Lørdag 4. mars åpner Lucids utstillings- og salgslokale i Oslo, et såkalt Lucid Studio, med adresse Karl Johans gate 16 vegg-i-vegg med Louis Vuitton, i tilknytning til Steen & Strøm der Lotus holder midlertidig hus nå.

Lucid Motors opplyser at «lokale elbil- og sportssedan-entusiaster» er invitert til åpningen. 

Norge er det fjerde landet i Europa hvor Lucid etablerer showroom – etter München, Genève og Hilversum. 

Lucid Studio Oslo har eksklusive naboer på sin adresse i tilknytning til Steen & Strøm.

To Oslo-lokasjoner
Den nye administrerende direktøren for Lucid i Europa, Michael van de Sande, vil være til stede under åpningen av showroomet i Oslo sentrum. 

Mens Oslos ordfører Marianne Borgen og MDGs Sirin Stav, som begge var invitert, takket nei til invitasjonen. 

- Vi er glade for å åpne dette splitter nye studioet i Oslo, Norge, et land som ligger i forkant når det gjelder bruk av elektriske kjøretøy og ladeinfrastruktur, sier Michael van der Sande. 

- Vi er sikre på at de norske kundene vil sette pris på den eksepsjonelle rekkevidden, unike designen, den utrolige innvendige plassen og ladetidene som Lucid Air-serien har å tilby, legger han til. 

Bilen de tilbyr er en luksussedan med nær 90 mil WLTP-rekkevidde og opptil 1.111 hestekrefter.

Toppmodellen av Lucid Air har en startpris på 2,2 millioner kroner, ifølge Lucids nettsider:

  • Grand Touring koster 1.650.000 kroner
  • Dream Edition har en prislapp på 2.212.000 kroner

De rimeligere versjonene av Lucid Air, Pure og Touring, er ikke ennå priset.

I løpet av våren skal Lucid også åpne et utleverings- og servicesenter på Bryn i Oslo, like i nærheten av Møller Bil Bryn (tidligere Erik Arensen Bryn).

Lucid skal etablere utleverings- og servicesenter ved Nils Hansens vei 10 på Bryn i Oslo.

Norske Synnøve Thorbjørnsen er salgsansvarlig for Norden for Lucid Motors, og har jobbet hos bilprodusenten siden januar i fjor. Hun har bakgrunn fra L'Oreal og Fredrik & Louisa AS.

Ulik bakgrunn blant de ansatte
Store deler av det norske teamet er nå på plass. Og det består av personer med bilbransjebakgrunn fra Birger N. Haug, Nio, Tesla, og med personer fra bakgrunn fra DNB, Thune, L'Oreal og Hermès.

  • Ole Holmedal, servicesjef
    (tidligere Service Manager i Tesla)
     
  • Synnøve Thorbjørnsen, salgsansvarlig Norden
    (tidligere E- Consultant & Area Sales Representativei L'Oreal)
     
  • Mari Elvestad, leveransekoordinator og registreringsspesialist (tidligere leveransekoordinator DNB)
     
  • Nancy Angelique Selman Haave, studiorådgiver
    (tidligere Sales Advisor NIO)
     
  • Thor Olav Rosvold, studiorådgiver
    (tidligere selger i Birger N. Haug, og for øvrig sønn av Thomas Rosvold, som er Hyundai-sjef i Norge)
     
  • Synne Beckstrøm Fyrand, studiorådgiver
    (tidligere Client Advisor i Hermès)
     
  • Sabit Turghun, studiorådgiver
    (tidligere erfaring fra gullsmed Thune)

Det er en stund siden Thor Olav Rosvold fulgte i fotsporene til sin far i mer enn friidrett som aktiv diskoskaster: Sønnen til den norske Hyundai-sjefen har vært i bilbransjen en stund og kommer fra jobben som bilselger i Birger N. Haug.

Dessuten har Neale Laker, som tidligere var Werksta-sjef i Norge og som har bakgrunn fra Tesla i Norge, vært involvert i oppstarten i Oslo, men er nå basert i Amsterdam med ansvar på Europa-nivå for Collision Repair Programme & Satellite Service. 

I tillegg har Lucid, blant annet via sin fasade mot Karl Johan, markedsført at de har utlyst seks stillinger:

BilNytt.no har prøvd å få en kommentar fra flere av de nyansatte, men alle henviser til Lucids PR-avdeling for kommentar.

Synne Fyrand gir imidlertid et lite innblikk i rekrutteringen og oppstarten i Lucid i et LinkedIn-innlegg:

«I slutten av oktober ble jeg kontaktet av Lucid. Jeg valgte da å si opp stillingen min på Hermès hvor jeg har fått muligheten til å bli kjent med det jeg mener er verdens beste gjeng.»

Hun skriver videre:

«Det er ikke lenge igjen før vi åpner butikken på Karl Johan, og den siste uken har blitt brukt på opplæring samt å møte mine kollegaer i Hilversum, Nederland. Jeg gleder meg til å være en del av teamet som skal sørge for å få Lucid på de norske veiene. Dette er verdens flotteste bil, og vi har så vidt begynt reisen vår.»

Tesla i siktet fra start
Den nye Lucid-sjefen i Europa, Michael van der Sande, rapporterer direkte til Lucids administrerende direktør og CTO, Peter Rawlinson, og kommer fra stillingen som administrerende direktør for Special Vehicle Operations for Jaguar Land Rover.

Den nye Europa-sjefen har også bakgrunn fra blant annet Tesla og Aston Martin.

Siden det kinesisk-finansierte selskapet Atieva ble til Lucid Motors høsten 2016, har planen vært klar:

Å bygge opp en elbilprodusent med fokus på high-end produkter i starten, slik Tesla hadde gjort.

Toppsjef Peter Rawlinson var for øvrig visepresident med hovedansvaret for utviklingen av Model S hos Tesla fra 2009 til 2012.

Det var utvilsomt et godt utgangspunkt under utviklingen av Lucids første modell, Lucid Air, som Rawlinson mente skulle overgå Model S på det meste.

Lucid, som har sitt hovedkontor i California, noen stenkast unna Tesla, startet salget av sitt første produkt, flaggskip-modellen Lucid Air, helt på tampen av 2021.

Lucid Motors toppsjef Peter Rawlinson viser frem Lucid Air Dream Edition, som har en offisiell WLTP-rekkevidde på opptil 883 kilometer og opptil 1.111 hestekrefter. 

Over 10.000 biler i år
I 2022 endte Lucid Motors totale produksjonstall på 7.180 biler.

I år planlegger Lucid å produsere et sted mellom 10.000 og 14.000 biler, ifølge årsrapporten som nettopp er publisert.

Der går det også frem at omsetningen globalt i 2022 endte på 608 millioner dollar, tilsvarende om lag 6,1 milliarder kroner.

Lucid opplyser også at de har 28.000 reservasjoner per 21. februar 2023. Dette tallet er ned fra de over 34.000 reservasjonene selskapet rapporterte 7. november 2022.

Saudi-Arabia er majoritetseier i Lucid, som bygger ny fabrikk i landet.

Flere nedjusteringer i fjor
Som mange andre opplevde Lucid motbør i form av blant annet forsyningskjedeproblemer:

I starten gikk det svært smått med Lucid-produksjonen, og i løpet av 2022 måtte ambisjonene nedjusteres flere ganger.

Opprinnelig hadde selskapet annonsert at det kunne bygge 20.000 biler i 2022, men dette ble alt i februar 2022 nedjustert til 12.000-14.000.

I august justerte Lucid ned igjen, til bare 6.000-7.000 biler innen utgangen av 2022.

Et lyspunkt for selskapet er at saudi-arabiske myndigheter i fjor annonserte innkjøp av opptil 100.000 biler fra Lucid i løpet av de neste ti årene.

Det saudi-arabiske pensjonsfondet eier for øvrig  62 % av Lucid Motors og en fabrikk nummer to, med en produksjonskapasitet på 155.000 biler i året, er under konstruksjon i kongedømmet.

Besøkende i Lucid Studio Oslo på Karl Johan vil få en visjon om hvordan selskapet «henter inspirasjon fra skjønnheten, innovasjonen og mangfoldet i hjemstaten California», heter det fra Lucid. Men bilen produseres i Arizona. 

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Karoline Sandvik Hernar | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo

 Følg BilJobb.no på LinkedIn