13. januar tok Tesla alle på senga da de dumpet prisene i både Norge, og resten av Europa.
BilNytt.no er kjent med at bestillingene tikket inn hos Tesla etter prisnedgangen. Samtidig er det tørke i ordreinngangen hos konkurrentene.
BilNytt.no har grunn til å tro at Tesla nok en gang vil passere 20.000 nye biler i Norge i år, og at man allerede kan lukte på 9.000 biler i første kvartal.
Selv om Tesla startet året nærmest uten ordrereserve, og selv om om flere aktører kommer med lavere prognoser for nybilvolumet i 2023 – kan Tesla være i posisjon til både å sette ny volumrekord og ny rekord i markedsandel.
Ny dagsrekord denne uken
Fredag 3. februar startet kundeutleveringene av de første bilene med til dels betydelig lavere priser, men først denne uken er tempoet høyt:
Senest søndag la det enorme biltransportskipet Høegh Oslo til ved Filipstadkaia i Oslo. Skipet har en kapasitet på over 5.000 biler.
Det er bare ett av flere tydelige signaler om at det er først nå kvartalsrushet virkelig settes i gang.
I går, tirsdag 14. mars, satte Tesla ifølge OFVs nye dagsstatistikk ny rekord for antall nye Tesla registrert på én dag:
Hele 612 nye Tesla ble registrert i går, og av disse var 578 Model Y.
Merkets forrige rekord skal ha vært 26. mars i 2019 med 583 biler.
Det er imidlertid ikke ny rekord i antall registreringer av ett bilmerke på én dag; 29. desember 2022 registrerte Volvo 839 nye personbiler.
Topp 10 bilmerker (personbil) - dagstall tirsdag 14. mars 2023:
- Tesla 612
- Toyota 120
- Volkswagen 95
- Nissan 28
- Volvo 26
- BMW 21
- Audi 19
- Hyundai 17
- Skoda 16
- Peugeot 13
Topp 5 modeller (personbil) - dagstall tirsdag 14. mars 2023:
- Tesla Model Y 578
- Toyota bZ4X 43
- Volkswagen ID.4 45
- Tesla Model 3 34
- Volkswagen ID.3 34
Kilde: Dagstall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
Les også: Tesla reduserer prisene på lagerbilene - og andre prisendringer
Tesla drar lasset
Etter en januar med kun 1.860 nye registerte personbiler, har registreringstakten økt ujevnt i en fortsatt svak februar måned, og tatt seg ytterligere opp i mars.
Pr. 14. mars er det registrert 15.300 biler, en nedgang på 30 % sammenlignet med fjoråret. Tesla har registrert godt over 4.000 av disse bilene.
Tesla drar altså lasset, og ligger allerede rundt 1.700 biler foran Volkswagen, viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
Tesla startet sine utleveringer langt tidligere i år enn i fjor, og OFVs nye dagstall-tjeneste viser at Tesla de siste dagene har hatt en marksandel på over 40 %.
Pr. 14. mars er Tesla oppe i 4.147 registreringer så langt i år, viser OFV-tallene. Volkswagen har registrert 2.442 personbiler i samme periode.
Av Teslas total er det 3.716 Model Y (88 %). Volkswagen har registrert 974 ID.4, og denne modellen er dermed også slått av Toyota bZ4X (1.078 biler).
Mens Tesla leverer biler på ferske bestillinger, er Volkswagen fortsatt i stor grad opptatt med å levere ut ordrereserven.
Og i likhet med Volkswagen, leverte også Toyota inntil nylig hovedsakelig ut biler fra sin ordrebank. Nå kan Toyota imidlertid levere flere modeller, inklusiv bZ4X «nærmest omgående» til nye kunder. Det samme kan Nissan med sin Ariya.
Topp 5 bilmerker (personbil) hittil i 2023:
- Tesla 4.147
- Volkswagen 2.442
- Toyota 2.143
- Volvo 1.290
- Skoda 680
Topp 5 modeller (personbil) hittil i 2023:
- Tesla Model Y 3.716
- Toyota bZ4X 1.078
- Volkswagen ID.4 974
- Volkswagen ID.3 880
- Volvo XC40 755
Kilde: Dagstall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
Store antall Tesla Model Y og Model 3 har de siste dagene blitt transportert ut fra Filipstadkaia nær Oslo sentrum.
Første kvartal nærmer seg slutten
Ikke nok med at Tesla allerede har et stort forsprang på registreringsstatistikken: BilNytt.no er kjent med at produsenten skal utlevere et stort antall biler i nok en heftig kvartalsavslutning i løpet av mars.
Den norske Tesla-ledelsen er tro mot produsentens stramme taushetspolicy, men det er grunn til å tro at de er optimister når det gjelder 2023-volumet i Norge selv om markedet er tøft og det er konkurrenter som har betydelige ordrereserver.
Til tross for at de fleste aktørene i norsk bilbransje har hatt en svært treg start på ordresigneringene så langt i år, tyder mye på at Tesla i stor grad har klart å kapre en stor del av de få nybilkundene som er der ute.
Samtidig er Tesla-produksjonen nå så stor at det kommer biler i så store antall at det fortløpende ligger an til å komme flere biler enn det er kunder tilgjengelig. Også for Tesla.
Da tys det til grep, og BilNytt.no skrev nylig om Teslas velfylte lagre der kundene nå tilbys "inventar-biler" for rask levering til rabatterte priser.
I Sverige kjører Tesla nå rentekampanje på Model 3 – historisk sett ikke et ukjent grep for Tesla i Norge, og et sikkert knep de antagelig kan ty til dersom behovet for å finne flere nye kunder utover i året blir sterkere.
Tesla tilbyr mange rabatterte nye lagerbiler på sine hjemmesider.
Les også: Elon Musks nye Master Plan: Skal halvere enhetskostnaden - og bli dobbelt så stor som Toyota
Mer enn 25.000 Tesla i år?
Både i 2021 og 2022 ble det registrert mer enn 20.000 nye Tesla i Norge.
Fasiten for 2023 kommer naturligvis ikke før årets slutt, men med den registreringstakten Tesla kan vise til nå, er det åpenbart at de har økt sin markedsandel betydelig her i landet:
I 2022 sett under ett hadde Tesla en markedsandel på 12,4 %. Hittil i år (pr. 14. mars) har Tesla en markedsandel på 27,1 %.
Derfor, og til tross for et 2023-marked som utvilsomt skrumper kraftig inn:
Også drøyt 20.000 biler kan vise seg å være et for moderat tall for Tesla i år etter økt produksjon, og Tesla kan fort ende på over 25.000 biler.
Vel å merke dersom selskapet ikke, tross alle kreative grep de fortsatt har til rådighet, skulle komme til å slippe opp for norske kunder.
Ingenting tyder imidlertid på at det vil skje i overskuelig fremtid.
Les Jon Winding-Sørensens kommentar: Et møkka-år for Elon Musk? Eller kanskje ikke...
Les Atle Falch Tuveruds kommentar: Derfor gjorde Tesla det. Er det mer dramatikk i vente?
Tesla-fabrikken i Grünheide nær Berlin produserer nå flere tusen Model Y i måneden. Hvor mange av dem får norske eiere i første kvartal, og i resten av 2023?
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Karoline Sandvik Hernar | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo
Følg BilJobb.no på LinkedIn