I forrige uke meldte BilNytt.no at Møller Mobility Group er i gang med nedbemanning og store sparetiltak.
I ettermiddag er det opplyst til ansatte i Bertel O. Steen at det igangsettes en nedbemanningsprosess i konsernet.
Etter det BilNytt.no kjenner til er det snakk om 10-15 % av bemanningen på hovedkontoret.
Dermed omfattes blant annet konsernets bilimportører, forhandlerkjede, støttefunksjoner og administrasjon.
Det vil også gjennomføres ulike prosesser i forhandlerselskapene.
Det er rundt 600 årsverk ved hovedkontoret på Lørenskog, og et kutt på 10-15 % tilsvarer mellom 60 og 90 personer.
De siste dagene har det vært gjennomført kartlegginger i de ulike forretningsenhetene. Det skal være ulike tidslinjer i de ulike enhetene.
- Må ta ned kostnadsbasen
Bertel O. Steens konsernsjef Harald Frigstad bekrefter til BilNytt.no at det må tas kraftigere grep enn de grepene konsernet har gjort så langt i år.
- Vi har som kjent hatt kostnadskutt og ansettelsesstopp siden nyttår. Vi har dermed hatt en naturlig nedbemanning i hele år, sier Harald Frigstad til BilNytt.no.
- Men det er ikke tilstrekkelig, og vi er i gang med å tilpasse organisasjonen ytterligere til et svært krevende marked. Det innebærer også en lavere bemanning – uten at jeg ønsker å tallfeste det.
- Vi er i gang med et kostnadsprogram som tar for seg et bredt spekter av områder, og slett ikke bare bemanning, sier Frigstad.
- Prosessen berører alle konsernenhetene, men i ulikt omfang og tempo. Dette arbeidet skjer i den enkelte forretningsenhet, og støttes av stabsfunksjoner.
Etter det BilNytt.no erfarer skal nedbemanningsprosessen være organisert i en prosjektstruktur, som består av interne ressurser fra HR-avdelingen og andre avdelinger.
- Vi har jobbet hardt for å redusere kostnadene våre i hele år gjennom ansettelses-stopp og kraftige kutt i markedsføring, reiser og events for å nevne noe, sier Frigstad.
- Dette har hatt effekt, men ikke nok, konstaterer han.
- Det er naturligvis varslet at vi må ta ned kostnadsbasen vår betydelig. I enkelte avdelinger kommer vi ikke utenom større tiltak, sier Frigstad.
Han legger til at servicemarkedet går bra og at det ikke er ansettelsesstopp for ansatte som jobber på solgte servicetimer:
- Mekanikere og lærlinger er vel det eneste vi ansetter for tiden – der er det behov for flere, ikke færre. Vi har godt belegg på våre verksteder, sier konsernsjefen.
Ifølge konsernsjef Harald Frigstad har sparetiltakene gjennom 2023 hatt effekt, men ikke nok. Nå tas ytterligere grep.
Tilbake i 2019 meldte daværende konsernsjef Bjørn Maarud om et program som skulle spare 215 millioner kroner blant annet gjennom å kutte 200 stillinger i Bertel O. Steen.
Skjev lagerbeholdning
BilNytt.no har tidligere skrevet at Bertel O. Steen har store antall Mercedes-Benz EQC og Citroën ë-C4 på lager.
- Hvor kritisk er lagersituasjonen for Bertel O. Steen nå?
- Volumet i seg selv er ikke så kritisk. Faktisk er antall nye biler på lager ganske normalt – hvis markedet hadde vært normalt. Problemet er at markedet ikke er normalt.
- Imidlertid burde lageret hatt en bedre fordeling mellom ulike merker og modeller, legger han til.
Gjennom sommeren har Bertel O. Steen hatt en stor leasingkampanje på ë-C4, og i september lanserte importøren også en kampanje på EQC i samarbeid med fabrikken.
- Er ubalansen i lagerbeholdningen årsaken til at dere kjører kampanjer på modeller som Mercedes-Benz EQC og Citroën ë-C4?
- Vi ser jo, som så mange andre, at folk er ute etter gode tilbud og at det hjelper med prisavslag og kampanjer, svarer Frigstad.
- Markedet responderer på en annen måte enn tidligere i år. Priskampanjene øker salget. Det hjelper på lagersituasjonen, likviditeten og bidrar til å holde omsetningen oppe, legger han til.
Samtidig innrømmer konsernsjefen at prisavslagene går kraftig utover Bertel O. Steens resultater:
- Vi oppnår omsetning på våre nybilkampanjer, men det blir ikke positiv bunnlinje av det, sier Frigstad.
Krevende valutasituasjon
De siste årene har Bertel O. Steen levert solide overskudd (750 millioner kroner i 2022 og én milliard i 2021) i et brennhett marked der rabatter og prisavslag har vært fremmedord.
- Resultatet i år blir betydelig svakere enn de foregående år, men det er for tidlig å si nøyaktig hvor vi vil lande resultatmessig, sier Frigstad når BilNytt.no spør om Bertel O. Steen vil gå i minus i år.
- Vi kjøper alle våre biler med euro. Den svake norske kronekursen mot euro har dermed påvirket bunnlinjen vår betydelig i negativ grad, forteller han.
- Er valutasituasjonen så ille nå at det ikke er vits å bestille nye biler for en privat bilimportør? Må dere nå ha en kunde på hver eneste bil?
- Nei, så svart-hvitt er det ikke, svarer Frigstad og legger til:
- Det er flere av våre nyheter som selger. Dessuten vet vi at det er etterspørsel etter flere av våre andre rimelige og kurante biler dersom vi kan tilby konkurransedyktige priser.
- Er valutasituasjonen verre enn lagersituasjonen?
- Valutaen må jo enten stabilisere seg tilbake, eller så må hele prisbildet endre seg, sier Frigstad.
I begynnelsen av oktober økte Tesla prisene på Model Y med mellom 20.000 og 25.000 kroner, men flere venter nye sprell fra den kanten.
- Vi siterte deg på det i sommer, men vi får det fortsatt ikke til å stemme: Har dere virkelig klart å holde samme omsetningsnivå som i fjor så langt i år?
- Ja, inntil nylig greide vi det. Men vi greier naturligvis ikke å matche fjorårets historiske sluttspurt i fjerde kvartal. Det er det få som driver bilsalg som klarer.
- Hvordan har dere klart å holde omsetningen på fjorårets nivå så lenge? Ble så mange desemberbiler først fakturert i første kvartal?
- Vi hadde med oss en stor ordrereserve inn i året, men når bilene ble registrert er en annen sak, svarer Frigstad.
- Dessuten går det bra på bruktbil, servicemarkedet, varebil – og ikke minst lastebil.
Nylig skrev BilNytt.no at bildelingsselskapet Fleks, som eies 47,2 % av Bertel O. Steen, innfører flere sparetiltak etter store underskudd. Også heleide Otto Mobility sliter med store minustall og har endret strategi.
150.000-markedet kom ut av synk
Bertel O. Steen-konsernet er importør av Mercedes-Benz, Peugeot, Kia, Citroën, DS, Opel, Fiat, Alfa Romeo og Jeep. Konsernet eier Norges nest største bilforhandlerkjede.
Hittil i år har Bertel O. Steens bilmerker en markedsandel på rundt 11 % i personbilmarkedet, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
- Vi må gjøre det vi kan for å krige i dagens tøffe marked. Vi har gode forhandlere og gode bilmerker som kundene setter pris på, sier Harald Frigstad.
- Vi har tre av de største bilfabrikkene i verden i ryggen, og de satser svært offensivt på alle fronter. Fabrikkene har en strategisk retning som vi har stor tro på, og som vi vil dra fordeler av når markedet en gang beveger seg i positiv retning igjen.
Konsernsjefen mener at det er liten tvil om at nybilmarkedet kommer tilbake, og han mener at en nedtur i 2023 og 2024 ikke er unaturlig:
- Hvis vi ser på nybilsalget de siste 10 årene så har det ligget veldig stabilt på rundt 150.000 nye personbiler.
Han fortsetter resonnementet:
- Når vi nå har hatt et nybilmarked på omkring 175.000 nye personbiler to år på rad, er det helt naturlig at det går utover volumet i både 2023 og 2024.
- På toppen av det hele kommer økte bilavgifter, økte renteutgifter, dyrtid og svekket kjøpekraft for forbrukerne. I sum har det resultert i en kraftig nedtur.
- Når vil markedet komme tilbake?
- Det er vanskelig å si. Vi må planlegge og forberede oss på at det kan ta tid, avslutter Frigstad.
I går skrev BilNytt.no om grepene som tas i Kverneland Bil, Bilia, Bavaria og hvordan Sulland tilpasser seg markedet.
KOMMENTAR: - Fra himmel til helvete?
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Per-Espen Løchen | Knut Moberg | Martin Mørk
Knut Moberg d.e | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo
Følg BilJobb.no på LinkedIn