To selskaper i Marcusbil-kjeden, som har spesialisert seg på salg av brukte elbiler, spesielt Tesla, gikk konkurs i april.
Ved ytterligere to lokasjoner har driften opphørt.
Nå ser det også ut som hovedselskapet, Marcusbil AS, som omsatte for 265 millioner kroner tilbake i 2022 går over ende, etter store tap.
Kunngjøringer i Foretaksregisteret viser at BDO fratrådte som revisor i Marcusbil AS 10. juli, og i Marcusbil Møre og Romsdal 12. juli.
Marcusbil-eier Marcus Inberg har dessuten fratrådt som styreleder i det sistnevnte selskapet – dette etter at daglig leder, Jan Henning Løviknes, hadde fratrådt 6. juni.
Ingen løsning i sikte - oppbud neste
Daglig leder i Marcusbil AS, Bjørn Amundsen, skjuler ikke at situasjonen har utviklet seg på dramatisk vis:
- Nei, det er ikke stille før stormen; korthuset er nok i ferd med å rase, sier han til BilNytt.no.
Han forteller at det etter hvert har vist seg ikke å være mulig å få noen løsning med bankene, Brage Finans og Nordea, for videre finansiering.
- Namsmannen har i dag opplyst at Nordea har til hensikt å begjære oss konkurs, sier han.
- Jobben min nå og de neste dagene er å skaffe til veie de dokumentene vi trenger for å melde oppbud, sier Amundsen og medgir at det har vært en tung tid.
Det har den siste tiden vært kun ham selv og én selger som har vært igjen som ansatte i selskapet.
- Selgeren er veldig flink og har fortsatt å selge biler – og salget har faktisk tatt seg opp i juni og i juli, forteller han, men blir alvorstung når han medgir:
- Men med det dårlige markedet som har vært, har ikke det vært nok, og nå er det nok den siste spikeren i kisten som er for tur.
Marcusbil har fortsatt 24 bruktbiler til salgs på Finn.no.
Oppryddingsjobb
- Jeg hadde en telefonkonferanse med eierne tirsdag morgen og de var enige med meg i at oppbud er den eneste løsningen slik det ser ut nå.
Bjørn Amundsen hevder at det er blitt ryddet opp såpass at ingen av kreditorene skal komme til å lide veldig store tap.
- Det er fremfor alt de to bankene og huseier/utleier som risikerer å gå på noe tap, sier han og presiserer at selskapet ikke har noen offentlige kreditorer.
Han har også jobbet med å bidra til å skaffe nye leietakere til lokaler som er og vil bli fraflyttet.
Han forteller at aktører i bilbransjen har kommet med hederlige bud på tilgjengelige leiebiler, men at de nå ikke kan selges uten aksept fra bankene.
Amundsen legger til at han ser det som aller viktigst nå å få informert andre som blir direkte berørt, som er noen få eiere av biler i kommisjon og fremfor alt leietakere som har biler på abonnementsavtale.
- Jeg tenker særlig på de blant dem som har belaget seg på å ha en leiebil til disposisjon og kanskje har planlagt ferie, eller trenger den for å pendle, sier han.
- Og Marcus er veldig opptatt av at folk skal bli så lite skadelidende som mulig, legger han til om Marcusbil-eier Marcus Inberg.
Faresignal i april
Det er bare et par måneder siden BilNytt.no meldte om de første klare signalene om at det var fare på ferde for Marcusbil:
I slutten av april gikk nemlig de to selskapene Marcusbil Asker & Bærum AS og Marcusbil Sørlandet AS konkurs.
Les også: Konkurs: To Marcusbil-selskap over ende
På det tidspunktet øynet fortsatt både eieren og Bjørn Amundsen muligheter for å redde det gjenværende av selskapet.
Som daglig leder siden 1. februar i år hadde Amundsens hovedansvar vært å få på plass bedre rutiner og å redusere kostnadene drastisk.
- Selskapet Marcusbil AS er ikke rammet, understreket styreleder og eier Marcus Inberg i en kort kommentar til BilNytt.no da.
Bjørn Amundsen avdramatiserte konkursene i april.
- Vi skal samle alt ett sted, sa Amundsen, og fortalte videre at bare selskapet Marcusbil AS skulle bestå, mens datterselskapene skulle avsluttes.
- Blytungt med store minustall i 2023
Bjørn Amundsen fortalte i april om et svært krevende 2023 for Marcusbil, med et stort minusresultat:
- Det var et blytungt år. Det ligger dessverre an til et stort minusresultat når 2023-tallene foreligger litt nærmere sommeren, sa han til BilNytt.no.
- Nå skal vi rydde opp litt, og så skal vi rigge oss for en ny vår. En slags Marcusbil versjon 3.0, sa Amundsen i april.
Regnskapstall for 2023 foreligger fortsatt ikke for noen av selskapene det er meldt oppbud i.
Nå ser det altså ut til at det om kort tid blir kroken på døren.
Nøkkeltall Marcusbil AS:
Søkte investorer via Folkeinvest
Marcusbil søkte i fjor investorer blant egne fans og kunder via Folkeinvest.
Selskapet avviste da at det var likviditetsbehov og priskrig som var bakgrunnen for kapitalinnhentingen.
- Folkeinvest-prosjektet er satt i gang for å vokse via oppkjøp, ikke for å holde hodet over vannet, sa daværende styreleder Abtin Rahmanian til BilNytt.no i fjor.
Han er nå helt ute av selskapet.
Bjørn Amundsen forteller at det forsøket rant ut i sanden:
- Og det var nok like greit, ellers hadde vi kanskje hatt ytterligere 200 kreditorer spredt rundt i landet.
Les også: Marcusbil søker kapital og medeiere blant egne «fans»
Flere store konkurser i år
Marcusbil er absolutt ikke den eneste bruktbilforhandleren med fokus på elbiler som fikk problemer i kjølvannet av Teslas prisdump i januar 2023.
K Bil kastet kortene tidlig i fjor, og ble kjøpt opp av Fleks, som deretter la ned bruktbilsatsingen, før hele Fleks gikk konkurs tidligere i år.
Les også: K Bil-eieren selger etter Teslas prisstunt: - Må se seg slått
I første halvår i år har det vært færre konkurser i bilbransjen sammenlignet med samme periode i fjor. Likevel har det de siste månedene vært flere store konkurser i bransjen.
Les også: Bruktbilforhandlere konkurs: - Elbilmarkedet ble for tøft
- Med en historisk svak norsk krone og en bransje som er helt avhengig av importerte varer, har det vært en vanskelig periode for mange selskaper, sa Kjell-Fredrik Kristiansen til BilNytt.no nylig.
Han er bransjeleder for bil og partner i BDO.
Les også: Konkurser første halvår: - Tøffe tider i bransjen
I starten av juli gikk Fisker Norway er konkurs, etter at produsenten er insolvent.
Og torsdag i forrige uke gikk Automester-eier Autoparts United Norway konkurs. Dette selskapet kjøpte i fjor høst konkursboet til NDS Group, og bostyrer var ikke en gang i mål med dette konkursboet, før han fikk det nye konkursboet på bordet.
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Petter Knutsen Bjørkelo
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen
Følg BilJobb.no på LinkedIn