Kinesiske bilprodusenter tar ulike grep når EU innfører straffetoll for personbiler produsert i Kina.

Konsernsjef Frank Dunvold i RSA er av dem i Norge med desidert lengst og størst erfaring med kinesiske produsenter.

RSA har import av kinesiske biler til flere land i EU, og Dunvold gir BilNytt.no et innblikk i hva som skjer nå.

- Særavgiftene gjelder ikke varebiler, minner han om.

- Derfor rammes hverken Maxus eller BYDs varebilprogram på våre markeder i EU. I Danmark og Sverige er vi ikke importører for BYDs personbiler – men vi har varebilene.

Oversikt over RSA tilstedeværelse i ulike markeder:

Kinesiske produsenter lanserer ladbare hybrider
- Hvilke «mottiltak» gjør kinesiske bilprodusenter nå?

- De ser på eksport til EU-landene av bensin-, diesel- og hybridbiler på personbilsiden.

- Vi vet at BYD for eksempel har et omfattende produktutvalg av ladbare hybrider, i tillegg til elbilene. MG har lenge solgt bensinbiler på flere markeder i Europa – ikke minst i England.

- Det samme er tilfelle for flere kinesiske produsenter. Det er mange som ikke bare produserer elektriske biler.

- Vil også BYDs ladbare hybrider komme til Norge?

- Neppe – ettersom den norske regjeringen har valgt ikke å følge EU når det gjelder straffetoll på elektriske personbiler, svarer Dunvold, før han fortsetter:

- Det vi kan oppleve er at produsentene vil satse enda mer på det norske elbilmarkedet når vi ikke har straffeavgift. Men alt er i støpeskjeen og alt er ikke på plass. Det er virkelig spennende tider og mye er uforutsigbart.

Dag Asbjørnsen hos Norwegian Mobility Group bekrefter at MG har et stort program av bensin- og hybridbiler:

- De selges i flere land i Europa, men vi vil bare satse på MG som elbil i Norge, sier Dag Asbjørnsen.

Electric Way-sjef Torje Sulland har samme budskap:

- Dongfeng-konsernet har fokus på å tilby ladbare hybrider i EU, og det vil bli aktuelt i Finland, Sverige og andre markeder der vi er importør, men ikke i Norge, sier Sulland til BilNytt.no.

KOMMENTAR: Er norsk bilbransje dømt til å være i utakt?

Satser mer på el-varebiler fra Kina
RSA er importør og distributør av Maxus elektriske varebiler til en rekke land i Europa.

Nå utvides utvalget med den første elektriske varebilen med firehjulstrekk fra Maxus. Det er Deliver7 som er leveringsklar i 4. kvartal, og RSA og Harald A. Møller har dermed et kappløp om å komme først på markedet med en el-varebil med firehjulsdrift. 

- Vi satser mye på våre kinesisk-produserte varebiler, sier Dunvold.

- Det gjelder også BYDs varebiler som vi er importør av til flere land.

I Sverige og Danmark er det henholdsvis Hedin og Nic. Christiansen Gruppen som er importør av BYDs personbiler.

- Det kan virke underlig med to importører i Sverige og Danmark – hadde det ikke vært mer rasjonelt med én BYD-importør i disse landene?

- Du er ikke den første som stiller spørsmålet, men jeg kan bare bekrefte at vår posisjon hos BYD er meget god og gjensidig. Vi var tidlig ute og har vist at vi satser, og det setter de veldig stor pris på.

- Vi får se hva som skjer i de landene. Vi satser tungt på BYD og er importør for personbilene i Norge, Finland og Island, sier Dunvold.

- BYD kommer til å bli et av våre aller største merker, understreker konsernsjefen.

- Stor takk til Finansministeren
Dunvold roser finansministeren som signaliserte klart at Norge ikke følger EU med straffetoll på elektriske personbiler fra Kina.

- Modig og en klok avgjørelse, sier han.

- Glem ikke at norsk shipping er store på transport av nye biler fra Kina til Europa. Og de kinesiske merkene er fremtiden, med stor kapasitet og kompetanse på batterier. 

Frank Dunvold er blant bransjeprofilene som vil snakke om kinesiske biler som foredragsholder på "Fremtidens Bilbransje" 23. august på Holmen Fjordhotell. (BilNytt.no er samarbeidspartner til konferansen).

- Stor tro på nye Swift
Det er ikke bare kinesiske elbiler som gjelder for Frank Dunvold. RSA har flere bein å stå på, og bilkonsernet har en portefølje som preges av store kontraster.

Den nye versjonen av Suzuki Swift som lanseres i september er en riktig «kjerringa mot strømmen»:

For bilen er en såkalt lett-hybridbil med en 3 sylindret bensinmotor, og en liten elmotor som bidrar med noe effekt og noe lavere drivstofforbruk.

Suzukien har naturligvis firehjulsdrift – men bare manuelt gir!

- 1 av 3 av bilene som brukes i Norge har manuelt gir, sier Dunvold.

- 47 % av dem som tok førerkort i fjor tok det for manuelt gir. Så ingen må leve i den tro at «alle skal ha automat». Å gire den nye Swift er som «i smeltet smør», sier Frank Dunvold.

- Vi har kjørt bilene landet rundt og forbruket ligger på under 0,45 liter på mila. Utrolig fin bil – og et supert alternativt for de mange som vurderer en elbil. Vi gleder oss til å starte salget og har faktisk meget god tro på bilen.

- Også i 2025?

- Ja faktisk. Jeg tror ikke regjeringen i et valgår vil tukle noe vesentlig med bilavgiftene bortsett fra noe indeksregulering, sier Dunvold og fortsetter:

- Da vi kjørte den nye Swift fra Oslo til Tromsø la vi merke til noe interessant. Sør for Steinkjer og spesielt rundt de store byene var det masse elbiler på veien – men jo mer vi nærmet oss Nord-Norge ble det mindre og mindre elbiler og folk kjørte fossilt.

- 80 % av brukte biler som omsettes i Norge er ikke helelektriske. Så bilkjøperne er på mange måter meget fornuftige, mener Dunvold. 

Så trekker han frem ytterligere et argument, nemlig beredskapshensyn: 

- I en tid da myndighetene ønsker at nordmenn skal bygge opp et lite lager av matvarer, vann og lignende i tilfelle en krise, vil et kjøretøy med bensin og diesel være en større sikkerhet enn elbilen som krever strøm, sier RSA-sjefen og poengterer:

- Hva om strømmen forsvinner kortere eller lengre tid? Da er man sikrere med en fossilbil.

2025 blir «et bedre år» for RSA
Resultatet for RSA skal vise bare et mindre overskudd for 2023:

- Mye lavere enn årene før. 2024 ser ut til å bli enda mer krevende, sier Dunvold.

- Vi har investert tungt, ikke minst med stor utvidelse av delelageret i Drammen. Nå leverer vi deler til våre biler i alle de 13 landene vi er representert.

- Vi lagrer nye biler både i Drammen og i Zeebrugge i Belgia. Vi gleder oss over at Maxus nå starter byggingen av et europeiske delelager i Polen. Men det betyr ikke at vi slutter med delelager til bilene her i Norge.

- Utsiktene for 2025?

- Jeg tror situasjonen blir mer normal for bilbransjen. Fortsatt blir naturligvis bruktbilen «Norges mest solgte bil» for bilkjøperne er blitt mer rasjonelle. Kundene vil fortsatt «straffe» de dyrere bilmodellene – og folk vil ha mye bil for pengene. 

- Og det er RSA?

- Det ligger i vår måte å tenke på. Vi har veldig mye å glede oss til. Vi kan endelig lansere en helelektrisk Suzuki, naturligvis med firehjulstrekk – så snakk om «en ny Norgesbil»!

- Vi og våre Suzuki-forhandlere teller dager til bilene kommer. Det blir en festdag!

Fraktutgifter har eksplodert
Frakt av en ny bil fra Asia til Europa har økt med 300 % de siste årene, ifølge Dunvold. 

- Det samme for container, da skipene må seile rundt Afrika. Det er mangel på tonnasje og vi gleder oss over at det er mange nye skip, inkludert for frakt av kjøretøyer, under bygging. 

- Og det kommer kinesiske bilfabrikker i Europa?

- Det vil komme – fortere enn mange tror.

- Vi kjenner til enkelte spennene prosjekter og de store kinesiske bilkonsernene har både ressurser og muskler, sier Dunvold. 

- Det gjelder å sikre seg?

- Det har vi gjort ved å ha agenturer både fra biler produsert i Japan, Korea, Europa og Kina. For du vet vel at Suzuki har en fabrikk for biler i Europa? I Ungarn!

Både konsernsjef Frank Dunvold og Suzuki-sjef Lars Havre har tro på nye Swift, en hybridbil med manuelt gir. Neste år kommer første helelektriske Suzuki – med firehjulsdrift.

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Petter Knutsen Bjørkelo
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen 


 Følg BilJobb.no på LinkedIn