Det har vært mobilisering hos de største Ford-forhandlerne og importøren de siste ukene.
Elbilen Ford Mustang Mach-E kommer først på markedet på senhøsten, men ett eksemplar av bilen (av to som finnes i hele Europa) har vært på turné hos åtte Ford-forhandlere.
Det er forhandlerne i Skien, Kristiansand, Stavanger, Bergen, Ålesund, Trondheim, Hamar og Fords «SmartLab» på Strømmen Storsenter som har fått besøk av prototypen.
Les også: Ford og RøhneSelmer på kjøpesenter
7.000 besøkende
Informasjonsdirektør Anne Sønsteby i Ford Motor Norge anslår overfor BilNytt.no at omkring 7.000 kunder som allerede har tegnet en forhåndskontrakt eller vurderer å gjøre det, har møtt opp for å se bilen på de ulike arrangementene.
Onsdag kveld ble turneen avsluttet på Strømmen storsenter, hvor RøhneSelmer nylig etablerte sin «SmartLab». Interessen var stor og de potensielle kundene venter tålmodig i kø for å få sin «slot»-tid som var begrenset til 30 minutter.
I november møtte 2.500 kunder opp på Tjuvholmen i Oslo for å se på Mach-E i forbindelse med modellens verdenspremiere.
Dermed har nesten 10.000 potensielle kunder møtt opp for å ta Fords kommende elbil i nærmere øyesyn.
Les også: - Dette er bare wow!
Kundene fikk se og ta bilder, men ikke røre.
Ford-sjefen fikk plass
Det mange lurer på er hvor god plass det er i bilen – egentlig. Da det er en håndlaget prototype tillot ikke Ford noen å sette seg inn i bilen.
- I etterkant av arrangementet har vi planer om å lage en del videoer som viser plassforholdene, både med hundebur, barnevogner og folk, sa en av Fords representanter.
Under arrangementet hørte vi stadig vekk Ford-sjef Per Gunnar Bergs fysiske mål bli brukt som en referanse for at plassen er god nok.
- Er det plass til Per Gunnar, er det plass til deg!
Ford-sjef Per Gunnar Berg er 1,92 meter høy, fikk kundene vite. Her i samtale med potensielle kjøpere.
Alt ikke klart
Homologeringsprosessen er ikke fullført ennå, noe som betyr at en del spesifikasjoner ikke vil være på plass før nærmere sommeren.
Det ser ikke ut til at Mustang Mach -E vil få mulighet for taklast. Foreløpig er dessuten hengerkapasiteten oppgitt til 750 kg. I prototypen som har gått land og strand rundt er det ingen skiluke i baksetet. Importøren håper å kunne tilby dette for lokal montering.
First Edition «utsolgt»
Hvor mange som ender opp med å kjøpe en Mustang Mach-E er foreløpig et svært åpent spørsmål. Konkurransen blir beintøff mot slutten av året, med blant annet nye el-SUV-er fra Skoda, Volkswagen og Audi – samt Tesla Model Y.
Ford bekrefter at den fullspekkede First Edition-utgaven, som er priset til 599.000 kroner, er «utsolgt», men om det kommer avbestillinger er ikke døren lukket likevel. Det er først når reservasjoner er konvertert til ordre hele bildet blir klart.
- Det er fortsatt mulig å få en Mustang Mach-E i år, hvis du bestiller snart, men vi nærmer oss produksjonstaket, sa en av Fords folk til en av kundene.
- Det er så absolutt mulighet for å bestille en av de fire andre variantene, sier Sønsteby til BilNytt.no.
Flyr biler til Norge
Mustang Mach-E skal produseres i Mexico fra og med juli 2020. Det betyr at de første kundebilene vil være på plass i Norge i oktober i år.
- Ford vurderer å fly over fire-fem demobiler for at kundene skal kunne kjøre bilen fra sensommeren, var budskapet fra Ford-hold.
Flere nyheter på gang
Mustang Mach-E blir viktig for Ford det neste året, men flere viktige modeller er på gang.
I BilNytt.nos importørintervju med Per Gunnar Berg og Anne Sønsteby rett før jul, ble det understreket hvor viktig Kuga ladbar hybrid blir.
Importøren ser også frem til at den store SUV-en Ford Explorer, som takket være den ladbare drivlinjen får lave utslipp og dermed kan dra ned CO2-snittet for Ford i 2020, introduseres på det norske markedet.
Les også: Ford varsler prisbomber i 2020
Følg BilNytt.no på Facebook