Ford Mustang Mach-E skulle i utgangspunktet komme til Norge i fjerde kvartal, men mandag kveld kom meldingen til kundene som har forhåndsresevert elbilen:
Bilen blir forsinket.
- Dette var veldig, veldig kjedelig, men de fem ukene fabrikken har vært stengt som følge av korona-viruset er ikke mulig å hente inn igjen, sier Arild Odden, leder i Fords forhandlerforening, til BilNytt.no.
- Dessverre medfører COVID-19-avbruddet ved våre fabrikker noe forsinkelser for de første leveringene av Mustang Mach-E, bekrefter informasjonsdirektør Anne Sønsteby i Ford Motor Norge til BilNytt.no.
- Vi har nå begynt å bringe driften trygt tilbake til normalt, og forventer å starte leveransene i Norge i begynnelsen av 2021, sier Sønsteby.
Etter det BilNytt.no kjenner til er amerikanske kunder først i køen, og utleveringene der begynner før nyttår. Like før fabrikken stengte ned produserte Ford de aller første prototypene av Mach-E.
Les også: Ny el-Mustang: - Dette er bare wow!
Rammer forhandlerne
Etter det BilNytt.no erfarer var over 4.000 Mustang Mach-E allokert til Norge i år.
Reservasjonene for bilen er foreløpig ikke gjort om til kontrakter.
- Det har vi god tid til nå, og dette er kunder med «passion», sier Arild Odden, som ikke er bekymret for at kundene nå ikke vil signere kontrakt.
Han mener utsettelsen har større betydning for forhandlerne:
- Dette var et år hvor Ford virkelig skulle komme tilbake på banen, mange forhandlere har holdt ut lenge, og inntjeningsmessig skulle Mustang Mach-E redde året. Nå skjer ikke det.
- Heldigvis har mange vanskelige år gjort at forhandlerne er rigget for å håndtere de tøffe tidene vi er i, fortsetter Odden.
Han sier at bilen nå er forventet til Norge i januar.
- Det er en kjempelogistikk som må på plass, men det jobbes nå med å få alt på plass, sier Arild Odden.
Les også: Ford-forhandlere samlet 7.000 kunder
Også Explorer forsinket
Også hybrid-utgaven av Ford Explorer har blitt forsinket, men de første bilene er nå på plass hos forhandlerne. I utgangspunktet skulle bilen vært på plass hos forhandlerne rundt påske. Ifølge Odden er det ventet levering om noen uker.
- Det er ingen stor forsinkelse, men i disse tider er vi veldig utålmodige når vi har et produkt som skaper interesse, sier Odden.
- Vi har ventet med lengsel og smerte på Explorer. Det er ikke alle kundene som har råd til Explorer, men den vil bringe folk til butikkene, fortsetter han.
En modell som imidlertid har bred appell er Kuga.
- Kuga ladbar hybrid blir den klart viktigste personbilen for Ford i Norge og Europa i 2020, sier Anne Sønsteby.
- Kuga klarer ikke å kompensere for Mustang Mach-E. Lyspunktet i det hele er imidlertid at det nå kommer biler på løpende bånd. Norge har fått ekstra tildelinger av ladbar Kuga i juni og juli, forteller Odden.
Les også: Fords el-SUV på nettsalg - ukjent margin for forhandlerne
Korona-påvirkning
- Nyttekjøretøy er – og vil fortsatt være – svært viktig for Ford. I Norge har vi klare ambisjoner om at Ranger skal bli Norges mest solgte pickup – som den har vært i Europa de 5 siste årene, sier Anne Sønsteby.
Arild Odden sier at selv om nyttekjøretøy går bra "relativt sett", merker forhandlerne også her påvirkningen fra korona-viruset:
- Mange av våre store, faste kunder har det vanskelig, og det gjør at de tar ut langt færre biler enn det som var forhåndssolgt, sier Odden.
- Samtidig gjør det at vi hadde bra med biler på lager før prisstigning, avslutter han.
Les også: Ford varsler prisbomber i 2020

Følg BilNytt.no på LinkedIn