å få tiden til å gå – er svaret ganske opplagt:

Vi tror vi kommer ganske nær 2025-målet på personbiler, men vi tror grunnen er en annen enn at vi nordmenn er så forbaska flinke.

For hvis vi ser på de volummerkene som i år har en forholdvis lav elbilandel, vet vi allerede nå at bildet kommer til å se helt annerledes ut neste år.

Og det ganske uavhengig av hva Vedum og Haltbrekken finner på i sene nattetimer utover høsten.

I første halvår hadde Toyota en elbilandel på kun 36,6 %. Vi har på BilNytt.no avslørt at Toyotas elbilandel neste år blir høy! 

Og grunnen til det er ikke at Toyota-kundene vil det, eller Toyota-forhandlerne eller den norske Toyota-importøren absolutt vil det.

Det er et krav fra Toyota Motor Europe og produsenten!

Bakgrunnen er at det er kraftige skjerpelser i utslippskravene i Europa neste år, og BilNytt.no er kjent med at produsenten gir Toyota-importøren i Norge en meget lav kvote CO2-utslipp.

Produsenten stiller altså krav til langt høyere elbilandel i Norge, enn for eksempel i Polen.

Hvorfor det? Jo, fordi det er innen rekkevidde i Norge og ikke i Polen.

Grunnen er at Toyotas – og alle andre bilprodusenters – samlede CO2-utslipp i Europa skal oppfylle de nye CAFE-kravene.

Produsentene må rett og slett ha sine Excel-ark til å gå i hop!  

Det er også grunnen til at den tyske, kriserammede, produsenten priser ned sine Volkswagen ID-modeller, og lanserer Skoda Elroq til en mye lavere pris enn det mange i Europa trodde var mulig.

Piotr Pawlak gjør seg klar til høy elbilandel for Toyota i Norge neste år. På NRK ble han fremstilt som en hybridbil-selger.

Norge lever altså ikke lenger i en beskyttet, isolert, verden uten ytre påvirkning:

Selv Norsk Elbilforening er nok i ferd med å innse at Norge snart må koble seg opp til resten av verden – og det som på Handelshøyskolen heter «markedet».

Men at utgangspunktet i Norge er et helt annet enn i Polen, kommer naturligvis fra den politiske arven, som startet for å gi Think i Aurskog gode rammevilkår – og som bare ballet på seg.

Når de siste volummerkene, som Toyota og Skoda, øker til 90 % elbilandel er vi jo i prinsippet fremme.

Man kan i grunn slutte å mase.

Eller?

Man behøver ikke kunne prosentregning for gi 100 % innsats, men det hjelper å kunne litt matematikk for å se inn i 2025:

Det er mer effektfullt at Toyota struper salget av hybridbiler, enn at Tesla selger enda noen elbiler for å få opp elbilandelen i Norge.

Og det er mer effektfullt at Skoda struper dieselsalget, enn at Audi selger enda noen e-tron-modeller.

Og dit er vi altså allerede på vei. Det holder å sammenligne første halvår med tredje kvartal i år:

La oss se på fem volummerker som har hatt lav elbilandel, og hva som har skjedd allerede etter 1. juli i år:

  • Skoda: Fra 58 til 91 % elbilandel
    I første halvår i år hadde Skoda en elbilandel på kun 58 %, mens dieselandelen var på over 40 %. Men hittil i andre halvår er elbilandelen til «det norske dieselmerket» på hele 91,3 %, mens dieselandelen er nede på 8 %. Etter Elroq kommer hele fem nye elbiler fra Skoda i årene fremover.
  • Toyota: Fra 36 til 70 % elbilandel
    Hittil i år har Toyota en elbilandel på 45 %, mens den er på rundt 80 % i september isolert. Neste år vil andelen altså fortsette å øke.
  • Mercedes-Benz: Fra 75 til 83 % elbilandel
    Etter halvårsskiftet har Mercedes-Benz fortsatt nær 15 % dieselandel, men det er i hovedsak spesielle varianter av Vito og Sprinter.
  • Porsche: Fra 18 til 92 % i september
    Frem til og med 30. august var Porsches elbilandel kun 18 %. I september isolert kom Porsches elbilandel tilbake til gamle Taycan-høyder: 92 %. Det skjer etter at merket har startet utleveringene av nye Macan.
  • Suzuki: Fra 0 % til mye mer neste år
    «Den siste som kommer med sin første elbil»: Nye eVX lanseres i november. Den rimelige elbilen med firehjulsdrift skal bli en ny «Norgesbil» fra RSA – og vil bidra til å løfte merkets elbilandel fra 0 %.

Og allerede i september er elbilandelen i personbilsalget altså på over 96 %.

Så hva er det da Harald A. Møller maser om? Eller tåkelegger? 

Uansett hva. Det er effektivt!

Man kan mene hva man vil, men Harald A. Møller og Elbilforeningen sørger med sin kommunikasjon for at elbilene fortsatt er et godt stykke unna mer avgifter.

Og det er jo tross alt «de bæra» norsk bilbransje omsetter.

Og uansett hvor provosert man kan bli av Hekneby og Elbilforeningen:

Store deler av norsk bilbransje har tjent store penger på å selge moms- og avgiftsfrie varer i Norge. I mange år.

Selv om Elon Musk støtter Donald Trump i det kommende amerikanske presidentvalget, er det ingen annen stat enn den sosialdemokratiske norske som har gitt bilmerket hans så gode rammevilkår over så lang tid:

Musk har snart solgt 150.000 biler i Norge. Senest i september oppnådde Tesla 33 % markedsandel!

Men ingen må bli overrasket når elbilandelen midlertidig går litt ned igjen i oktober:

Teslas markedsandel vil gå ned, slik den gjør hver eneste oktober, før den går opp igjen i november og desember. Akkurat det er faktisk ingen overraskelse lenger.

Og Toyota vil etter hvert få nye leveranser av RAV4 og andre hybridbiler – som skal ut før nyttår – etter at de tømte lagrene i sommer.

Men fra 2025 er det nye CAFE-krav og høy elbilandel som gjelder.

Vi når selvsagt ikke 100 % elbilandel på personbil, uavhengig av SVs innflytelse.

Porsche skal fortsatt selge 100 Porsche 911 (går avgiftene opp, går bruktbilprisene opp), BMW skal selge M-modeller og Mercedes-Benz sine AMG-modeller. 

Og bilutleie kommer fortsatt til å kjøpe inn fossilbiler, blant annet fra Suzuki og Mitsubishi.

Myndighetene er dessuten blant de største innkjøperne av fossilbiler på hvite skilt: Det er NAV-biler til rullestoler, ambulanser og andre biler som havner under personbil på OFVs statistikk.

Dette er også noe av grunnen til at Volkswagen er et lite stykke unna 100 % elbilandel i OFV-statistikken i år selv om de har sluttet å tilby fossile «personbilprodukter».

Det har vært et gjentagende spørsmål i bilbransjen hvor bokstavelig man skal ta nullutslippsmålet.

De fleste andre i bilbransjen sier seg fornøyd med hvordan man ligger an.

NBF-sjef Stig Morten Nilsen sa allerede for halvannet år siden til BilNytt.no at hadde begynt å få 2025-målet opp i halsen.

Elbilforeningen mener at man ikke kan si seg fornøyd med 95 eller 96 %, men vil likevel feire på 99,8 %.

Om andelen ender på 95 eller 98 % er en akademisk diskusjon som ikke redder verden.

Og hvis man skal ta 2025-målet bokstavelig, må man nesten lese hele teksten:

«I 2025 skal alle nye personbiler og lette varebiler være nullutslippskjøretøy», har Stortinget slått fast. 

Den ambisjonen er vi ikke i nærheten av å oppnå:

Hittil i år er elbilandelen for varebiler på kun 28,75 %, og elbilandelen var nede i fattige 23 % i september isolert!

Det norske 2025-målet er altså ikke i nærheten av å bli innfridd. Uansett hva alle sier; målet er helt utenfor rekkevidde.

Vi er på vei til å «misse big time»!

Nå benyttes det altså masse ressurser på å krangle om det blir 96 %, 97 % eller 99 %, mens det igjen blir for liten oppmerksomhet på den beskjedne elbilandelen i varebilsalget.

Hva skjedde med varebilene?

«Minst like viktig er det å øke nullutslippsandelen for både lette og tunge nyttekjøretøy. Der er vi virkelig langt unna målet», påpekte BIL-direktør Harald Jachwitz Andersen i intervju med BilNytt.no denne uken.

BILs Erik Løstegård Solum sier at selv om nyttekjøretøyene ikke utgjør mer enn 20 % av bestanden av kjøretøy, står de for over halvparten av klimagassutslippene.

Allerede i regjeringens såkalte Hurdalsplattform i 2021 var el-varebilene borte fra deres dokumenter:

« (...) gjøre det attraktivt å velge lav- og nullutslippskjøretøy med mål om at 100 prosent av nye personbiler er fossilfrie innen utgangen av 2025. Bidra til at nullutslippskjøretøy opprettholder sin konkurransefordel mot bensin- og dieselkjøretøy.»

Her var dessuten «i 2025» altså blitt gjort om til «innen utgangen av 2025». 

Dette har provosert Lars Haltbrekken i tre år.

Elbilforeningen kom med en liten finte for en stund siden. De klarte å koble varebilene fra 2025-målet, med æren i behold:

De har foreslått 2027 som et nytt mål for nullutslipp i varebilmarkedet.

Nå kan foreningen innkassere seier – eller tilnærmet seier – på personbil, samtidig som de kan være kraftig provosert på varebil.

Men er det lov å gjøre om reglene underveis i dette spillet?

Ulf Tore Hekneby og Christina Bu har blitt mer og mer enige med årene. Kanskje ikke så rart når bilbransjen etter hvert har blitt en elbilbransje.

Det er naturligvis ikke noe nytt – eller overraskende – at bilimportørene kommer med budskap som passer deres egen lommebok best:

RSAs Frank Dunvold står sterkt på elvarebiler, og ønsker først og fremst at man skal kjempe for incentiver her. Han vil gjerne selge fossile Suzuki en god stund til.

Harald A. Møller står fortsatt meget sterkt på dieselvarebiler, og er ubestridt markedsleder i varebilmarkedet:

Volkswagen har registrert over 3.000 elvarebiler, og drøyt 4.500 diesel-varebiler hittil i år.

Hos Møller er det i stor grad varebilene som bidrar til god bunnlinje, i en tid der det er fullstendig priskrig på elektriske personbiler.

Harald A. Møller hadde neppe blitt særlig «happy» hvis bransjekolleger tok til orde for å øke avgiften på dieselvarebiler.

Alle er imidlertid enige om at incentivene må styrkes på el-varebiler. Her er Norge en sinke i forhold til Sverige og andre markeder.

Alle aktørene i bransjen er egentlig enige når det gjelder elvarebiler. Både Elbilforeningen, BIL, NBF, RSA, Volkswagen og Toyota skriker etter bedre rammevilkår og bedre incentiver. Men det er så langt lite som skjer.

Nå er det Harald A. Møller som er markedsleder og pådriver også i elvarebil-segmentet.

Ulf Tore Hekneby gikk som kjent av som styreleder i Bilimportørenes Landsforening for to år siden.

Det gjorde han etter å ha ønsket seg økte avgifter på ladbare hybrider – omtalt som «gårsdagens teknologi» under Arendalsuka.

Det provoserte – helt som forventet – en rekke andre bilimportører noe voldsomt. 

Fortsatt er det enkelte som tror at Ulf Tore Hekneby gikk på en smell, da han tilsynelatende ikke så noen annen utvei enn å trekke seg som BIL-styreleder.

Blant oss som var til stede i Arendal var det liten tvil om at det hele var nøye regissert og kalibrert. Hekneby gikk av som styreleder i BIL lenge før noen hadde rukket å komme med et mistillitsforslag.

Endelig ble han fri til å si at Norges største bilimportør var klar til å være en del av løsningen, i motsetning til sine kolleger som fortsatt ville forsvare «gårsdagens teknologi». 

Kamp er kamp. Seier er seier. Og en kamp og seier tar oppmerksomheten bort fra noe helt annet. 

Diesel-varebiler, for eksempel.

Vil så SV-Haltbrekken klare å hjelpe Hekneby og Bu i årets forhandlinger?

SV har faktisk bevist at de har gjennomslagskraft når det gjelder bilavgifter: 

I budsjettenigheten for ett år siden oppnådde SV blant annet økte avgifter for både fossile personbiler og fossile varebiler ved å skru på CO2-komponenten.

Vedum vil høyst sannsynlig ikke legge frem økninger i avgifter på fossilbiler i budsjettet på mandag.

Det gjenstår å se om SV vil prioritere å kjempe for å få gjennomslag for bilavgifter i de kommende budsjettforhandlingene, som også vil omhandle mange andre kjernesaker man skulle tro var viktigere for Sosialistisk Venstreparti, enn det norske nybilkjøp er.

Men Haltbrekken går nok ikke så hardt ut i Kveldsnytt uten grunn.

Resultatet av budsjettforhandlingene i etterkant blir nok mer spennende enn selve budsjettforslaget.

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Petter Knutsen Bjørkelo
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen 


 Følg BilJobb.no på LinkedIn