Ifølge Volkswagen-fabrikken er ingen modell viktigere for dem enn Golf. Også den nye, Golf VIII, som lanseres i Autostadt i ettermiddag, blir en såkalt kjernemodell for produsenten. 

Volkswagen har investert 1,8 milliarder euro i den nye modellen, med ny plattform og et elektronikk-innhold uten sidestykke.

Martin Winterkorn avduket Golf VII i Nasjonalmuseet i Berlin for syv år siden. Winterkorns navn henger igjen lenge etter hans avgang i et slags ordspråk i Tyskland: 

"VW-sjefer kommer og går - men Golf består"

Aktiv dødshjelp i Norge 
Volkswagen Golf har også vært viktigste modell for norske Volkswagen-forhandlerne i flere tiår.

Den norske importøren Harald A. Møller, som for tiden arrangerer ID.3 1ST Roadshow, har nå et annet hovedfokus.

Fra den norske importøren er budskapet at allerede fra 2023 skal nesten alle personbilene fra Volkswagen være nullutslippsbiler.

Nye Golf VIII vil ikke komme i elektrisk utgave.

Dermed er det en annen Volkswagen-modell som blir Harald A. Møllers bestselger – samme år som nye Golf lanseres:

Det er ID.3 – og etterhvert resten av ID-familien.

Les også: VW-sjefen: - ID blir bestselgeren i Norge neste år

Volkswagens elektriske ambisjoner i Norge er så betydelige at Harald Edvardsen-Eibak tror at så mye som 60 prosent av VWs volum i Norge vil være elektrisk mot slutten av 2020 (52,9 prosent nå), at dette øker til 80 prosent året etter og at VW nærmer seg fullelektrifisert i Norge allerede i 2023.

Harald A. Møller mener at de kan bli en nullutslippsimportør innen 2025.

74 % av Golfene var e-Golf
Volkswagen-sjef hos Harald A. Møller, Harald Edvardsen-Eibak, vil ikke si noe om salgsmålene for nye Golf, men opplyser at Golf med bensinmotor er på plass hos forhandlerne i mars, og at plug-in-hybriden kommer til sommeren. 

Han vil heller ikke anslå salgssplitten mellom de to drivlinjene.

- Det er nok å se på salgstallene for Golf i fjor for å se hvor mange som fremdeles er interessert i fossilt eller med en hybrid-løsning, sier Edvardsen-Eibak til BilNytt.no.

2018-tallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken viser at av de nesten 10.000 Golfene som ble solgt, var 15 % fossile og 11 % plug-in-hybrider.

Resten var elektriske.

Les også: Halve produksjonen av ID.3 til Norge?

Mer enn 1.000 Golf i 2020
Volkswagen har i høst høy salgstakt på e-Golf til kampanjepris. Den utgående elbilen skal også selges i store deler av 2020. ID.3 kommer først i slutten av juni.

Siden nye Golf først kommer i et begrenset utvalg og stasjonsvognen ikke kommer før om et år – så prøver BilNytt.no seg med et anslag på under 1.000 nye Golf VIII første salgsår.

Der er imidlertid importøren helt klar:

- Det er for lavt. Det vil bli flere enn 1.000 biler neste år, sier Harald Edvardsen-Eibak.

Les også: Møller med elbilrush inn i presset marked

Siden 1974, året Golf ble lansert første gang, og ut 2018 er det solgt nesten fem millioner biler i Norge. 

I samme peridoe er det solgt 264.131 eksemplarer av Golf. 

Det tilsvarer en markedsandel i perioden på hele 5,3 % for denne modellen.

Volkswagen Golf-salget i Norge (1974-2019):

Golf i syv generasjoner har solgt svært godt i Norge. Rekorden ble satt i 2015 med 16.388 biler. 2019 vil etter alt å dømme bli et bedre år enn 2018, der Volkswagen opplevde leverings-utfordringer på e-Golf og GTE. 
Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken AS

Golf-generasjonene:

Golf I: 1974-1983 (6,99 millioner biler)

Golf II: 1983-1991 (6,3 millioner biler)

Golf III: 1991-1996 (4,8 millioner biler)

Golf IV: 1997-2003 (4,99 millioner biler)

Golf V: 2003-2008 (3,4 millioner biler)

Golf VI: 2008-2012 (2,85 millioner biler)

Golf VII: 2012-2020

Golf VIII: Se flere bilder og les mer om den nye bilmodellen

 Følg BilNytt.no på Facebook