I dag er det offisielt at Nils Tronruds selskap Brooklands Motors AS er blitt autorisert importør og forhandler av Lamborghini.
Fra før er selskapet importør og forhandler for Bentley, Automobili Pininfarina – og like før Bilia kjøpte Insignia i vår, overtok Brooklands Motors også Aston Martin.
- Siden vi etablerte Bentley Oslo i 2019 har vårt store mål vært å få Lamborghini inn i porteføljen, sier eier og styreleder Nils Tronrud til BilNytt.no.
Både Lamborghini og Bentley er heleide av Volkswagen-konsernet, noe som gjør at samlokalisering vil gi store synergier både drifts- og salgsmessig.
- Med Lamborghini har vi den siste brikken på plass for å kunne utvikle selskapet til å bli et kraftsenter for luksus og supersportsbiler i det norske markedet med agenturer som utfyller hverandre perfekt, sier Tronrud.
Allerede for to år siden spekulerte BilNytt.no i om Tronrud skulle bli Lamborghini-forhandler.
- Det var en stor milepæl for oss å signere avtalen med Automobili Lamborghini denne uken, sier daglig leder Christian Gottschalk.
Fullt operative 1. tertial
Bentley Oslo flyttet inn i et nybygg på Billingstadsletta sommeren 2020. Lamborghini vil bli lokalisert vegg i vegg med Bentley i Brooklands Motors sine lokaler.
- Vi skal bli fullt operative på salg og service i løpet av første tertial 2023 og ser frem til å kunne gi alle Lamborghini-eiere i Norge et komplett tilbud av verkstedtjenester, sier Gottschalk.
- Hva med timingen, nå når økonomien går litt tregere?
- Vi er veldig langsiktige. Dessuten har vi allerede snakket med en del kunder, og responsen er stor, sier Tronrud til BilNytt.no.
Han viser til at fabrikken er utsolgt for biler for 2023 og 2024, men sier at Norge likevel er tildelt produksjon.
- Uavhengig av dette vil Norge få tildelt produksjonsplasser og Lamborghini Oslo vil starte leveringer fra våren 2023. Vi har åpnet for bestillinger og opplever stor interesse, sier Gottschalk.
Han legger til at Brooklands Motors har lange ventelister på både Bentley, Aston Martin og Lamborghini.
Siden introduksjonen er det solgt 30 nye Lamborghini Urus i Norge. I tillegg er det bruktimportert 11 Urus.
Hybrid før el
Gottschalk sier at Lamborghini-interessen i Norge har vært stor i en årrekke.
- Når kommer Lamborghinis elbiler?
- Det er litt lenger ut i løypa, frem mot 2027. Men hybrid-versjon av Urus er nærmere, svarer Tronrud og viser til Volkswagen-gruppens konsernstrategi.
Av drøyt 200 Lamborghini i den norske i bestanden, regner Tronrud og Gottschalk med at omkring 170 biler er aktuelle for Brooklands Motors servicemarked.
- Potensialet i merket er ikke tatt ut grunnet mangel på offisiell representasjon, sier de.
Aston Martin-, Bentley- og og Lamborghini-salget:
Hele 2020 og 2021, og pr. 20. november 2022
Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken
De neste månedene vil Brooklands Motors jobbe med å tilpasse lokalene som skal tilfredsstille alle fabrikkstandarder for salg og service, mens rekruttering av dedikerte Lamborghini-medarbeidere starter umiddelbart.
- Vårt overordnede mål er å ivareta og følge opp alle Lamborghini-eiere i Norge, sier Nils Tronrud og Christian Gottschalk. Lamborghini fyller 60 år i 2023, og vil i jubileumsåret for første gang ha en offisiell representasjon i Norge.
Brooklands Motors doblet omsetningen både fra 2019 til 2020, og fra 2020 til 2021.
Så langt i år har ikke selskapet blitt tildelt like mange biler som tidligere, men det blir videre vekst neste år med tre bilmerker opplyser Christian Gottschalk.
Nøkkeltall Brooklands Motor AS:
Eies 100 % av Nils Tronrud gjennom hans konsern XPND AS.
Nøkkeltall XPND AS (konserntall):
Eier Jaguar Land Rover-forhandleren Motorpool,Volkswagen-forhandlerne Nesbyen Auto og Valdres Auto, samt en rekke andre virksomheter.
Les også: Luksusbil-forhandlere side om side
BAKGRUNN:
Jon Winding-Sørensen
Den «offisielle» Lamborghini-historien i Norge er ganske kort og ganske spe – hvis man leser den ut av registrerings-statistikken.
De første nye Lamboene – en Murcielago og en Gallardo – ble registrert i 2006. Siden er det kommet 13 Huracan i tillegg – pluss 30 Urus – de siste årene.
De har aldri vært noen offisiell norsk importør for merket tidligere, men man kunne få inntrykk av at krefter rundt skipsreder Petter Sundt var en slags uoffisiell Lamborghini-importør på slutten av 70-tallet og begynnelsen av 80-årene, med modeller som Urraco og Jarama og Islero og Jalpa. Og ikke minst en av de store terrengbilene, LM 002.
Men som så mange biler i det øverste segmentet ble de importert som bruktbiler – ofte på ganske fiffige vis.
Det gjelder selvfølgelig i dag også. Fra 2000 til i dag har det vært importert 45 nye, men samtidig nesten 200 brukte Lamborghinier til Norge.
Andre merker har enda større andel brukt, men hvis vi ser på de tre spesielle italienerne har forholdet i bestand tradisjonelt vært Ferrari 4, Lamborghini 2, Maserati 1.
I de siste årene, spesielt etter Urus, har byMedhus tatt hjem de fleste Lamborghiniene som har endt i norske hender.
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Karoline Sandvik Hernar | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo
Følg BilJobb.no på LinkedIn