Forsikringsselskapet Gjensidige tilbyr skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum, og i fjor ble Gjensidige Mobility Group etablert med Daniel Frøyland som sjef.
Gjensidige Mobility Group utvikler mobilitetstjenester for bilbransjen og sluttkunder, og fungerer som en skaleringshub for nye konsepter i Gjensidige- konsernet.
Selskapet eier blant annet Redgo (tidl Falck Veihjelp) og bompengeselskapet Flyt. I tillegg er Gjensidige på eiersiden i MyCar Group og Intakt Bilskade.
Nå har Gjensidige Mobility Group blitt medeier i det norske teknologiselskapet Spense.
Spense leverer en skreddersydd betalingsplattform som skal bidra til en sømløs kundereise for aktører i bilbransjen.
- For vår del handler det om å være til stede i utviklingen av den digitale kundereisen, sier Gjensidige Mobility Group-sjef Daniel Frøyland til BilNytt.no.
- Tiltrengt kapital
- Hvor mange millioner går Gjensidige Mobility Group inn med og hvor stor blir eierandelen i Spense?
- Vi har blitt enige om å ikke offentliggjøre nærmere detaljer i avtalen, svarer Daniel Frøyland.
Han er administrerende direktør i Gjensidige Mobility Group.
- Men vi ser på avtalen som en fin måte å utvikle oss sammen på, og tror også at løsningen vil bli godt mottatt i bilbransjen. Derfor ønsker vi å være tidlig ute med å integrere oss med Spense.
Som mange andre oppstartselskaper har Spense vært gjennom flere år med store minusresultat og tilnærmet null i omsetning:
I 2021 fikk Spense et underskudd på 18,4 millioner kroner, og i fjor ble minusresultatet omtrent det samme.
Administrerende direktør Jonas Lisgård er fornøyd med at han nå i større grad kan konsentrere seg om selskapet, fremfor å ha fokus på å hente kapital.
- Hva betyr denne avtalen for Spense?
- Dette er tiltrengt kapital og for Spense er det et betydelig beløp, svarer Jonas Lisgård.
- Det er dette vi trengte for å ta de neste stegene og sørge for at vi har på plass det som skal til for å gjøre at flere aktører velger Spense. Jo flere som bruker oss, jo bedre blir vi.
- Vi opplever stor interesse, og jobber på spreng med å onboarde nye kunder, sier Spense-sjef Jonas Lisgård til BilNytt.no.
Ser store gevinster
Avtalen mellom Gjensidige og Spense innebærer at Daniel Frøyland går inn i Spense-styret.
Samtidig inngår partene en kommersiell samarbeidsavtale for å utvikle markedet for Spense.
- Gjensidiges tjenester skal være tilgjengelige der kundene er, og det blir mer og mer digitalt, sier Daniel Frøyland.
- Har Gjensidige begynt å benytte Spense i forsikringsselskapet og selskaper som Flyt og Redgo?
- Nå har vi først hatt fokus på å få i land avtalen, men vi vil nå se på hvordan vi selv vil benytte Spense i våre selskaper på kort og lang sikt, svarer Frøyland.
Han legger til at han er imponert over løsningen Spense har utviklet:
- Den har potensial til å revolusjonere kundereisen for bil og service, og vi ser store gevinster for både sluttkundene og bilbransjen. Derfor går vi nå inn som investor og støttespiller for Spense.
- Spense frigjør både tid og ressurser, men kan også være med på å forsterke kundeopplevelsen gjennom at den digitale kommunikasjonen blir enklere.
- Dette synes vi er superspennende og noe vi ønsker å være med på, sier Daniel Frøyland til Jonas Lisgård.
Skalerer opp
I fjor endte omsetningen på omkring 1 million kroner. Jonas Lisgård vil ikke gå ut med årets budsjett, men sier at det skal være sterk vekst i omsetningen.
Men Lisgård forteller at Spense i disse dager passerer 300 millioner kroner i transaksjoner gjennom systemet.
Nå har Spense rekruttert flere medarbeidere med erfaring fra betalingsformidling, kundeinteraksjon og bilbransjen.
Blant dem er Lars Vangen Jordet:
- Lars Vangen Jordet har bred og lang erfaring fra å jobbe mot bilbransjen både nasjonalt og internasjonalt. I tillegg har han en imponerende CV, sier Lisgård om sin nye COO.
Lars Vangen Jordet er ansatt som ny COO i Spense. Han har tidligere blant annet vært administrerende direktør i Finn Motor og administrerende direktør i Schibsted Ventures. Han har også ledet den spanske bilvirksomheten til Schibsted/Adevinta.
- Vil være bilbransjens integrasjonspartner
MotorBransjen.no skrev i går at Spense har inngått en avtale med Mekonomen Company for kjedens verksteder i Norge.
Andre kunder og samarbeidspartnere er blant annet Harald A. Møller, Porsche, samt forhandlersystemer som Incadea, Helios, Vitec og Norbits.
Løsningen til Spense gir kunden en oversikt over hele kundereisen via mobilen og tilbyr samtidig tilleggstjenester som tilbud på forsikring eller mersalg, delbetaling, henting og levering av biler.
- Den moderne bilen som produkt er smekkfull av innovasjoner. Spense skal bidra til at også kundereisen blir mer innovativ og digital, sier Jonas Lisgård.
- Det gjør vi nå noe med sammen med Gjensidige og andre samarbeidspartnere og kunder i bilbransjen. Vi ønsker å være bilbransjens bestevenn og integrasjonspartner.
Les også: - Dette bilanlegget er høyteknologisk, bærekraftig og papirløst
- En viktig avtale
Styreleder i Spense, Klaus-Anders Nysteen, er opptatt av å legge til rette for videre vekst for selskapet:
- Vi har samlet et sterkt team, og investeringen fra Gjensidige gjør at vi virkelig kan sette fart på utviklingen, sier Nysteen, og fortsetter:
- Samarbeidsavtalen er også svært viktig. Gjensidige har en knallsterk posisjon i bilmarkedet i Norge og Norden.
- Denne posisjonen kombinert med satsingen på mobilitetstjenester gjennom Gjensidige Mobility Group gjør dem til en drømmepartner for oss, sier Klaus-Anders Nysteen.
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Karoline Sandvik Hernar | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo
Følg BilJobb.no på LinkedIn