Tall BilNytt.no har fått tilgang til viser at det norske Porsche-nettverket (importør og forhandlere) fikk et samlet årsresultat på minus 223 millioner kroner i 2023.

Det står i sterk kontrast til 2022. Da ble det samlede årsresultatet for den norske Porsche-importøren og de norske Porsche-forhandlerne på hele 281 millioner kroner i pluss.

Det vil si at aktørene har opplevd en samlet resultatforverring på hele 504 millioner kroner på ett år.

Bak den halve milliarden som ble borte fra bunnlinjen i fjor, finnes historien om en Taycan-fest som brått tok slutt samtidig med at markedet snudde og nye avgifter slo inn.

Omsetningsskrell for importøren
Bare timer etter at festen bråstanset, tok produsenten selv over Porsche-importen i Norge.

Det endte med et årsresultat på minus 40 millioner kroner i deres første driftsår, mot hele 174 millioner i pluss året før.

Omsetningen hos importøren raste fra over 2,5 milliarder kroner i 2022 til kun 918 millioner kroner i fjor. 

Resultat før skatt endte på minus 51,6 millioner kroner, med fra et positivt resultat før skatt på 228 millioner kroner i 2022.

Den tyske produsenten betalte 90 millioner i en såkalt forskuddsbetaling til Autozentrum Holding for å overta 75 % av Autozentrum Sport AS og importen av sitt eget varemerke i Norge. Det er ukjent hvilke summer som eventuelt skal betales senere. 

BilNytt.no har ikke lykkes med å komme i kontakt med importøren.

Nøkkeltall Porsche Norge AS:

Eies 75 % av Porsche-fabrikken og 25 % av Autozentrum Holding.

Porsche i Norge - endring i årsresultat fra 2022 til 2023:

Porsche Center Sør ligger inne i tallene til Porsche Center Stavanger AS. Traasdahl AS i Tromsø har sin Porsche-virksomhet i samme regnskap som sin Nissan- og Honda-virksomhet og er utelatt fra denne oversikten.

Etter svært høye registreringstall for nye Porsche i Norge i 2020, 2021 og 2022, ble det registrert færre biler i 2023 enn i 2019. Hittil i 2024 ligger Porsche-registreringene 44 % foran fjoråret. Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Møller inn i nettverket
I april meldte BilNytt.no at Møller Bil kjøper Autozentrums Porsche-forhandlere i Oslo, Gardermoen og Asker & Bærum.

Autozentrum Holdings ferske årsrapport viser at disse tre forhandlerne hadde et samlet underskudd på 74,4 millioner kroner i 2023. 

Transaksjonen hadde økonomisk virkning fra 1. januar 2024, mens overtakelsen var 14. mai 2024, ifølge det ferske årsregnskapet.

- Vil dere oppnå plussresultater i år?

- Vi kommenterer ikke på volum, men har stor tro på modellprogrammet til Porsche for det norske markedet. For tall henviser vi til Porsche Norge, sier Gurli Høeg Ulverud til BilNytt.no.

Hun kommunikasjonsdirektør i Møller Bil og Møller Mobility Group.

- Vi mener timingen er meget god, vi har en solid posisjon som vi ønsker å forsterke, fortsetter hun.

- Vår robuste posisjon har satt oss i stand til å gripe denne muligheten i krevende tider. Selv om premiummarkedet forventes å være tøft i 2024, har vi stor tro på Porsche over tid, sier Møller-konsernets Gurli Høeg Ulverud til BilNytt.no.

I juni i år foretok Møller Bil navnebytte fra Porsche Center til Møller Sportsbiler på de tre selskapene konsernet kjøpte tidligere i år:

  • Møller Sportsbiler Asker & Bærum AS
  • Møller Sportsbiler Oslo AS
  • Møller Sportsbiler Gardermoen AS

Foreløpig er Møller Bil-sjef Håvard Andersen styreleder og eneste styremedlem i disse selskapene.

Møller Bil Ryen og Møller Sportsbiler Oslo AS er naboer ved Ryen-krysset i Oslo.

KOMMENTAR: Derfor skyndte Møller seg sakte - og Porsche-historien er ikke ferdig

Hedin satser videre
Hedin-konsernet tapte omtrent like mye på sin Porsche-virksomhet i 2023 som de tjente året før. Årsresultatet endte på minus 28 millioner mot 31,3 millioner i pluss året før.

Christoffer Mack overtok som daglig leder for Porsche Center Son i juni i fjor, og i februar i fjor ble han i tillegg Country Manager for Hedin Performance Cars Norge.

I tillegg til Porsche Center Son, står Hedin-konsernet bak Porsche Center Stavanger og Porsche Center Kristiansand, samt Porsche Classic Center som også ligger i Son.

Hedin vil dessuten åpne sitt femte Porsche-anlegg i Norge i Fredrikstad i løpet av fjerde kvartal i år. 

Planene for dette anlegget, på over 3.500 kvadratmeter, ble lagt da alle piler pekte oppover for Porsche i Norge.

Hedin åpner sitt femte Porsche-anlegg i Norge i Fredrikstad med en prislapp på omkring 150 millioner kroner. «Tiltakets utforming er basert på krav fra Porsche sentralt i Tyskland, og kan ikke endres», heter det i dokumenter fra planutvalget i Fredrikstad kommune.

Christoffer Mack har ikke hatt anledning til å svare på spørsmål fra BilNytt.no nå i ferien. 

Han fortalte i fjor om sparetiltakene som ble iverksatt hos Hedins Porsche-forhandlere:

- Rundt påsketider var det dessverre ingen vei tilbake. Da så vi at det er altfor liten aktivitet i markedet i forhold til vår organisasjon. Det er helt åpenbart at vi må ta grep siden vi nå har en kostnadsbase som ikke står i stil til omsetningen, sa Mack til BilNytt.no i fjor.

Mack fortalte da at det var ansatte i ulike stillinger som var permittert, men at det i stor grad var relatert til nybilsalg og utlevering av biler.

- Får bråbremsen i Porsche-markedet noen konsekvenser for det planlagte nye anlegget i Fredrikstad?

- Hedin er et offensivt konsern som tenker langsiktig, og vi har stor tro på Porsche i fremtiden, også i Fredrikstad, svarte Mack i fjor.

Det er Glemmen Gård Eiendom i samarbeid med Dahle Eiendom og Norbygg som har fått i oppdrag å bygge Porsche Center Fredrikstad.

Tromsø-forhandleren utelatt i oversikten
I tillegg til Hedins tre Porsche-forhandlere, Møller Bils tre Porsche-forhandlere og Autozentrums resterende fire forhandlere, er Traasdahl AS Porsche-forhandler i Tromsø.

I Tromsø er imidlertid regnskapet blandet med Honda- og Nissan-virksomhet, og BilNytt.no har dermed utelatt disse resultatene fra oversikten.

For ordens skyld fikk Traasdahl et årsresultat på drøyt 1,3 millioner kroner i fjor, mot 12,4 millioner året før.

Men det tallene ikke forteller noe om er hvordan selskapets Porsche-virksomhet påvirket resultatene, sammenlignet med Nissan- og Honda-virksomheten.

Traasdahl er nå i gang med planer om et nytt Porsche-anlegg som møter de strenge kravene fra produsenten, og avslutter Honda-salget.

2024 bedre eller nye utfordringer?
Etter at Autozentrum Holding har solgt 75 % av Porsche-importøren og de tre Porsche-forhandlerne i Oslo, Gardermoen og Asker & Bærum står konsernet igjen som en blek skygge av seg selv.

De eier nå Porsche-forhandlerne i Bergen, Trondheim og Ålesund, samt Porsgrunn med 51 % – der Autostrada Bil eier de resterende 49 %.

Tidligere i dag sa CFO i Autozentrum Holding, Axel Alnæs, at det ser bedre ut for 2024:

Vi opplever at markedsforholdene har stabilisert seg siden i fjor. Med vår sterke modellportefølje er vi nå i en posisjon hvor vi bygger ordrebank og har suksess med flere spennende lanseringer, sa Alnæs til BilNytt.no tidligere i dag.

- Vi har kontinuerlig fokus på kostnadene i konsernet. Samtidig er det viktig for oss å forvalte merkevarene vi lever av på riktig måte. Det er langsiktig arbeid som krever investeringer også i perioder der markedet ikke er like godt, sa Autozentrums Axel Alnæs til BilNytt.no tirsdag morgen.

Utfordringer for Macan?
BilNytt.no har tidligere skrevet at Porsches nye volummodell, den elektriske SUVen Macan, gir nye ordre og ny optimisme – dog på en mye mer edruelig måte enn Taycan-festen.

Det er ikke lenger snakk om 2.000 nye elektriske Porsche i året, men likevel et betydelig volum sammenlignet med kriseåret 2023.

Nå er det likevel nyheter som gjør at det spøker for Porsche-nettverkets comeback i fjerde kvartal i år:

Et produksjonsanlegg i Sveits som forsyner Porsche med kritisk viktige aluminiumsdeler til Macan-produksjonen, er rammet av oversvømmelser. 

Det fører til ytterligere forsinkelser i tilgangen på den nye modellen.

Ifølge analytikere dreier det seg om en manko på 17.400 biler i tapt produksjon.

BilNytt.no har ikke lykkes å få svar fra Porsche Norge om mulige Macan-forsinkelser eller kommentarer til deres minusresultat nå i ferietiden.

Autozentrums Axel Alnæs sitt svar gir signaler om at det ikke er noen krisestemning når det gjelder Macan-utelveringer.

I hvert fall ikke ennå:

- Hvilke konsekvenser får oversvømmelsene og produksjonsforsinkelsene for deres tilgang til etterlengtede Macan? I hvor stor grad vil dere måtte justere forventningene ned for fjerde kvartal?

- Vi har ikke informasjon som tilsier at dette vil påvirke volumet for Autozentrum-konsernet, men følger selvfølgelig situasjonen tett med importør, svarer Alnæs til BilNytt.no.

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Petter Knutsen Bjørkelo
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen 


 Følg BilJobb.no på LinkedIn