I løpet av mandag og tirsdag skal 2.500 potensielle kunder ta bilen i nærmere øyesyn. Etter det BilNytt.no kjenner til var det allerede kommet inn 1.000 reservasjoner før lunsj.
Hvor mange kunder som har reservert bilen mandag kveld vil ikke Ford røpe.
Klokken 9:30 gikk teppet opp, og jubelen brøt løs fra forhandlerne og gjestene som var samlet.
Administrerende direktør i RøhneSelmer AS, Kjetil Hagestande, er optimistisk:
- Vi tror vi ligger godt an til å selge et par tusen biler i løpet av 2020, og allerede nå i ettermiddag har over 550 kunder betalt depositum og valgt oss som sin forhandler, sier Hagestande til BilNytt.no.
- RøhneSelmer har hatt en interesseliste med 2.500 navn, sier han.
- Smart grep
- Dette er jo bare helt wow, utbryter Stein Grøndal i Grøndal Bilbutikken AS i Drammen til BilNytt.no under lanseringen.
For å fremheve Mustang-merkevaren har forhandleren to Ford Mustang utstilt i sine salgslokaler, henholdsvis én V8-er og en Ecoboost.
- Det har vi gjort for å fremheve Mustang-imaget. Vi bør selge mange hundre av Ford Mustang Mach-E, mener Grøndal.
- Men det blir lenge å vente til neste høst, legger han til.
- At den bærer Mustang-navnet er et smart grep fra Ford for å skille seg ut blant alle elbilene som kommer neste år, mener Stein Grøndal i Bilbutikken i Drammen.
Salgsmål
Konserndirektør i Kverneland Bil, Finn Jentoft, peker begeistret på bilen:
- Dette er den perfekte bilen for det norske markedet både når det kommer til pris, rekkevidde og design.
Jentoft har et klart salgsmål for 2020.
- Vi bør klare å selge mellom 700 og 1.000 biler i 2020. Begrensningen tror jeg vil være hvor mange biler som blir allokert til Norge.
- Også er det jo dette en Mustang, da, og det kan du sitere meg på, sier Finn Jentoft til BilNytt.no med glimt i øyet.
"Ketsjup-effekt" i 4. kvartal 2020
Administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg, sa fra scenen at allerede før klokken 08:00 mandag morgen hadde 450 kunder betalt reservasjonsbeløpet.
- At Europa-lanseringen legges til Norge sier mye om vår betydning i denne sammenhengen, sier Berg til BilNytt.no.
Hvor mange biler totalt sett det er snakk om som kan finne veien til det norske markedet vil ikke Berg si noe konkret om.
- Det er børssensitiv informasjon, påpeker han.
- Men dere skal ikke se bort fra at det vil komme mer enn en bilbåt med Mach-E direkte hit til Norge neste høst, smiler han.
- Og hvor mange biler går det på en bilbåt?
- Det kommer an på båten, ler Per Gunnar Berg til BilNytt.no.
Ford-sjef Per Gunnar Berg forteller at kundeleveringene vil skje neste høst, og at størstedelen av kundene vil få sine biler i 4. kvartal.
Les også: Fords nye elbil presentert - forhandlernes margin ukjent
- Norske forhandlere vil bli priviligert
Når det kommer til bestillingsløsningen av bilen sier Berg at det er forhandlerne som står for salget.
- Det er forhandlernes biler som er styrt og operert av oss. Det har vært planen hele tiden. Forhandlerne vil leve godt med biler, volum og marginer, mener Berg.
- Norske forhandlere vil bli prioritert og priviligert, understreker Berg overfor BilNytt.no.
Berg forteller at det har blitt lagt ned en stor jobb de siste dagene før lanseringen.
- Det har gått i ett helt siden søndag morgen med å få opp ny nettside, hvor vi har jobbet sammen med ansatte i Praha, Budapest, England og her i Oslo, sier han, og legger til at det har blitt lite søvn.
- Vi må innrømme at vi hadde litt utfordringer med nettside og betalingsløsning på grunn av stor trafikk tidligere i dag, sier Berg.
Ole Solberg i Solberg Bil i Skien har satt opp egen buss for å frakte potensielle kunder fra Skien til visning av bilen klokken 19:30 i kveld.
Daglig leder i Melhus Bil, Rune Hagen, ser frem til å begynne utlevering av den nye bilen til sine kunder i Trondheim neste år.
- I dag har vi opplevd voldsom respons på telefon, e-post og i sosiale medier, sier han til BilNytt.no.
Elbil passer ikke alle
Berg avsluttet sin tale fra podiet med å takke 1.500 ansatte i det norske Ford-forhandlernettet.
- Sammen skal vi gjøre stor suksess i 2020, sa han.
Stein Grøndal minner om at elbiler ikke utgjør mer enn halve markedet i Norge, og at det fortsatt er mange som foretrekker fossil-biler.
- Vi må ikke glemme at elbiler ikke passer for alle. Vi har hatt stor interesse for andre modeller som den nye Explorer, og så kommer Kuga Plug-in hybrid, sier Grøndal og viser til at disse modellene er ventet å ankomme i februar.
Blant de mange kjente Ford-fjesene som hadde funnet veien til avdukingen var blant andre Ingvar Sviggum, tidligere salgsdirektør for Ford Europa.
Følg BilNytt.no på Facebook