For bedrifter som ikke ble pålagt av staten å stenge, har det vært mulig å søke på kontantstøtte-ordningen som regjeringen har lansert siden mandag. 

For å kunne få støtte for mars, må bedriftene ha hatt 20 % omsetningssvikt eller mer sammenlignet med samme måned året før.

  • Mange bedrifter har søkt, og BilNytt.no presenterer her de første 81 bilforhandlerne – 29 merkeforhandlere og 52 bruktbilforhandlere – som har fått innvilget støtte for mars. 
  • Per 23. april har merkeforhandlerne fått nesten 2,6 millioner kroner i kontantstøtte fra staten, og bruktbilforhandlerne har fått 1,6 millioner kroner - i sum over 4 millioner kroner.
  • Begge gruppene har halvert sin omsetning i mars i år sammenlignet med mars i fjor.'
  • Øvrige bedrifter innenfor bilbransjen har så langt fått utbetalt nær 3,8 millioner kroner i kontantstøtte i mars.

Les også: 8 millioner i kontantstøtte til bilbransjen

- Jeg hadde aldri trodd at vi skulle få noe, og dette kommer til veldig god hjelp, sier majoritetseier i Sanvden British Cars Bergen, Trond Sandven, til BilNytt.no. 

Ford-forhandler Solberg Bil er den forhandleren som hittil har fått nest mest i kontantstøtte. Eier Ole Solberg var ikke tilgjengelig for kommentar fredag. 

Databasen oppdateres daglig, og BilNytt.no gir her oversikt over bilbransje-bedrifter som har fått innvilget kontantstøtte for mars per 23. april:

(Saken fortsetter under tabellene)

Merkeforhandlere:

Bruktbilforhandlere:

Tall fra Skattedirektoratets innsynsportal som oppdateres daglig.

- Ekstraordinær mars i fjor for Jaguar og Tesla
- Vi hadde en helt ekstraordinær mars i fjor drevet av Jaguar I-Pace-salget. Regjeringen har vært helt fantastisk som har hjulpet oss først med permitteringer, og så kontantstøtte-ordningen, sier Trond Sandven, som forhandler Jaguar og Land Rover.

Jaguar I-Pace-salget i mars er 83,9 % ned sammenlignet med mars i fjor. Hittil i år er det solgt 71 I-Pace, sammenlignet med 912 I-Pace på samme tid i fjor, ifølge OFV.

En annen aktør som hadde en ekstraordinær mars i fjor, var Tesla med Model 3. Tesla-salget i mars i år er 80,6 % lavere enn mars i fjor, men foreløpig finnes ikke selskapet på kontantstøtte-listen.

- For vår del har dette vært en fantastisk hjelp fra starten av krisen slik at vi har fått tid til å normalisere kostnadsnivået til den trenden som nå kommer på salg, sier Trond Sandven.

Sandven sier at salget har stupt:

- Vi har merket en enorm oppbremsing i salget, og spesielt på nye biler som er ned i hvert fall med 70 %. 

Han påpeker at bilforhandlerne blir dobbelt straffet med både korona-viruset og valutasvingningene.

- Det er vanskelig å selge til kunde når prisene stiger med 12-15 % og kunden i utgangspunktet er skeptisk på grunn av korona-situasjonen.

Kontantstøtte-ordningen er foreløpig lagt opp slik at bedriftene også kan få dekket faste kostnader i april og mai, dersom omsetningssvikten er på 30 % eller mer.

- Selv om april er vesentlig bedre enn mars, er vi innenfor de parametrene som er lagt til grunn for å kunne søke, og det samme regner jeg med i mai, så vi kommer til å søke begge månedene, sier Sandven.

Ikke solgt ny bil siden begynnelsen av mars
Også Bøhm Auto AS i Oslo, som er en av Norges eldste Citroën-forhandlere, har fått innvilget kontantstøtte.

- Det er kjærkomne penger inn, og gjør i hvert fall at nedturen ikke blir så brå. Omsetningen i mars var 35 % lavere i år sammenlignet med i fjor, sier daglig leder og medeier Tormod Ødegård til BilNytt.no.

Han beskriver en ganske dyster situasjon:

- På nybilsalg har det vært som å skru av en bryter. Vi har ikke solgt én eneste ny bil siden tidlig i mars. Det som er bestilt er tatt ut.

- Billige bruktbiler går, men vi leverer bare fra én tredjedel til halvparten av normalt salg på brukt.

Trøsten er at servicemarkedet er minst rammet.

- Verkstedet går på 80 %, sier Ødegård (bildet).

- Vi har permittert hardt, og alle avdelinger er berørt. Men i dag tok vi tilbake én på verkstedet, sier Ødegård.

Han er imidlertid klar på at de skal klare seg gjennom krisen så lenge arbeidsmengden på servicemarkedet holder seg.

- Den viktigste motoren i enhver butikk er verkstedet. Vi kommer oss gjennom dette, men det fordrer tilgang.

Derfor har bedriften tatt grep, og prøver å tilføre mest mulig jobb.

- Vi har kuttet all annonsering – bortsett fra for ettermarkedet, der har vi økt, og kjører blant annet på med annonser i lokalaviser, sier Ødegård, og legger til at de også vil søke kontantstøtte i april og mai.

Totalt har over 10.000 bedrifter i Norge fått støtte, og beløpet som er utbetalt er så langt over 361 millioner kroner.

93 bilverksteder og øvrige bilbransjebedrifter som i dag har fått kontantstøtte:

Les også: 8 millioner i kontantstøtte til bilbransjen

 Følg BilNytt.no på LinkedIn