- Det er ikke snakk om en importøravtale, men jeg kan bekrefte at vi forhandler med Byton om en avtale der vi skal være en strategisk salgs- og servicekanal i Norge, sier Stig Sæveland til BilNytt.no.
- Siden avtalen ennå ikke er klar, så kan jeg dessverre ikke gi noen flere detaljer nå, sier han.
Egen Byton-enhet i Hedin
På spørsmål om det er intensjonen at Byton skal selges og serves fra Bavaria-forhandlerne sammen med BMW er Sæveland rask til svare at hvis avtalen går i orden så vil det bli en egen organisasjon for Byton i Hedin-konsernet.
- Det er alt for tidlig å si hvordan vi eventuelt skal løse distribusjon og service ut mot kundene.
Sæveland avkrefter at nylige lederbytter i Bavaria og Hedin har sammenheng med Byton-forberedelser i konsernet.
Offentliggjøring
Byton fortalte at de var i samtaler med flere potensielle retail-partnere i Norge i et intervju med BilNytt.no i mars i år.
Det er Byton selv som nå har gått ut med en pressemelding der de forteller om intensjonsavtaler i Europa med Hedin Automotive i Sverige, franske BYmyCAR Group, Salvador Caetano i Portugal og Modern Driving i Sveits.
På LinkedIn har Byton gått ut med et bilde av Bytons COO Andreas Schaaf (til venstre) og Hedin-eier Anders Hedin. Det er for øvrig svært sjelden at Anders Hedin er synlig i offentlige sammenhenger:
Uklarheter rundt Kinabil-import
Byton er ikke den første kinesiske produsenten som offentliggjør et partnerskap med en norsk aktør før avtalen endelig er på plass. MG offentliggjorde nylig at de er i samtaler med Nic. Christiansen Group om import av deres elbil i Norge.
Les mer: Autoindustri med to ukjente kinesiske merker til Norge
KOMMENTAR: Full forvirring rundt Kinabil-import
- 14.000 reservasjoner i Norge
- Vi nærmer oss Europa som en helhet, men prioriterer helt klart enkeltmarkeder, spesielt Skandinavia og Norge, sier Andreas Schaaf.
- Vi har allerede over 14 000 kjøretøysreservasjoner fra Norge alene via appen og nettstedet vårt. Mer enn 50 prosent av alle nye biler som for tiden selges i Norge, er allerede elektrisk drevet, sier Schaaf.
Den elektriske SUVen skal ha startpris på rundt 450.000 kroner og har fått mye oppmerksomhet for sin gigantiske skjerm i bilens fulle bredde i interiøret.
Byton M-Byte ble vist i produksjonsklar utgave på Frankfurt-utstillingen.
De første Byton M-Byte skal leveres til det kinesiske markedet i disse dager, mens det ennå ikke er helt klart når bilene kommer til Europa.
Byton M-Byte ble vist på Aker Brygge i juni/juli i fjor.
Les også: Aiways: Enda en el-kineser i Norge
Les også: - Billigere elbiler kan innta Europa
Følg BilNytt.no på Facebook