For en uke siden skrev BilNytt.no at en fersk temperaturmåling fra NBF viste at antall nybilordre har økt med 70 % i år.

Nå viser også en fersk undersøkelse fra konsulentselskapet EY, Mobility Consumer Index 2024, at norske forbrukeres interesse for å kjøpe bil har økt betydelig sammenlignet med fjoråret:

Hele 15 % flere nordmenn enn i 2023 planlegger å kjøpe bil i løpet av de neste 24 månedene, viser undersøkelsen.

Av disse har over halvparten planer om å gjøre dette allerede innen de neste 12 månedene, heter det fra EY.

Dermed skiller Norge seg ut i Europa med den høyeste veksten i bilkjøpsintensjon:

På globalt nivå viser nemlig EY-undersøkelsen at interessen for å kjøpe bil har økt med 7 % fra 2023 til 2024.

EY-undersøkelsen omfatter 28 land og over 19.000 respondenter, inkludert 2.001 fra de nordiske landene, hvorav 500 fra Norge.

SUV og premium
EY-undersøkelsen viser en reduksjon på 7 % blant nordmenn som ønsker å kjøpe en bil i klassen «low cost/economy», mens «mid-range» går tilbake med 1 %.

Likevel ønsker 55 % av de spurte nordmennene seg en bil i disse prisklassene.

Samtidig er det 5 % flere som ønsker en bil i klassen «premium» eller «luxury».

39 % av de spurte ønsker disse prisklassene.

Over halvparten (51 %) av de spurte nordmennene som er ute etter ny bil, svarer at de ønsker en SUV. 

Likevel viser undersøkelsen at interessen for SUV blant nordmenn går tilbake med 10 %.

Denne trenden har holdt seg stabil de siste årene, og det ser ikke ut til at den vil avta med det første, ifølge undersøkelsen. 

Økningen i popularitet for premiumbilmodeller, særlig i Norge og Sverige, understøtter denne trenden.

- Norge har vært ledende i verden når det gjelder insentiver for elbilkjøp. Dette ser vi resultatet av i dag, sier Martin Cardell i EY.

Økonomi viktigst
Ifølge EY fortsetter interessen for elbiler blant norske forbrukere å øke, og mange oppgir at høye drivstoffkostnader, miljøhensyn, og tilgjengelighet på ladeinfrastruktur er avgjørende faktorer for valget

- Det er nok prisen som er den største drivkraften, sier Martin Cardell, leder for Global Mobility Solutions i EY.

- Eksempelvis viser undersøkelser at høye drivstoffkostnader er den viktigste motivasjonsfaktoren for elbilkjøp i Norge, mens det i Sverige er miljøhensyn som veier tyngst, sier Cardell.

- Samtidig er bekymringer rundt kostnader ved batteribytte og vedlikehold blant faktorene som gjør at enkelte vegrer seg for å bytte til elbil, legger han til.

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Petter Knutsen Bjørkelo
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen 


 Følg BilJobb.no på LinkedIn