Tyske bilfabrikker har til nå vært minst utsatt for stengning.
Mens nesten hele den franske, italienske og spanske produksjonen ble lagt ned i går, velger Volkswagen å fortelle sine fagforeninger at de skal stanse produksjonen ved alle fabrikkene kommende fredag.
Volkswagen har valgt en annen strategi i forbindelse med Korona-pandemien. De stenger fabrikkene, men forteller om det i god tid i forveien.
Meldingen kom først fra nyhetsbyrået DPA.
Det eneste som foreløpig er kjent i forbindelse med Volkswagens fabrikkstans er denne ordlyden: «Denne fredagen (20. mars) skal være de siste skiftene».
Volkswagen skal komme med den offisielle meldingen, og med nærmere detaljer, i formiddag.
- Kommunikasjonssjef Anita Svanes i Harald A. Møller AS sier til BilNytt.no at hun forsøker å få oversikt over situasjonen og vil komme tilbake med informasjon.
I går skrev at BilNytt.no at Volkswagen stengte produksjonen i Slovakia.
Det er ventet at de andre tyske produsentene følger etter.
Dermed stanses store deler av europeisk bilproduksjon inntil videre som følge av koronavirus-krisen.
BilNytt.no meldte i går formiddag om stenging av flere bilfabrikker i Europa.
Etterpå har også Renault og PSA meldt ar de stanser produksjonen ved flere av sine europeiske anlegg:
PSA stopper all Europa-produksjon
PSA (Peugeot, Citroën, DS og Opel) stenger alle produksjonsanlegg i Europa, også Opel-anleggene i Tyskland, i løpet av de neste dagene.
- Det er vanskelig å si hva stengte fabrikker vil ha å si. Vi har hatt bra aktivitet i Norge frem til nå, men nå forandrer situasjonen seg hele tiden, sier Stian Gihle til BilNytt.no.
Han er informasjonssjef for Peugeot og DS hos Bertel O. Steen.
Gihle mener det er fornuftig at fabrikkene stopper produksjonen, både som et smitteverntiltak og når det gjelder lagersituasjonen.
- I Kina falt bilsalget med 80 % i februar. Det er grunn nok alene til å stenge ned.
Gihle sier de har en normal lagersituasjon i Norge.
Som grunn oppgir PSAs toppsjef Carlos Tavares og hans krisestab i første rekke den akselererende infeksjonsraten i forbindelse med Covid-19-viruset, men brudd i dele- og komponentleveransene brukes også som forklaring.
Og som tredje grunn: det plutselige fallet i etterspørselen etter nye biler.
PSA-fabrikkene vil stenges fra mandag og til og med torsdag:
Mandag stengte fabrikkene i Mulhouse (Frankrike) og Madrid (Spania).
Tirsdag er det fabrikkene i Poissy, Rennes og Socheaux (alle Frankrike) som skal stenges, sammen med Ellesmere Port (UK), Gliwice (Polen), Saragossa (Spania) og de to tyske Opel-fabrikkene i Eisenach og Rüsselsheim.
Onsdag er det Hordain (Frankrike) Vigo (Spania) og Mangualde (Portugal) det gjelder.
Torsdag lukkes Luton (UK) og Trnava (Slovakia).
PSA har ingen flere detaljer om tiltakene, bortsett fra at de skal foreløpig gjelde til 27. mars.
Rammer 12 Renault-fabrikker
Meldingen om at Renault stenger fabrikker kom på ettermiddagen mandag, men før det hadde Renault først sagt at de vurderte å hente inn vikarer for å erstatte de arbeiderne som måtte være hjemme for å passe barn på grunn av stengte skoler.
Så kom det først en melding om at de spanske fabrikkene i Valencia og Valladolid ville holde stengt i flere dager på grunn av manglende komponentleveranser.
Deretter stengte Renault-fabrikken i Flins der de bygger elbiler, også på grunn av forsynings-situasjonen.
Men så kom meldingen om at alle produksjonssteder i Frankrike skulle holdes stengt «inntil videre» for å beskytte de ansatte mot smittefaren.
12 fabrikker og 18.000 ansatte er omfattet av tiltaket.
Når det gjelder Renaults fabrikker andre steder vil det avhenge av hvert lands situasjon.
Les mer om Korona-pandemiens påvirkning på bilbransjen:
Følg BilNytt.no på LinkedIn