- Vi angrer ikke på at vi i Europa solgte oss ut av en virksomhet basert på forbrenningsmotorer for fem år siden, sa tidligere denne måneden Mary Barra, toppsjef i General Motors, på en konferanse i California.
Samtidig sa hun at hun gledet seg til å komme tilbake med en ny og helelektrisk virksomhet.
Det finnes per i dag intet forhandlernettverk for GM i Europa.
Det betyr ikke at ting ikke rører på seg. Skal vi tro signalene som er kommet fra både Zürich og Detroit de siste månedene, er store ting i gjære.
Med Tesla i siktet
Mary Barra har klart uttrykt at hun har som mål å passere Tesla i elbilsalg innen 2025. Det vil kreve en formidabel innsats med tanke på smidigheten den vertikalt integrerte elbilspesialisten legger for dagen.
Kontrasten er stor til de langt mer tungrodde industrimastodontene med en tung arv basert på forbrenningsmotor-baserte kjøretøy – som General Motors.
Det er selvsagt Barra meget klar over og det er flere lag i den strategien toppledelsen i den tidligere verdens-eneren har utarbeidet.
Chevrolet Equinox EV med Ultium-arkitektur - aktuell for Norge allerede fra neste år?
På det industrielle plan er utviklingen av egen teknologi for neste generasjon elbiler godt underveis, og det er inngått partnerskap med Honda for å utvikle en felles plattform for en rimeligere elektrisk modellrekke (priser «under 30.000 dollar»).
På det geografiske plan er det nå altså klart at det må rettes fokus mot det markedet som er nest størst på elbil etter Kina, og som har den kraftigste veksten innen elektrifisering: Europa.
Forberedt siden i fjor høst
Dette fokuset har vært der i hvert fall siden høsten 2021, da en ny organisasjon begynte å komme på plass i Zürich, fødebyen til den legendariske tidligere GM-presidenten Bob Lutz.
Mahmoud Samara – president og administrerende direktør GM Europe – har vært ansvarlig for omstillingen siden 1. desember i fjor.
Han kom fra stillingen som salgs- og markedsdirektør og var, som sjef for Cadillac i Nord-Amerika, ansvarlig for utviklingen av elbilprogrammet hos Cadillac og deres første elektriske modell, Lyriq, som lanseres i år.
GMs kommunikasjonsdirektør René Kreis bekreftet samtidig at selskapet etablerer en direktesalgsmodell i Sveits.
Det drives for tiden et mobilt showroom på det store kjøpesenteret Volkiland utenfor Zürich, der dagens to modeller stilles ut, og flere skal etter planen følge.
Og hva med Norge? Som elbilpionerer med det største erfaringsgrunnlaget i Europa bør det være et interessant marked i et oppstartsperspektiv.
Etter hva BilNytt.no erfarer, har da også GM Europe relativt nylig vært i kontakt med tidligere ansatte her i landet.
Og at elbilpotensialet i landet vårt hadde deres oppmerksomhet ble klart illustrert med reklamefilmen til Super Bowl i 2021, som til og med avstedkom en respons fra statsminister Erna Solberg.
GM fokuserte spesifikt på Norge da de lanserte sin Super Bowl-reklamefilm med Will Ferrell i Cadillacs kommende elbil vinteren 2021.
Store ambisjoner
Tidene endrer seg: På 1990-tallet hadde General Motors (GM) Europe, basert i Sveits, merkene Opel/Vauxhall, Saab og til en viss grad Cadillac og Chevrolet, på hele kontinentet.
Porteføljen dekket et bredt spekter fra små biler til store SUV-er og flerbruksbiler, og selskapet hadde på den tiden rundt 200 ansatte.
I dag er det 21 personer som arbeider ved GMs europeiske hovedkvarter i Zürich, og kun to modeller er til salgs – crossoveren Cadillac XT4 og generasjon C8 av sportsbillegenden Corvette.
Men en ny epoke har begynt.
- Vi har store ambisjoner, sier Mahmoud Samara.
Første elbil GM lanserer i Europa kan bli Cadillac Lyriq (bildet), som skal lanseres i USA før året er omme.
Tar den europeiske trend-pulsen
- Jeg er overbevist om at investeringene vi foretar i dag vil gjøre oss i stand til å konkurrere og vinne i Europa, sier han.
- Når det er sagt, kommer vi til å være en utradisjonell aktør og vi kommer til å være veldig tydelige angående hvor og hvordan vi konkurrerer og utnytter våre styrker for å tilby unike produkter og tjenester til våre europeiske kunder.
- Det investeres 35 milliarder dollar i elektrifisering og autonome teknologier frem til 2025. Det er grunnlaget, men det er dessuten gode muligheter innenfor mobilitetsløsninger, frakt, logistikk og programvaretjenester, sier Samara.
Hans første prioritet har vært å foreta et dypdykk i Europas seneste mobilitetstrender for deretter å bygge opp adekvate strukturer og utvikle en tilpasset strategi for oppstartsforetaket.
Den eksisterende organisasjonen vil tilpasses og utvikles i henhold til dette.
- Vi vil utvikle strategien ved å fokusere på kundenes behov, marked for marked, innen elbiler, selvkjørende biler, mobilitetstjenester og programvare, presiserer GMs Europa-sjef Mahmoud Samara.
Elektrisk Cadillac først
Salgsstart for Cadillac Lyriq i Europa er ennå ikke kommunisert, men den skal ifølge planen starte her senest i 2023. Cadillac skal være et helelektrisk merke innen 2030.
Hvilke andre modeller som vil være aktuelle for det europeiske markedet, er ennå ikke klart, men Chevrolet har allerede i dag potensielt attraktive modeller med annen generasjon Bolt og Bolt EUV.
Den må ikke forveksles med første generasjon Bolt, som i Norge ble mest kjent for det ulykksalige eventyret med parallellimporterte biler med potensielt brannfarlige batteripakke. Det førte til Bergheim Auto Salgs konkurs i fjor.
Neste år kommer Chevrolet også til å presentere modellen som allerede er annonsert som elbilen som vil underby Tesla prismessig – Chevrolet Equinox EV. Det er en crossover som det er lovet skal koste i underkant av 300.000 kroner.
Enda mer «allment tilgjengelige» biler ventes på markedet i kommende år, etter hvert som GM/Honda-samarbeidet konkretiseres i form av markedsførbare produkter.
Under Bilbransjens dager 10. og 11. mai hadde BilNytt.no en uhøytidelig undersøkelse, og godt over 300 bilbransjefolk svarte hva de tror på 11 aktuelle spørsmål. Ett av spørsmålene lød:
Vil General Motors komme tilbake til Europa i stor skala?
Svarene fordelte seg slik:
Bare litt under en fjerdedel av de spurte trodde GM vil returnere med en storskala-operasjon i Europa.
Nå gjenstår det å se hvor stor skala operasjonen som nå er i gang, etter hvert får.
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Karoline Sandvik Hernar | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo
Følg BilJobb.no på LinkedIn