I juni ble det kjent at Marius Hayler var ansatt som ny leder for Polestar i Norge og Norden.  

Han erstattet Alexander Hørthe som hadde vært Managing Director i Polestar Automotive Norway siden 2019.

Nå er Alexander Hørthe ansatt som ny salgsdirektør i Kia Bil Norge, som er en del av Bertel O. Steen. 

Han erstatter Kristin Monsen som har takket ja til en stilling i Liebherr. Hun har vært i Bertel O. Steen-konsernet siden 2011, blant annet som daglig leder på Ensjø og Lillestrøm.

Hørthe tar også med seg verdifull kompetanse fra flere år i Tesla. 

- Jeg er motivert til å bidra til at vi tar Kia til nye høyder, og sikre at hver kunde får en opplevelse som matcher våre ambisjoner, sier Alexander Hørthe. Her sammen med Kia-sjef Simona Trombetta.

Skal bli kjent med nettverket
Som godt orientert i markedet og med sterk bilinteresse har den kommende salgsdirektøren fulgt nøye med på Kia:

- Kia er midt i en spennende transformasjon, Med innovative produkter og en tydelig visjon for fremtiden, ser jeg et enormt potensial, sier Hørthe.

I Tesla og Polestar har Hørthe jobbet i produsenteide organisasjoner som selger biler gjennom egne kanaler.

Kia har Bertel O. Steen som privat importør i Norge, og bilene selges gjennom et forhandlernettverk bestående av frie aktører.

- Du går fra Tesla og disruptive Polestar til noe som fra utsiden kan virke ganske traust og tradisjonelt?

- Nei, dette er superspennende! Jeg gleder meg veldig, svarer Hørthe.

- Jeg har en ærefrykt for å starte opp hos Bertel O. Steen. Hør bare på navnet. Det er et sted jeg har hatt lyst til å jobbe siden jeg gikk på mekanikerlinja.

- Tesla eier hele verdikjeden. I Polestar var det direktesalg uten forhandlere. Nå er det helt tradisjonell forhandlermodell som gjelder?

- Husk at jeg har jobbet tett med forhandlere de siste årene. Det har vært mye kontakt med fantastiske mennesker.

Bortsett fra Autostrada blir det mange nye bekjentskaper for Hørthe.

- Kias nettverk er betydelig større enn det jeg har jobbet med tidligere, og det å bli kjent med alle selgerne i denne imponerende organisasjonen blir et høydepunkt, sier Alexander Hørthe. 

Les også: Ny Kia-offensiv: - 1.000 varebiler allerede i 2026

- Rett profil
Nylig lanserte Kia nye EV3, som utfyller porteføljen som i Norge består av EV6 og EV9. Neste år lanseres EV4 og EV5. 

- Med en så sterk produktportefølje har vi virkelig muligheten til å vokse og ta større markedsandeler. Men, det er ikke noe som kommer uten innsats, sier Hørthe.

Simona Trombetta, direktør for Kia Bil Norge AS i Bertel O. Steen, mener at Hørthe er en «perfect fit»: 

- Jeg opplever at Alexander har rett kompetanseprofil for den reisen Kia står overfor og at han vil lykkes med å oppnå våre ambisjoner for Kia, sier Trombetta. 

- Alexander har bygget opp et spennende bilmerke i Norge og har gått noen nye veier for å selge bil. Han kan mye om bil og om bilmarkedet både i Norge og i verden, sier Trombetta.

- Han viser gode evner til å vise retning og skape motivasjon hos forhandlere. Samtidig er han ikke så opptatt av å gjøre ting slik man alltid har gjort det, sier Simona Trombetta. 

Hun legger til at dette er egenskaper hun tror skal til for at Kia skal fortsette å lykkes i et bilmarked som endrer seg raskere enn noen gang.

Trombetta forteller at nyheten om den tidligere Polestar-sjefen skal få den ene pulten ved vindusrekka på Lørenskog ble svært godt mottatt internt:

- Vi føler oss heldige som får med oss Alexander. Samtidig mener vi at Kia har mye å by på for en spennende salgsdirektør som han, slår Trombetta fast.

Hadde ikke plan om ny jobb
Etter fem hektiske år i Polestar og med tre små barn var ikke planen å gå rett ut i ny jobb.

- Fem år er veldig lenge i en en slik jobb, sier Alexander Hørthe og forteller om store endringer på privaten:

- Vi har kjøpt en gård på Tjøme, der kona kommer fra. Hun skal nå drive med hest på fulltid. Planen var at jeg skulle være med å bygge opp driften, men bilbransjen er nok rett sted for meg.

- Jeg ble tipset av en i Bertel O. Steen om jobben i Kia, men dette er ikke en jobb jeg bare «fikk». Det har vært en ordinær og grundig ansettelsesprosess. Underveis ble jeg mer og mer klar for jobben hos Kia.

Da han som aktiv skater og surfer bodde i Australia så han for seg en fremtid der han skulle jobbe med miljøvern og redde havet fra plast. 

En karriere i Bellona kunne være en vei, men etter hvert fattet han interesse for hva Elon Musk og Tesla hadde på gang.

Han endte opp blant de 10 første ansatte i Tesla i Norge; etter Kjell Arne Wold, men før Pål Simonsen.

Der var han i fem år, og sluttet som fleet-ansvarlig.

Les også: Polestar endrer forretningsmodellen: - Målet er at forhandlerne skal tjene penger

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Petter Knutsen Bjørkelo
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen 


 Følg BilJobb.no på LinkedIn