Denne uken sendte Møller Mobility Group ut en børsmelding som vitner om hvilken krevende situasjon konsernet står oppe i:

Den utfordrende markedssituasjonen gjør at Møller Mobility Group trenger ytterligere finansiell fleksibilitet.

Konsernet øker dermed lånene sine med 1 milliard kroner.

Det nye lånet er et tillegg til den eksisterende lånefasiliteten på to milliarder kroner som løper til 2026.

- Avtalen gir oss ytterligere finansiell fleksibilitet i en periode med en utfordrende markedssituasjon, var kommentaren fra Anna Nord Bjercke i går.

Møller-konsernets avtroppende CFO la deretter til følgende: 

- Avtalen er også et tilsvar på økte snittpriser på biler som fører til periodevis høyere arbeidskapitalbehov.

Etter to gullår har det snudd
Harald A. Møller og deres forhandlere er blant aktørene i Norge som gikk inn i 2023 med svært høye ordrereserver.

Deler av ordrereserven var imidlertid svært «luftig» og flere kunder trakk seg fra kontraktene.

BilNytt.no har i flere omganger omtalt konsernets store prisavslag på et stort antall lagerbiler.

Mot sommeren kom det store prisavslag på modeller som kundene for kort tid siden hadde ventet på i lange tider.

BilNytt.no har helt siden august vært kjent med at Møller-konsernet har forberedt et spareprogram og en nedbemanningsprosess etter at markedet bråstoppet.

BilNytt.no er kjent med at det har vært planlagt store grep helt siden i sommer.

Snudd flere steiner
Allerede 22. august, uken etter at Sverre Helno gikk av som Møller Bil-sjef, spurte BilNytt.no om den kommende nedbemanningsprosessen i Møller-konsernet.

Kommunikasjonsdirektør Gurli Høeg Ulverud i Møller Mobility Group svarte da følgende: 

- Møller Mobility Group har siden starten av året iverksatt en rekke tiltak knyttet til varelager, salg, prisposisjonering og kostnadsutvikling.

- Vi har gjennom året snudd flere steiner for å møte utfordringene, og så har vi ikke noen andre nyheter eller annen informasjon knyttet til ytterligere tiltak fra vår side nå, utover at vi selvsagt følger situasjonen tett, fortsatte hun.

Svarene fra Ulverud ble imidlertid ikke publisert da prosessen var mer prematur enn BilNytt.no antok.

Nå er imidlertid prosessen i gang i flere deler av konsernet, og BilNytt.no er kjent med at flere og større prosesser er under planlegging på Frysja.

- Prosseser i gang hos forhandlerne
I dag bekrefter Gurli Høeg Ulverud til BilNytt.no at konsernet er i gang med nedbemanningsprosesser i ulike forretningsenheter:

Hos Møller Bil-forhandlerne pågår det nå lokale prosesser:

- Hver enkelt enhet gjør sine kartlegginger og tilpasninger av antall årsverk basert på markedssituasjonen, sier Ulverud. 

- Dette er en prosess som har pågått noen uker, sier hun og legger til at det er forskjeller mellom Møller Bil-forhandlerne.

Noen forhandlere har allerede gjennomført drøftelsesmøter, mens andre ikke er kommet i gang:

- Situasjonen nå er litt uoversiktlig. Det kan være svært ulike behov fra forhandler til forhandler, sier hun. 

Gurli Høeg Ulverud kan på nåværende tidspunkt ikke si noe om hvor mange ansatte som berøres av nedbemanning nå, eller hvor mange årsverk totalt som kan komme til å bli berørt.

Nedbemanning også på hovedkontoret
Importørens logistikk- og klargjøringsvirksomhet på Bekkelagskaia var først ut, og er allerede i mål med en prosess:

- Drøftelsesmøter med de ansatte ble gjennomført i høst, sier Ulverud.

- Vi tilpasser nå antall ansatte på Bekkelaget til nytt volum.

Også på hovedkontoret på Frysja er prosessen nå i gang, og ifølge Ulverud vil den pågå i ytterligere noen uker. 

BilNytt.no er kjent med at flere ansatte venter på informasjon om deres avdeling og deres stilling blir rammet:

- Bemanningssituasjonen gjennomgås av de respektive lederne. Dette er en prosess som vil pågå noen uker.

Det er innkalt til drøftelsesmøter på enkelte områder på Frysja. 

Etter det BilNytt.no forstår dreier det seg både om importørene, forhandlerkjeden og andre enheter:

- Alle skal kartlegge bemanningssituasjonen basert på den nye markedssituasjonen, sier Ulverud til BilNytt.no i dag.

Minustall?
Den siste tiden har det vært flere som har jobbet doble skift etter at enkelte stillinger ikke er erstattet, og at flere personer i nøkkelstillinger har hatt fravær grunnet sykemeldinger.

I første tertial gikk Møller Bil Stor-Oslo i minus, mens importøren leverte svært gode tall. 

Mye tyder på at tallene for annet tertial vil vise en svært utfordrende situasjon for alle regioner i Møller Bil og svakere tall for importøren.

Med svakere resultater og nytt milliardlån vil det være en større forståelse for at det tas grep, selv om dette kommer i kjølvannet av to år med rekordtall og over 2,5 milliarder på bunnlinjen.

Omstilling
Bilbransjen skal gjennom store endringer i tiden fremover. Det meldte konsernet selv i forbindelse med lederbyttet i Møller Bil:

- Den store omstillingen i bilbransjen er allerede i gang, og vi merker at vi er inne i mer krevende tider, sa konsernsjef Petter Hellman da han annonserte Sverre Helnos avgang i august.

- Det er derfor viktig at Møller Bils leder har et lengre tidsperspektiv enn det Sverre har gitt uttrykk for at han har, sa Hellman. 

Sverre Helno beskrev selv sine fire år som Møller Bil-sjef som en berg-og-dalbane.

BilNytt.no har grunn til å tro at Helnos avgang i Møller Bil delvis henger sammen med de kraftige tiltakene som nå må gjøres i Norges største forhandlerkjede.

Mange nivåer
BilNytt.no er kjent med at forhandlerkonsernet har økt fra omkring 10 ansatte sentralt i Møller Bil Norge på Frysja
 i 2017 – til «nær 70» sentralt i Møller Bil nå.

Det har vært opprettet en rekke nye direktørstillinger og nivåer de siste årene.

Blant annet ble Stein Are Olsen ansatt som COO i Møller Bil, som i praksis var en Norgessjef for forhandlerkjeden under Sverre Helno.

En av de siste direktørene som ble ansatt i Møller Bil, er Chief Innovation Officer Erik Diesen. Han kom fra MyCar Group, som eies av Kverneland, Frydenbø og Gjensidige.

Den nye Møller Bil-sjefen Håvard Andersen får utfordringene i fanget med en gang

BilNytt.no spurte den nye Møller Bil-sjefen i september om det har blitt for mange direktører på hovedkontoret i de gode tidene som har vært:

- Det handler for meg ikke så mye om antall. At investeringene man gjør sentralt gir effekt tilsvarende eller større ute hos forhandlerne, er til syvende og sist viktigst, svarte han.

BilNytt.no er kjent med at flere i Møller Bil-kjeden mener at det er for store avstander og for mange nivåer fra forhandlerne til toppledelsen.

Til dette sa Håvard Andersen følgende til BilNytt.no:

- For meg er det utrolig viktig at kjeden henger sammen. Alle skal være med på reisen. I dag er vi nok et sted der enkelte deler av virksomheten opplever at det er strekk i laget. Det strekket må vi ta bort.

- Det blir mye av jobben min, la den nye Møller Bil-sjefen til.

Konsernsjef Petter Hellman sa følgende da han ansatte Andersen som nye Møller Bil-sjef:

- Med Håvard på plass i sjefsstolen, føler jeg meg trygg på at vi har en sterk og utviklingsorientert leder, som kan drive arbeidet videre i tråd med våre verdier. 

- Den store omstillingen i bilbransjen er allerede i gang, og vi merker at vi er inne i mer krevende tider, sa Petter Hellman da han ansatte den nye Møller Bil-sjefen.

Priskutt i forhandlerleddet
Timingen kunne vært bedre da Harald A. Møller midt i september feiret 75 år som importør for Volkswagen i Norge med fint besøk fra Tyskland og mange av eierne i forhandlernettverket.

Forhandlere i importørens nettverk har reagert på at Møller-konsernet har valgt å ta store prisavslag på forhandlerleddet Møller Bil, fremfor hos importøren Harald A. Møller.

Det har presset andre forhandlere til å ta tap på mange av lagerbilene i konkurranse med Møller Bil som har oppunder 70 % markedsandel.

Aktører BilNytt.no har snakket med forteller om en merkelig stemning i flere deler av Møller-konsernet på Frysja.

Flere aktører som har hatt langvarige relasjoner til Møller Mobility Group snakker om at de ikke helt kjenner igjen dagens Møller-kultur. 

Volkswagen-sjef Thomas Schäfer (t.v) feiret bilmerkets 75-årsjubileum i Norge sammen med Harald A. Møller-sjef Ulf Tore Hekneby og eiere i importørens forhandlernett.

- Kontroll på lagerbeholdningen
BilNytt.no har i flere omganger omtalt konsernets store prisavslag på lagerbiler.

Ifølge kommunikasjonsdirektør i Harald A. Møller, Øyvind Rognlien Skovli, er lagersituasjonen nå under kontroll:

- Vi opplever at vi har god kontroll på lagerbeholdningen, og også nå stor forutsigbarhet i både produksjons- og leveringstider – noe som er gledelig, sa han til BilNytt.no tidligere denne uken.

Møller-konsernet er blant aktørene som har satt bruktbileksport i system.

Større volum bruktbiler har blitt eksportert fra Møllers virksomhet i Norge til Møllers virksomhet i Baltikum.

Det har medført lettelser av varelager og refunderte avgiftskroner fra statskassen.

KOMMENTAR: - Fra himmel til helvete?

Kjøp og salg av forhandlere 
Det siste året har Møller-konsernet kjøpt opp Erik Arnesen Bryn på et gunstig tidspunkt for selgerne.

Samtidig har Møller Bil solgt Møller Bil Molde og Møller Bil Ålesund til Frydenbø Bil.

Les også: Bilselskaper mindre verdt: Store fall i formuene
____

BilNytt.no retter og beklager: 
I en tidligere versjon av denne artikkelen stod det at Møller-konsernet ikke hadde kommet i mål med et oppkjøp av Albjerk Bil det siste året. Wenche Albjerk avviser i ettermiddag overfor BilNytt.no at det har vært en prosess rundt salg av Albjerk Bil til Møller-konsernet.

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Per-Espen Løchen | Knut Moberg | Martin Mørk
Knut Moberg d.e | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo

 Følg BilJobb.no på LinkedIn