I dag annonserte Lotus prisen på sin kommende elektriske SUV Eletre under et direktesendt arrangement.
Basisversjonen skal koste fra 887.990 kroner, mens mer påkostede modeller får fra-priser på over millionen:
Lotus Eletre S vil koste fra 1.114.990 kroner, mens toppmodellen Eletre R med 905 hestekrefter koster fra 1.390.990 kroner.
Prisene inkluderer ikke den foreslåtte vektavgiften og elbilmomsen, men bare med påslag av moms over 500.000 kroner gir følgende priser:
- Eletre: 887.990 eks avgifter (kr 984.988 inkl elbilmoms)
- Eletre S: 1.114.990 (kr 1.268.738 inkl elbilmoms)
- Eletre R: 1.390.990 (kr 1.613.738 inkl elbilmoms)
Lotus, som har hatt lav vekt som et varemerke, nevner ikke noe om Eletres vekt.
I og med at bilens egenvekt ikke oppgis, er det heller ikke mulig i skrivende stund å regne ut hva den evenutelle vektavgiften vil bli og dermed hvor mye Eletre vil koste dersom regjeringens forslag til nye avgifter går gjennom.
I første omgang vil Lotus Eletre gjøres tilgjengelig i disse markedene:
- Norge
- Sverige
- Tyskland
- Nederland
- Belgia
- Frankrike
- Italia
- Sveits
De første utleveringene vil etter planen skje sommeren 2023.
Bilen skal vises frem under Oslo Motor Show som arrangeres på Lillestrøm førstkommende helg.
Lotus-toppene (f.v.) Peter Horbury, Maximilian Szwaj, Ben Payne og Matt Windle presenterte i dag nye Lotus Eletre. Libby Potter ledet samtalen.
Forhandlernettverk ikke klart
I sommer skrev BilNytt.no at Lotus var på jakt etter agenter i Norge, og at det lå i kortene at Volvo-forhandlere var blant aktuelle kandidater.
Under arrangementet i ettermiddag ble det uttalt at Lotus vil ha 179 retail-partnere world-wide.
Men det kom ikke flere detaljer om hvem som skal stå for distribusjon, utlevering, salg og service av Lotus i Norge.
- Hvor nær er dere å lande agentnettverket i Norge?
- Det er mange aktører som ønsker å representere Lotus i Norge. Kvaliteten på søknadene er gjennomgående eksepsjonelt god, sier Duncan Johnston til BilNytt.no.
Han er ansvarlig for utviklingen av distribusjonsnettverk for Lotus i Norden.
- Kan dere bekrefte at Volvo-forhandlere står på listen?
- Vår evaluering handler mer om å bedømme evnen forhandleren har til å levere kundeopplevelsen Lotus-kunden fortjener, enn om det merket de representerer fra før, svarer Johnston.
Beslutningen nærmer seg: BilNytt.no er kjent med at aktører som tidligere har vært i samtaler med Lotus, ikke lenger er aktuelle.
- Kan du si noe mer konkret om den prosessen i dag?
- Utvelgelsesprosessen er ikke ennå helt i mål, så det ville ikke være riktig av meg å gi noen kommentar angående potensielle partnere nå, svarer Johnston.
Lotus Store snart klar i Oslo
BilNytt.no erfarer at Bilia er blant de heteste kandidatene. Bilia bygger et nytt stort anlegg i Oslo, som var tiltenkt å bli det nye hovedanlgget for Volvo i Oslo.
Bilia har også representasjon i Bergen og Trondheim, for å ikke snakke om Sverige. Men det kan også være at Lotus velger flere norske aktører, for eksempel Nardo Bil i Trondheim.
Lotus kan fort bli et merke i Bilia sitt nye hovedanlegg i Oslo som skal stå klart neste sommer. Bilias Jaguar og Land Rover-forhandler, Insignia AS, flytter også inn i det nye anlegget.
- Hvor nærme er dere en avgjørelse angående showroomet i Oslo – hvor etableres det?
- Vi er nå i siste forhandlingsrunde på Lotus Store i Oslo, svarer Duncan Johnston.
BilNytt.no har tidligere skrevet at Lotus vil drive showrommet i Oslo i egen regi, mens partnere vil drive service- og utlevering i Oslo øst og Oslo vest, Asker og Bærum, og i andre store byer.
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Karoline Sandvik Hernar | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo
Følg BilJobb.no på LinkedIn