- I dagens bilbransje må alt stemme for at man skal tjene penger. Det fikk vi til hos Nesbyen Auto, men ikke hos Motorpool i 2018, sier Nils Tronrud til BilNytt.no.

- Nesbyen Auto er antagelig en av landets beste Volkswagen-forhandlere når det gjelder nøkkeltall i 2018, sier Tronrud.

- Vi er svært godt fornøyd med både Nesbyen Auto og Valdres Auto sine prestasjoner i et krevende år for Volkswagen i Norge, sier Tronrud til BilNytt.no.

Sterkt i Hallingdal
Nesbyen Auto fikk et resultat før skatt på 7,5 millioner kroner av en omsetning på 133,3 millioner kroner i 2018.

Det gir en resultatmargin på 5,6 %.

- Nesbyen Auto har vært gode på å selge de jordbæra de har. Hallingdal er dessuten i sterk vekst og Volkswagen er riktig merke der, sier Tronrud.

Han viser til et godt servicemarked, og at det er avgjørende for et godt resultat at summen av alle parametere spiller på lag.

Nedgang i Valdres
Når det gjelder Valdres Auto, som også selger Volkswagen, endte omsetningen i 2018 på 81,4 millioner kroner i fjor. 

Det er omsetningsnedgang på 15,8 millioner fra 2017.

Likevel oppnådde forhandleren en resultatmargin på 4,5 % og et resultat før skatt på 3,7 millioner kroner i fjor, mot 3,3 millioner i 2017.

Volkswagen hadde leveranseproblemer av både elbiler og plug-in-modeller i deler av 2018.

- Det er en fordel at vi selger Volkswagen i distrikter der fortsatt dieselbiler er forholdsvis attraktivt, medgir Tronrud.

Les også: Sulland spår mangel på brukte dieselbiler

Nøkkeltall - Nesbyen Auto AS:


Solgte 254 nye biler og 142 brukte biler i 2018.

Nøkkeltall - Valdres Auto AS:


Solgte 87 nye biler og 128 brukte biler i 2018.

Fikk for få I-Pace i 2018
Lanseringen av Jaguar I-Pace preger regnskapene til Nils Tronruds Jaguar- og Land Rover-forhandlere Motorpool Handel og Sandven British Cars Bergen i 2018.

- Både Motorpool og Sandven preges av forsinkede leveranser av Jaguar I-Pace. Det får vi heldigvis effekt av i 2019, sier Tronrud til BilNytt.no.

Begge selskapene kan imidlertid vise til omsetningsvekst. Likevel ville veksten vært mye kraftigere dersom forhandlerne fikk så mange biler som de ønsket seg. 

Dette gjelder Ikke bare I-Pace, men også Land Rover, ifølge Tronrud.

Les også: Insignia fikk toppresultat med I-Pace 

- Vi fikk langt færre biler enn budsjettert til Motorpool. Vi hadde dobbelt så mange biler i ordrereserve inn i 2019, enn det vi solgte i hele 2018, sier Nils Tronrud. 

Motorpool hadde ved inngangen til 2019 en ordrereserve på 600 biler, hvorav 90 % var I-Pace, mens Sandven hadde ved inngangen til 2019 en ordrereserve på 300 biler. 

- Når vi taper volum går det kraftig utover bunnlinjen fordi vi samtidig går glipp av "spinn-off" som finans, forsikring, vinterhjul og lakkforsegling.

- Det er summen av alle små bekker man tjener penger på i norsk bilbransje i 2019, påpeker Tronrud.

Kostbar flytteprosess
Motorpool Handel økte omsetningen med 44 % til 347,5 millioner kroner.

Motorpool satt igjen med et resultat før skatt på beskjedne 0,1 millioner kroner, mot 3,7 millioner kroner i 2017.

- For Motorpool er regnskapene dessuten preget av betydelige flytte- og oppstartskostnader i nytt anlegg, sier Tronrud.

Motorpool flyttet inn i nytt anlegg på Billingstad i Asker i februar 2018. I 2019 har de også åpnet en Motorpool-avdeling i Hønefoss.

Tronrud opplyser at flytting og rekruttering har kostet Motorpool over fem millioner kroner i 2018.

Les også: Ny Motorpool-sjef

Nøkkeltall - Motorpool Handel AS:


Solgte 323 nye biler og 140 brukte biler i 2018.

Konsolidering i Bergen
For Sandven British Cars Bergen ble resultatutviklingen penere. Resultatet før skatt ble 6,4 millioner kroner i 2018.

På grunn av fusjon beløper sammelignbart resultat for 2017 seg til 2,098 millioner kroner i selskapet Sandven Gruppen AS. 

Nils Tronrud eier 33 % av Jaguar og Land Rover-forhandleren i Bergen, det samme gjør investor Trond Mohn, mens gründer og daglig leder Trond Sandven eier de resterende 34 %. 

- Når det gjelder Sandven så gleder vi oss over at vi endelig begynner å se effekten av konsolideringer, sier Tronrud. 

Nøkkeltall* -
Sandven British Cars Bergen AS / Sandven Gruppen AS:
 


Solgte 262 nye biler og 356 brukte biler i 2018.
* 2016- og 2017-tallene viser konserntall for Sandven Gruppen AS. 2018-tall viser tall for Sandven British Cars Bergen AS. Ved inngangen til 2018 ble forhandleren Sandven AS, som også eies av Sandven Gruppen, fusjonert inn i Sandven British Cars Bergen.

Investerer i Bentley
Nils Tronrud har nylig startet et nytt kapittel i sin karriere med etableringen av Bentley i Norge i kompaniskap med Bentley-importøren i Riga.

I forrige uke åpnet Bentley Oslo i midlertidige lokaler hos Motorpool på Billingstadsletta i Asker. Om et år flytter de inn i helt nye lokaler 200 meter unna. 

Tronrud opplyser til BilNytt.no at de snart har solgt 10 nye Bentley i Norge. 5 biler var solgt før åpningen, mens det under åpningsarrangementet ble solgt tre biler.

Les også: Bentley-salget i gang hos Bentley Oslo

De forventer å selge mellom 25 og 30 av den nye hybridmodellen av Bentayga i 2019.

Nils Tronrud har etablert Bentley Oslo i kompaniskap med Valdis Spredzis (til høyre) som står bak Bentley i Riga. Her fra åpningen i begynnelsen av mai. 

- Mens 2018 ble et investeringsår for Motorpool, så blir 2019 et investeringsår for Bentley Oslo. Ikke minst innen kurs og trening, sier Nils Tronrud.

- Jeg er en bilmann
Til sammen omsatte de fire bilselskapene for 927,5 millioner kroner og fikk et resultat før skatt på 17,7 millioner i 2018.

Forhandlerne solgte totalt 1692 biler, fordelt på 926 nye og 766 brukte biler.

Samlet ordrereserve for de fire Tronrud-forhandlerne var ved inngangen til 2019 på 1.076 biler. 

Nils Tronruds selskap XPND AS er også profilert og stor innen eiendomsutvikling på Ringerike.

- Selv om 80 % av mine investeringer er i eiendom, og omkring 20 % i bil, så benytter jeg 80 % av tiden min på bilvirksomhetene. Det er det jeg synes er moro, sier han til BilNytt.no.

- Jeg er en bilmann, avslutter Nils Tronrud.

 Følg BilNytt.no på Facebook