Mobility Pool kjøpte nylig restene etter AutoDB.no fra TV 2s Broom-marked.
Robert Martinsen er daglig leder i både Fragus Group og Fragus-eide Mobility Pool, og blir nå ansvarlig for nye AutoDB.no.
Mobility Pool er en innkjøpsgruppe hovedsaklig for bruktbilforhandlere.
Fragus Group eier også administrasjonsverktøyet Billink etter oppkjøpet i 2021. Verktøyet benyttes i hovedsak av bruktbilforhandlere.
- AutoDB.no så dagens lys i 1995. Det er var ett år før Finn.no kom på markedet, minner Robert Martinsen om.
- Nettstedet økte gradvis til over 200.000 besøkende i uken, noe som er et betydelig antall gitt at dette kun var tilpasset kjøretøy.
Relanseres i dag
Nå skal relanseringen skje med samme grunnverdier som i gamle dager:
- Nettstedet oppnådde suksess ved å tilby gratis annonsering til privatpersoner. Det samme skal vi gjøre igjen, sier Martinsen.
- Vi tror det vil gi like god markedsføringseffekt som i gamle dager.
Nyheten om relanseringen er allerede «sluppet» til Mobility Pool sine medlemmer på diverse medlemsmøter, og i kveld blir det lansering:
- Lanseringen skjer i kveld klokken 19. Vi skal ha medlemsmøte med mange bilforhandlere på Quality Hotel Olavsgaard, sier Martinsen.
- Er det kun bilforhandlere som benytter Billink som kan annonsere på AutoDB?
- Nei, vi vil søke løsninger med flere. Vi er opptatt av at Mobility Pool-medlemmene som ikke benytter Billink også skal få bilene på nettsiden. Det vil vi finne løsninger for.
- Hvor mange kunder har Billink og hvor mange medlemmer er det i Mobility Pool?
- Det er drøyt 1.000 bilforhandlere på Billink og 1.000 bilforhandlere med i Mobility Pool. Det er bare omkring 175 forhandlere som ikke overlapper, som vi skal finne en løsning for, svarer Martinsen.
Disse kan annonsere på AutoDB ved oppstarten:
- Mobility Pool kunder og samarbeidspartnere
- Billink-kunder
- Privatpersoner
Utelukker ikke dialog med Drive
Allerede fra start skal det altså være 20.000 bruktbiler og 1.000 forhandlere med i løsningen.
- Kommer det inn biler fra merkeforhandlere også?
- Ja, det vil jeg tro. Vi i Billink og Fragus har god kontakt med Autogruppen, blant annet, svarer Martinsen.
- Jeg er heller ikke fremmed for at hele Drive.no-databasen kan speiles på AutoDB.
- Har dere vært i dialog med Drive om det?
- Nei, ikke om det ennå. Men vi snakker med alle og Billink er opptatt av å finne løsninger for bilforhandlerne som benytter verktøyet.
- Nå skal dere ta Finn.no?
- Nei, det er ikke målet. Vi er ikke ute etter omsetningen til Finn.no. Vi er ute etter å skape en unik nettside for våre brukere og kunder.
Han tror gratisannonsene gjør at AutoDB kan få inn unike objekter som ikke Finn.no har:
- Vi skal ha snøscootere, motorsportbiler, veteranbiler og bobiler. Vi tror våre brukere vil dele disse objektene i sosiale medier, sier Martinsen.
Slik skal nye AutoDB.no se ut. Portalen lanseres tirsdag 23. april klokken 19:00.
Les også: Billink og Autoproff inngår partnerskap
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Per-Espen Løchen | Knut Moberg | Martin Mørk
Knut Moberg d.e | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo
Følg BilJobb.no på LinkedIn
Til andre nyheter med samme tema i Bilnytt arkiv: