BilNytt.no har nå fått tilgang til et ganske detaljert program for Bilbransjens dager.

Administrerende direktør Stig Morten Nilsen og styreleder Svein Arild Johnsgård åpner ballet 26. november og sparker i gang den tredje utgaven av konferansen i The Qube på Gardermoen.

Bilbransjen går gjennom krevende tider og er inne i en periode med endring på de fleste områder.

Det betyr også at Bilbransjens dager også endrer noe format i 2024.

- Men dere kjører fortsatt to dager med middag og overnatting. Er det rom for det i disse tøffe tider?

- Det har vi sjekket nøye ut, svarer Knut Martin Breivik og slår fast: 

- Den klare beskjeden fra Forbundsstyret i NBF og fra aktørene i alle de ulike bransjeutvalgene, var at vi ikke måtte nedskalere Bilbransjens dager.

Knut Martin Breivik er fagsjef i NBF og ansvarlig for det faglige programmet. Markedsansvarlig Ingrid Medland er prosjektleder for Bilbransjens dager.

- Mer spisset
- Årets utgave er mer spisset mot markedet vi befinner oss i. Vi har tenkt at vi skal ned i grøten, sier Ingrid Medland.

- Medlemmene og bransjeutvalget har kommet med flere gode innspill, legger Breivik til.

Før lunsj starter Bilbransjens dager i kjent stil og med de største linjene. Det vil være foredragsholdere som tar hånd om det internasjonale bildet, bærekraft og trivsel.

Men annerledes for i år, begynner de ulike fagsesjonene allerede etter lunsj den første dagen.

- Vi har allerede passert 550 påmeldte, og ligger så langt foran fjoråret på samme tid, sier Ingrid Medland.

- Medlemmene ønsker mer fag og vi begynner med den delen av konferansen allerede første dag, sier Ingrid Medland til BilNytt.no.

Det store bildet
Når man skal holde en konferanse for bilbransjen, kommer man ikke unna det store bildet. Hva som skjer internasjonalt, er avgjørende også for det norske markedet.

Forskningsdirektør Dr. Andrew Tongue fra ICDP er tilbake for å snakke om hva som rører seg på den internasjonale arena når det gjelder bildistribusjon og hvilken betydning dette har for det norske markedet.

- Annerledes i år er at Tongue vil gå mer inn i det nordiske markedet – og hvilken betydning alle endringene kan få for det norske markedet, sier Breivik.

- Mange faktorer spiller inn. Nye aktører, brems i agentmodell og ikke minst tøffe utslippsmål som må nås.

BilNytt.no har nylig skrevet om både status for agentmodellen og de nye, strenge utslippskravene på kommentarplass.

Bærekraft og rapportering
Kristine Kotte-Eriksen er også en del av programmet med et innlegg om hva framtiden bringer, hvor hun snakker om mangfold, kultur og arbeidskraft.

Det går hånd i hånd med at trivselsundersøkelsen presenteres av Heidi Chr. Lund i NBF og Erik Solum fra BIL.

Audhild Bang Rande er fagansvarlig for bærekraft i Brønnøysundregistrene og vil gi innsikt i det nye prosjektet som skal samle alle bærekraftdata fra næringslivet.

Det er ikke lenger bare økonomiske tall som skal rapporteres og leveres inn, forteller Knut Martin Breivik:

- Det blir en innrapportering hvor andre interessenter kan hente ut informasjon mot godkjenning, slik det fungerer for meglere i forbindelse med salg av boliger.

Bang Randes inlegg skal være et bidrag til å forenkle og systematisere bærekraftrapporteringen i Norge.

Under middagen kåres Årets Blinklys for tredje gang.

Bruktbilsalg i et europeisk perspektiv
De siste årene har det norske bruktbilmarkedet blitt en del av det europeiske markedet.

Store volumer av bruktbileksport har gått ut av landet, mens bruktimport igjen øker.

Brukte elbiler fra de store europeiske markedene har blitt interessante importobjekter, tross valutasituasjonen – ettersom det er fallende priser og lav etterspørsel etter brukte elbiler i Europa.

- Andy Shields fra Indicata analyserer bruktbilsalget i hele Europa og kommer til Bilbransjens dager, forteller Knut Martin Breivik.

- Shields sammenligner nøkkeltall i det norske markedet med Norden og Europa. Er det mer å hente i et godt norsk bruktbilmarked? spør Breivik.

Bransjens omdømme blant ungdom
Rekruttering har vært et av de store temaene under Bilbransjens dager de siste årene. Nå er tiden inne for å se seg selv i speilet:

Bilbransjen har lenge sett på mulighetene for å nå ut til ungdommen, men hva skjer om man spør ungdommen.

NBF snur søkelyset mot bransjen og spør ungdommen hva de tenker om bilbransjen og i hvilken grad dette påvirker yrkesvalg.

- NBF har gjennomført en undersøkelse på området som kanskje vil gi noen aha-opplevelser om hvorfor dagens unge velger som de gjør, sier Breivik om resultatene av å snakke med ungdommen om deres inntrykk av bilbransjen.

Fokus på fag
En håndfull av de 42 foredragsholderne har da gjort ferdig fellesprogrammet for årets utgave av Bilbransjens dager og det er duket for fagkonferanser i separate saler i en og en halv dag.

- Det deles inn i fagområder allerede dag én, sier Ingrid Medland og avslutter:

- Der blir det spennende foredrag om temaer som er viktig for dagens marked. De fleste deltakerne på Bilbransjens dager er operasjonelle og ønsker enda mer faglig påfyll. Det får de nå.

Dag to åpnes med OL-vinner Stine Bredal Oftedal. Håndballspilleren snakker med konferansier Anne Rimmen om teamarbeid og prestasjonsutvikling.

Hele programmet:

Felles:

  • Åpning
    • Konferansen åpnes av NBF-sjef Stig Morten Nilsen og NBF-styreleder Svein Arild Johnsgård (Sulland).
  • Bildistribusjonen internasjonalt
    • Dr. Andrew Tongue, ICDP
  • Mangfold, kultur og arbeidskraft – hvordan ser framtiden ut?
    • Kristine Kotte-Eriksen
  • Bærekraft
    • Audhild Bang Rande, Brønnøysundregisterne
  • Trivselsundersøkelsen
    • Heidi Chr. Lund i NBF og Erik Solum, BIL
  • Dag 2 åpning
    • OL-vinner Stine Bredal Oftedal

Salg:

  • Bilsalgundersøkelsen
    • Anders Hovde, Kantar
  • Hvordan opplever kundene endret Forbrukerkjøpslov?
    • Thomas Iversen, Forbrukerrådet
  • Fremtidens bilselgere
    • Tove M. Fjellvang Lie og Signe Lindi, Bevisste Valg
  • Åpenhetsloven
    • Hans Jørgen Langeland, CLP
  • Bruktbilsalg i et europeisk perspektiv
    • Andy Shields, Indicata
  • Kunstig intelligens, bare et buzzword eller praktiske verktøy i hverdagen?
    • Kjell-Fredrik Kristiansen, BDO
  • DRIVE, bransjens egne digitale plattform
    • Eirik Foss Stene, Drive

Skade:

  • SVV-Krimgruppa
    • Melissa Hornstuen, SVV
  • Saker fra bransjeutvalg S&L og Sikre bilskader
    • Knut Ole Magistad, NBF
  • Fremtidens karosserireparasjoner
    • Car-o-liner - Foredragsholder TBD
  • Nye lakktyper, metoder og utfordringer
    • Ole Chr. Fureid, C. Christoffersen AS
  • Taksering, en praktisk øvelse
    • Knut Ole Magistad og Bransjeutvalg skade og lakk i NBF.
  • Brukte deler og veien fremover
    • Einar Brenna i Tryg forsikring og Jørn Narvestad i Harald A. Møller
  • Intakt – Historien
    • Styreleder Frithjof Anderssen i Intakt
  • Alfie Bilskade – reparere i stedet for å bytte
    • Stian Haagensen i Alfie Bilskade
  • Juridiske temaer
    • NBFs advokater

Service:

  • Rekruttering – hvor dårlig er bransjens omdømme blant ungdom?
    • Egil Steinsland, NBF
  • Juridiske temaer
    • NBFs advokater
  • Servicemarkedsundersøkelsen
    • Anders Hovde, Kantar
  • Tema elbil og dekk
    • Statens vegvesen orienterer
  • Mystery Shopping på servicemarkedet
    • Audun Herfindal, Bosch
  • Kunstig intelligens i servicebooking
    • Kent Richard Bråthen, AG Analytics
  • Bilfabrikken
    • Marius Jagland Berntsen, plassjef

Nytte:

  • Status enkeltgodkjenning
    • Statens vegvesen
  • Nytt fra Norges Lastebileier-Forbund
    • Adm. dir Knut Gravråk
  • Grønt landtransportprogram
    • Ingelin Noresjø, GLP
  • Selvkjøring i praksis
    • Mikael Nyth, Volvo Autonomous Solutions
  • Batteriverksted tungbil
    • Erlend Emilsen, Norsk Scania AS
  • Påbyggerbransjen
    • Leder i påbyggergruppen i Norsk Industri, Kjetil Dale
  • Hydrogen i forbrenningsmotor
    • Johnny Martinsen, MAN Truck & Bus Norge
  • Aktuelle juridiske temaer
    • NBFs advokater

Les mer om Bilbransjens dager på NBFs nettsider.

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Petter Knutsen Bjørkelo
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen 


 Følg BilJobb.no på LinkedIn