... vinneren er PORSCHE!

Merkeforhandlerne har kåret Porsche til «Norges beste bilimportør 2022» i BilNytt.no sin store forhandlerundersøkelse.

Det er første gang Porsche kommer ut som beste merke i forhandlerundersøkelsen – og i 2022 var siste år Autozentrum Sport var privat Porsche-importør i Norge:

Fra nyttår overtok produsenten selv importørrollen. Nå heter importøren Porsche Norge AS og ledes av Michael Hiller, som akkurat har tatt fatt på jobben etter Morten Scheel. 

Porsche oppnår en totalscore på 88,7 poeng i årets undersøkelse. Det er en forbedring fra fjorårets undersøkelse på hele 8,6 poeng.

Les også: Dette sier Morten Scheel om seieren

Uendret for Toyota og Audi
Toyota, som vant kåringen i fjor, ender i år opp som nummer to – 4,3 poeng bak Porsche. 

Toyota hadde omtrent samme score som Porsche i fjor, så Toyota taper ikke bare plassen til Porsche fordi Porsche gjør det godt. Toyota har hatt et utfordrende år, og de har en klar tilbakegang i årets undersøkelse.

Med sine 84,7 poeng – ned fra 88,4 i fjor – seiler Toyota likevel inn på en hederlig – og kanskje en ekstra imponerende akkurat i år – 2. plass.

Det er et drøyt poeng ned til Audi på 3. plass, som igjen er beste merke for Harald A. Møller.

Audi øker poengsummen fra 82,2 til 83,6 poeng, og blir bronsevinner som i fjor. 

To nye i toppen
Også Volkswagen beholder sin plassering fra i fjor: 

Men i motsetning til Audi har Volkswagen tilbakegang i poeng – ned fra 80,4 til 78,3 poeng – men det er nok til å beholde 5. plassen.

Volkswagen er i år foran Hyundai, men havner bak BYD, som er med for første gang og går rett inn på 4. plassen. 

Volkswagens deler 5. plassen med Hongqi, som også er med for første gang i år.

Begge de to kinesisk-produserte nykommerne leverer sterke resultater i sitt debut-år. 

Både BYD og Hongqi var kommet godt i gang med med salget i Norge før 2022, og begge passerte faktisk et volum på 2.000 personbiler i fjor.

Begge bilmerkene har tradisonsrike, norske importører i ryggen; henholdsvis RSA og Motor Gruppen-selskapet HBI Norge.

Begge har også hatt suksess med et tradisjonelt forhandlernettverk.

--------------------------------------------

Nedenfor følger de fem merkene som kom på 1. til 5. plass på resultatlisten:

 1. plass: PORSCHE 

2022: 88,7 poeng
2021: 80,1 poeng (6. plass) 

Største fremgang:
Servicemarkedet
6,0 -> 7,9

Største tilbakegang:
Modellprogram
9,7 -> 9,0

Etter åtte år har Morten Scheel gått av som Porsche-sjef med flagget til topps:

Ny rekord med 2.251 nye Porsche, nye økonomiske rekorder – og nå til topps i BilNytt.no sin undersøkelse.

Og Porsche vinner undersøkelsen til tross for at Porsche-forhandlerne i år er mindre fornøyd med modellprogrammet, og mindre fornøyd med egne priser – sammenlignet med i fjor. 

Det er tydelig at Porsche-forhandlerne ikke er positive til egen konkurransekraft inn i et ekstra utfordrende 2023, med en tom ordrereserve på Taycan.

Men undersøkelsen viser helt klart at Morten Scheel og teamet har fått orden på en hel del ting i løpet av det siste året. Dette er ikke en høflig takk for innsatsen til den utgående importøren – fra et nettverk med flere egeneide forhandlere – for dem som måtte tro det:

Servicemarked og garanti/reklamasjoner har imponerende fremgang i årets undersøkelse. Begge disipliner lå i fjor under snittet, mens de i år ligger høyt over snittet.

En del av Porsches vonde voksesmerter kom importøren àjour med i løpet av 2022.

Porsche har klar fremgang og er klart best på markedsføring, forhandlervilkår, dialog med importøren, og på brukte biler.

Når det gjelder fremgangen på brukte biler henger nok det sammen med den store satsingen som ble startet for ett år siden for å nå enda flere kunder.

Porsche oppnår en score på hele 9,7 på dialog. Den er den beste karakteren i noen disiplin i hele årets undersøkelse.

Dermed klatrer Porsche fra 6. til 1. plass. 

Morten Scheel har vært kjent for å ha svært tett kontakt og dialog med Porsche-forhandlerne, enten de eies av Traasdahl, Hedin eller Autozentrum som frem til nyttår også eide Porsche-importøren. Nå har Scheel gått over i en rolle der han har blitt styreleder hos Autozentrum-forhandlerne.

Til tross for at Porsche-euforien og optimismen tidligere har vært større, viser årets undersøkelse at det først var i løpet av 2022 at Autozentrum Sport var top notch i forhold til sitt volum. Men nå er den private importøren altså allerede historie...

Det blir spennende å se om den produsenteide importøren kan opprettholde fornøyde forhandlere, til tross for at markedet nå går i mot dem.

Forhandler-kommentar:

«Importøren spiller på lag med forhandlerne, vi er et lag - Vi er Porsche»

Flere Porsche-forhandlere mener at volumet skal ned fra godt over 2.000 nye biler til et sted mellom 600 og 800 biler i år. En forhandler gir BilNytt.no følgende "regnestykke":

«Utfordrende 2023:
Svært forhøyede avgifter på kostbare elbiler
+ Høyere rente 
+ Svakere kjøpekraft 
= Kraftig nedgang i etterspørsel»

Tilleggsspørsmål: Dette mener Porsche-forhandlerne

Importørintervjuet: Avsluttet på topp: - Vi har forvaltet muligheten

--------------------------------------------

 2. plass: TOYOTA 

2022: 84,7 poeng
2021: 88,4 poeng (1. plass) 

Største fremgang:
Ikke fremgang på noe område

Største tilbakegang:
Brukte biler
8,6 -> 7,7

Toyota har i to omganger hatt lange seriersrekker i BilNytt.no sin undersøkelse:

Først syv seire på rad fra 2001, og fire førsteplasser på rad de siste fem årene – inntil i år.

I år dytter Porsche Toyota ned på en 2. plass. 

Det er viktig å påpeke at Toyota ikke bare mister 1. plassen fordi Porsche gjør det så godt:

Toyota har tilbakegang i poengsum i syv av åtte disipliner. 

Garanti og reklamasjon er eneste disiplin uten tilbakegang i poengsum i år. Førsteplassen i denne kategorien må i år deles med søstermerket Lexus.

På servicemarked er Toyota fortsatt på en førsteplass, selv om det er en nedjustering i poeng.

Toyota har i 2022 vært gjennom et maraton i motvind, for å bruke Espen Olsens egne ord. Hovedsaklig dreier det seg om den trøblete lanseringen av den etterlengtede elbilen bz4X.

Toyota er nede på en 8. plass på modellprogram, og en 6. plass på egne priser.

Markedsføring går fra en 1. plass til en 4. plass, 2. plassen på forhandlervilkår beholdes, mens dialog med importør går fra en 1. plass til en 3. plass.

Toyota har det største poengfallet på brukte biler, men til tross for dette faller de ikke lenger ned enn fra 1. plass til 2. plass i denne disiplinen.

Les også: Dette sier lederen i Toyotas forhandlerforening om sølv-medaljen

Forhandler-kommentar:

«Bra på markedsføring av garantier og service, men kunne vært bedre på markedsføring av slitedeler ift verksted som ikke er merkeverksted»

«Tror fortsatt at kunder i de nærmeste årene ønsker å forholde seg til en person når det gjelder salg, service og oppfølging av sitt bilhold»

Tilleggsspørsmål: Dette mener Toyota-forhandlerne

Importørintervjuet: - 2022 har vært som å løpe maraton i motvind

--------------------------------------------

 3. plass: AUDI 

2022: 83,6 poeng
2021: 82,2 poeng (3. plass)

Største fremgang:
Brukte biler
6,6 -> 7,5

Dialog med importør
8,5 -> 9,3

Største tilbakegang:
Garanti og reklamasjon
7,2 -> 6,8

Audi er også i år beste bilmerke hos Harald A. Møller, og Audi-importøren beholder bronseplassen fra i fjor.

Det er bare to år siden Audi delte førsteplassen med Toyota.

Mens Volkswagen har tilbakegang i poeng, har Audi fremgang. 

Fjær i hatten for Elin Sinervo for en kraftig fremgang på dialog. I denne disiplinen er Audi nest best etter Porsche. 

På bruktbil går også Audi kraftig frem til en 3. plass. Her puster Audi nå Toyota i nakken.

Også forhandlervilkår er det en god 2. plass bak Porsche, tross en liten nedjustering fra forrige undersøkelse.

Garanti og reklamasjon er Audis svake punkt. Det er helt nede på snittet, og dårligere enn i fjor. Det er igjen karakteren som virkelig skiller seg negativt ut hos Harald A. Møller. 

På servicemarkedet gjør importøren det langt bedre og har fremgang, og det Audi kommer på 3. plass i disiplinen.

Også på markedsføring og egne priser er Audi på en 3. plass, tross noe tilbakegang.

Audi-forhandlerne er også litt mindre fornøyd med modellprogrammet, sammenlignet med for ett år siden.

Tilleggsspørsmål: Dette mener Audi-forhandlerne

Importørintervjuet: - Tror 2023 blir et godt år

--------------------------------------------

 4. plass: BYD  

2022: 78,6 poeng
2021: Ikke med

Beste score:
Markedsføring
9,2

Svakeste score:
Garanti/reklamasjon
6,3

BYD gjør det knallsterkt i sin debut i BilNytt.no sin undersøkelse med en 4. plass.

BYD er kun slått av MG på egne priser.

Også på modellprogram kommer BYD på en 2. plass, etter at modellene Han og Atto 3 er på plass ved siden av Tang.

Markedsføring er BYDs beste disiplin i poeng, noe som holder til en nok en 2. plass. Markedsføring er også «RSA-kollega» Suzukis sterkeste disiplin.

Forhandlervilkår er på delt 9. plass, et stykke over snittet med 7,5 poeng.

Servicemarkedet er ned mot snittet, mens på garanti og reklamasjon er BYD et stykke under snittet.

Rutiner og responstid er tydeligvis ikke helt på nett ennå.

Entusiasme er noe de har greie på i Drammen. Dialog med importøren er på 5. plass, foran MG, men bak Hongqi.

Forhandler-kommentar:

«RSA er Norges beste bilimportør»

Enkelte er tydeligvis ikke frelst av RSA: «RSA har ikke den struktur som skal til for å bygge opp ett så stort merke som BYD», mener en enkeltforhandler.

Tilleggsspørsmål: Dette mener BYD-forhandlerne

Importørintervjuet: - Et powerhouse av en annen verden

--------------------------------------------

 5. plass: VOLKSWAGEN  

2022: 78,3 poeng
2021: 80,4 poeng (5. plass) 

Største fremgang:
Dialog med importør
8,1 -> 8,3

Største tilbakegang:
Modellprogram
9,1 -> 8,3

Volkswagen har poengnedgang, men beholder 5. plassen i årets undersøkelse.

Volkswagen utmerker seg ikke i noen kategorier, men scorer jevnt høyt med unntak av garanti og reklamasjoner som er ned mot snittet.

Servicemarkedet fortsetter med en liten oppjustering, mens garanti og reklamasjon fortsetter med en liten nedjustering, som hos søstermerket Audi. 

Her har alle Harald A. Møllers merker, som nevnt, tydeligvis noe å jobbe med.

Tilfredshet med eget modellprogram, egne priser og markedsføring går merkbart tilbake hos Volkswagen, mens bruktbil justeres noe ned.

Mer gledelig er det at dialog har størst fremgang hos Volkswagen-teamet hos Harald A. Møller.

Også på forhandlervilkår går poengsummen opp, og bilmerket får en 4. plass sammen med Skoda, bak Audi, Toyota og Porsche.

Forhandler-kommentar:

«Tøff periode på delesiden pga av krigen i Ukraina»

«Det er veldig greit at importøren holder seg unna brukt»

Tilleggsspørsmål: Dette mener Volkswagen-forhandlerne

Importørintervjuet: - Statsbudsjettet endrer ikke nullutslippsambisjonen

--------------------------------------------

 5. plass: HONGQI  

2022: 78,3 poeng
2021: Ikke med

Beste score:
Dialog med importør
8,3

Svakeste score:
Brukte biler
6,5

Hongqi har vært et etterlengtet lite eventyr for Motor Gruppens forhandlere, etter labert salg av øvrige merker.

Hongqi går rett inn på en delt 5. plass sammen med Volkswagen.

Hongqi er på snittet når det gjelder modellprogram, og enn så lenge har merket kun én modell i Norge – den ruvende el-SUVen E-HS9.

Egne priser er på en 4. plass, og da er det nok priser uten elbilmoms og vektavgift som har fått karakter av forhandlerne.

På servicemarkedet har det vært noen utfordringer. Mens kampanjer er veldig bra, så er leveranser veldig dårlig.

Garanti og reklamasjoner har tydeligvis Motor Gruppen håndtert ganske bra, og Hongqi-importør HBI Norge scorer over snittet. 

Knut Aas og hans team scorer svært sterkt på dialog, der de får en 4. plass med kun Toyota, Audi og Porsche foran seg.

Forhandler-kommentar:

«Nye modeller i vente gjør oss positive til Hongqi fremover»

«God dialog mellom importør og forhandler»

Tilleggsspørsmål: Dette mener Hongqi-forhandlerne

Importørintervjuet: - Det ble et kunstig høyt salgstall i 2022

--------------------------------------------

Mange opp- og nedturer
For flere merker har det skjedd betydelige endringer fra resultatene som ble oppnådd i fjor.

Gjennomsnittskarakteren for alle svarene fra forhandlerne i 2022 var 66,3 poeng, mot 68,1 poeng året før.

Snittkarakter 66,3 tilsvarer likevel bare plassering mellom 19. og 20. plass i årets undersøkelse som omfatter 29 bilmerker. I fjor lå snittet mellom plass 16 og 17.

Klikk på bildet for å åpne tabellen i PDF, eller klikk her for å komme til basen med alle resultatene.

Importør-intervjuer
Vi publiserer også BilNytt.no og MotorBransjens årlige importør-intervjuer på BilNytt.no i forbindelse med tilfredshetsundersøkelsen.

Merk at importørintervjuene er foretatt før resultatene fra tilfredshetsundersøkelsen forelå. Dermed var verken redaksjonen eller importørene kjent med utfallet av undersøkelsen på intervjutidspunktet.

Alle importørintervjuene finner du på denne samlesiden

Stor takk
BilNytt.no retter en stor takk til alle bilforhandlerne som har tatt seg tid til å svare på undersøkelsen. Takk også for alle åpenhjertige kommentarer og innspill til BilNytt.no-redaksjonen.

--------------------------------------------

Undersøkelsen er gjennomført pr e-post i SurveyXact, utviklet av Rambøll Management Consulting. Det er hele 638 svar som ligger til grunn.

NB! Vi publiserer også Importørintervjuene på BilNytt.no i forbindelse med tilfredshetsundersøkelsen. Importørintervjuene er foretatt før tilfredshetsundersøkelsen var gjennomført. Dermed var verken redaksjonen eller importørene kjent med utfallet av undersøkelsen på intervjutidspunktet.

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Karoline Sandvik Hernar | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo

 Følg BilJobb.no på LinkedIn