Over tid mener Bilimportørenes Landsforening (BIL) at det har vært et problem at elbiler i Sverige, som blir statlig subsidiert, blir eksportert til Norge.

- Der har vi sett at nye biler blir kjøpt av et firma, lagret i seks måneder, også kjørt til Norge med 60.000 svenske kroner i subsidier og bruktbilimporteres hit, sier Erik Andresen til BilNytt.no.

- Bilene går nesten ikke på svenske landeveier i det hele tatt, fortsetter BIL-direktøren.

I Sverige jobber myndighetene nå med ordninger for å forhindre denne praksisen.

- Det er tydelig at Sverige har skjønt at dette er et problem, noe som er veldig bra, sier Andresen.

I Frankrike ble en lignende jobb gjort for noen år siden, for nettopp å imøtekomme dette problemet.

- Veldig skeptiske
Nå frykter imidlertid BIL-direktøren en stor økning i import fra Tyskland grunnet nye regler.

I Tyskland subsidieres batterielektriske biler ifølge BIL med beløp fra 3.000 til 6.000 euro fra myndighetene per bil, i tillegg til at produsentene bidrar med 3.000 euro.

På plug-in-hybrider er subsidiene henholdsvis 4.000 euro og 3.750 euro per bil.

BIL mener bilene registreres av et firma, som lagrer bilene i seks måneder og dermed kan motta subsidiene, før de deretter eksporterer bilene til Norge.

BIL legger til at firmaene også kan trekke fra moms når bilene eksporteres, noe som gjør regnestykket enda mer profitabelt.

- Vi er veldig skeptiske til det som skjer i Tyskland, siden det er så mange store forhandlere der. Vi frykter «svenske tilstander» med store volum med biler som er oversubsidiert.

- Og det som gjør det enda verre er at produsentene er med på å betale halve gildet i Tyskland. Dermed konkurrerer de med sine egne importører og forhandlere i Norge dersom bilene eksporteres hit, fortsetter Andresen.

Bilbransjen frykter at dette kan føre til leveringsutfordringer av nye ladbare biler til Norge, og økt parallellimport.  

- Kan du få en billigere plug-in fra Tyskland vil det være en like stor utfordring som de helelektriske bilene, sier BIL-direktør Erik Andresen.

Les også: Elbilmoms allerede fra 2022?

Vil ha 12 måneder
BIL sendte fredag ettermiddag et brev til den tyske bilprodusentorganisasjonen VDA (Verband der Automobilindustrie), hvor de foreslår å forlenge bindingstiden for å få subsudiene til minimum 12 måneder.

- Å ha en bil på lager i 12 måneder er lenge, og vi tror det vil demme kraftig opp for problemet, sier Andresen, som også er åpen for andre endringer som minsker sjansen for eksport.

- Vi kommer til å følge opp våre kolleger i Tyskland, og håper at de gjør et utspill mot myndighetene. 

Han mener saken er opplagt, og at det nå er opp til om tyske myndigheter forstår at ordningen utnyttes.

- På vegne av våre medlemmer er dette en svært viktig sak, avslutter BIL-direktøren.

 Følg BilNytt.no på LinkedIn