Møller Mobility Group har lagt frem sin års- og samfunnsrapport for 2019.
Her beskriver konsernsjef Petter Hellman de store kontrastene mellom dagen da han la fram tallene for et solid 2019, hvor konsernet leverte sitt fjerde beste resultat gjennom tidene og rekordomsetning, til at konsernet for første gang i historien måtte permittert 750 ansatte i Norge en knapp måned senere.
- I skrivende stund befinner vi oss alle i en virkelighet som er uvirkelig. Få dager etter vår presentasjon ble alt snudd på hodet. Norge – i likhet med store deler av verden – ble praktisk talt stengt, sier Petter Hellman.
- 2020 er blitt et uvisshetens år, vi vet ennå ikke hvor dette ender eller hvilke varige endringer vi vil se når pandemien er over, fortsetter konsernsjefen.
- Men én ting vet vi, Møller Mobility Group har kraft til å se framover. Vi har vært her i nærmere 90 år, og vi skal være her i minst 90 år til, sier Petter Hellman.
- Vår kjernevirksomhet kan ikke drives fra hjemmekontor, det er ute hos forhandlerne vi begeistrer våre kunder, understreker Hellman.
80 årsverk oppsagt i Baltikum
I lys av koronakrisen har konsernet laget scenarier for utviklingen i tiden som kommer:
- Det er allerede gjort mange grep for å sikre likviditet og resultatutvikling på kort sik, sier finansdirektør Anna Nord Bjercke i Møller Mobility Group.
- Det aller meste av utviklingsaktiviteter er midlertidig stoppet, og i den norske delen av virksomheten er om lag 600 årsverk enten permitterte eller sykmeldte, sier Bjercke.
- Sykefraværet i Baltikum og Sverige er også høyt, og ca 80 årsverk i Baltikum er sagt opp som følge av sviktende omsetning, sier Bjercke.
80 årsverk tilsvarer rundt 11 % av de 741 medarbeiderne konsernet hadde ansatt i Baltikum ved årsskiftet.
- Kan det komme flere oppsigelser i Baltikum eller i andre markeder?
- For virksomheten vår i Baltikum har vi opplevd andre utfordringer enn i Norge, av to årsaker: Det er andre regler og retningslinjer knyttet til permitteringer enn hva som er etablert i Norge, sier Paul Hegna, konserndirektør for kommunikasjon og samfunn, til BilNytt.no.
- Samtidig har det i enkelte markeder vært full stans av forhandlervirksomheten, noe som også har tvunget frem andre løsninger for store deler av bilbransjen i Baltikum enn de løsningene vi har hatt til rådighet i Norge, fortsetter Hegna.
Vurderer ytterligere tiltak
- Ledige biler i bestilling er kansellert og fokus er rettet mot salg av biler fra lager. Konsernet har etablert ekstra lånefasiliteter på 800 millioner kroner og har oppnådd avtale om utvidet betalingsfrist til fabrikkene, sier Anna Nord Bjercke.
- Det gjøres fortløpende vurderinger av behovet for ytterligere tiltak, sier finansdirektør Anna Nord Bjercke i Møller-konsernet.
I årsrapporten holder Møller Mobility Group fortsatt fast på at om lag 60 prosent av nybilmarkedet vil bli elektrisk i 2020, men sier at totalmarkedene både i Norge, Sverige og Baltikum vil bli negativt påvirket av koronakrisen.
Styrets vurdering er at konsernet har satt seg i en god posisjon for å kunne komme styrket ut av krisen og sikre flest mulig arbeidsplasser.
- Vi har for første gang måttet permittere et stort antall medarbeidere i Norge. Oppdraget vårt i skrivende stund innebærer derfor å trygge arbeidsplasser på sikt og vi skal ta vare på det viktigste vi har her i Møller Mobility Group: Folka våre, sier Øyvind Schage Førde.
Han er eier og styreleder i Møller Mobility Group og eierselskapet Aars AS.
- Ennå aner vi ikke omfanget eller varigheten på den krisen vi står i. Men jeg vet at vi har de beste forutsetninger for å komme oss helskinnet ut på den andre siden, om vi gjør det som kreves av oss underveis, sier styreleder Øyvind Schage Førde (til høyre). Her sammen med konsernsjef Petter Hellman.
Følg BilNytt.no på LinkedIn