For et år siden skrev BilNytt.no at Vys bildelingstjeneste Vybil hadde tapt 55 millioner kroner på siden oppstarten i 2019.
Nå legges satsingen ned.
- Vybil avvikles nå fordi Vy er truffet svært hardt av pandemien, sier daglig leder Kai Roger Kristoffersen.
- Det tar tid å skape lønnsomhet for nye tilbud av denne typen, legger han til.
Les også: Vybil endrer strategi etter store tap
Vil prioritere kollektivtransport
- Vi har grundig vurdert ulike alternativer for Vybils fremtid, men har konkludert med at det blir riktig å avvikle driften nå, fortsetter Kristoffersen.
- Vy må nå prioritere kollektivtilbudet og tilpasse det til folks nye reisehverdag, sier Kristoffersen.
- Kollektivbransjen har tapt penger under pandemien, og investeringer som ikke blir lønnsomme før om flere år, kan ikke prioriteres i Vy nå, sier Synne Homble.
Vy opplyser at over 400.000 turer er gjennomført med Vybilene.
- Vi vil gjerne dele våre erfaringer slik at bildeling får best mulig vekstvilkår fremover, sier Kristoffersen.
Nøkkeltall Vybil AS:
Eies av Vygruppen, som eies av Samferdselsdepartementet.
I 2018 ble daværende NSB Bybil lansert med 250 Renault Zoe i flåten. Etterpå har selskapet byttet navn til Vybil og kjøpt inn Tesla Model 3.
- Lykke til
Da BilNytt.no i fjor spurte daværende Vybil-sjef Espen Dyb Løvold om de hadde merket økt konkurranse fra andre bildelingsfirmaer, var svaret følgende:
- Nei, vi konkurrerer ikke med de andre bildelingsselskapene. Vi konkurrerer mer med taxi siden en typisk bybil-tur går fra A til B og varer i 20 minutter, svarte Løvøld da.
Kai Roger Kristoffersen minner nå om at målet med Vybil var å styrke tilbudet av delingsbiler, slik at flere kunne bruke kollektivtransport fremfor privatbil i sin reisehverdag.
Delingsbil er et godt supplement til kollektivtransport, mener Vy – som til tross for at de legger ned sin egen tjeneste – har tro på delingsbilens fremtid:
- De bidrar til å gi større reisefrihet til den enkelte og bidrar til å nå samfunnsmålene om mer bærekraftig transport.
- Vi ønsker derfor alle som driver med bildeling lykke til videre, avslutter Kai Roger Kristoffersen.
Les også: NSBs bybiler er klare (02.10.2018)
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Karoline Sandvik Hernar | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo
Følg BilJobb.no på LinkedIn
Til andre nyheter med samme tema i Bilnytt arkiv: