Nissan Ariya ble svært godt mottatt av medier og publikum da den ble vist tilbake i 2020. Året etter skulle den markere Nissans triumferende retur på elbil-arenaen.

Slik gikk det ikke.

I dag melder Reuters om nye hindringer i veien for Nissan Ariya:

Denne gangen skal problemene skyldes at produksjonsteknikkene ved det nye høyautomatiserte «intelligente» produksjonsanlegget, gjør at det tar lenger tid enn planlagt å bygge bilene.

«En vedvarende hodepine». Slik beskriver en innsidekilde produksjonsforsinkelsene.

Forhandlere i Japan og i USA sluttet allerede i fjor å ta imot bestillinger på grunn av forsinkelsene, og allerede i 2020 var norske Nissan-forhandlere utålmodige og hadde håp om snarlig lansering av Nissan Ariya

Helt siden Nissan-sjef Makoto Uchida første gang viste Nissan Ariya i 2020, har elbilen som skulle være Nissans store comeback-modell vært plaget av den ene forsinkelsen etter den andre.

Produserer færre en planlagt
Resultatet er ifølge Reuters, som har sett produksjonsnotater og snakket med «personer med kjennskap til saken», at produksjonstakten ligger minst en tredjedel lavere enn planlagt.

- Det stemmer at Nissan har informert om at det er utfordringer med produksjonslinjene til Ariya og at det har medført lavere produksjonstakt enn planlagt, sier Stian Thrane til BilNytt.no i ettermiddag. 

Han er PR- og kommunikasjonssjef hos Nissan i Norge.

- Betyr det at det er innført bestillingsstopp også i Norge?

- Nei, her tar vi fortsatt imot bestillinger, da Norge er et prioritert marked, svarer Thrane.

Det finnes biler i Norge 
Samtidig kommer Stian Thrane med en god nyhet til de mer fleksible blant kundene:

- Det er godt mulig at en kunde som ønsker å bestille en Ariya kan få tilbud av sin forhandler på en bil som er umiddelbart tilgjengelig, forteller han og presiserer:

- Det er ikke et stort antall kunder som har gått fra kontraktene sine på grunn av den lange ventetiden, men en del er det jo – og det medfører at forhandlerne har noen biler på lager.

Thrane kan fortelle at bilene det dreier seg om oftest er spesifisert slik at de vil treffe bra på mange kunders ønsker.

Med andre ord er det faktisk mulig å bestille bil og få den levert etter bare noen dager.

- Men det er klart at hvis kunden er bestemt på å skulle ha for eksempel en sort bil med en ikke umiddelbart tilgjengelig spesifikasjon, vil forhandleren kanskje måtte si at det blir åtte måneder å vente, sier Nissans Stian Thrane til BilNytt.no. 

Etter det BilNytt.no har estimert kan det rundt om hos norske Nissan-forhandlere stå så mange som opp mot 300 biler som er tilgjengelige for levering i løpet av 14 dager.

Leveres med dråpeteller
Som også Nissan-importøren måtte medgi: Det har vært en tøff og drøy ventetid for Nissan-forhandlere og NIssan-kunder.

I alt ble det i fjor bare registrert 536 eksemplarer av den elektriske SUV-en, som ble forhåndslansert for over to år siden.

Status per 5. mars var 67 registrerte Ariya så langt i år, ifølge OFV. På samme tid registrerte Nissan-forhandlerne 178 nye Nissan Leaf.

Før nyttår snakket BilNytt.no med en optimistisk Nissan-sjef:

- Med kunder som har ventet 10-12 måneder og en solid ordrebank satser vi på at leveringsdyktigheten bedrer seg fremover – og det vil bli gradvis bedre, sa Anders Mamen Lund, til BilNytt under importørintervjuet som ble publisert første nyttårsdag.

- Jeg prøver å betrygge forhandlerne så godt jeg kan – de har ønsket biler og nå skal de få dem – og gradvis flere, sa Nissan-sjef Anders Mamen Lund til BilNytt.no like før årsskiftet.

Lavere produksjonstakt
Først var det koronapandemien, halvledermangel og krig i Ukraina som slo inn, og nå er det altså utfordringer med produksjonslinjene i den hypermoderne «intelligente fabrikken» i Tochigi nord for Tokyo.

Ikke nok med det: En brann hos den kinesiske underleverandøren av plettering til en elektronisk komponent som inngår i produksjonen bød på ytterligere forsinkelser. 

Produksjonsmålet til Nissan har vært 400 biler om dagen eller nesten 9.000 i måneden.

De nye internprognosene Reuters har fått tilgang til indikerer nå at mars-produksjonen kommer under 6.900 biler, som vil reduseres til 5.200 i april og 5.400 biler i mai.

Nissan har ikke selv kommentert tallene.

Lang vei
Nissan Ariya ble vist som konseptbil alt i oktober 2019 og lansert svært tidlig sommeren 2020 til tross for at den etter planen ikke skulle på markedet før året etter. 

Nå har både 2021 og 2022 gått og det viste seg etter hvert at det først var i løpet av 2023 Nissan kunne håpe å få noe særlig volum på bilen.

Nå snakker vi sannsynligvis ikke om forbedring før nærmere sommeren idet det Elon Musk ville kalt «et produksjonshelvete», vedvarer: 

Den strategisk så viktige bilen ble en hodepine for både produsenten, importøren, forhandlerne og – ikke minst – kundene.

Særlig skal den nye fullintegrerte lakkeringslinjen, som er designet for å lakkere hele bilen under ett, ha vist seg svært krevende å implementere som planlagt.

Det er innkjøringsproblemer ved det nye, hypermoderne produksjonsanlegget som i det siste har forsinket Ariya-produksjonen ytterligere.

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Karoline Sandvik Hernar | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo

 Følg BilJobb.no på LinkedIn