- Vi er skikkelig skuffet over at regjeringens forslag til statsbudsjett for 2025 ikke inneholder noen tiltak for å redusere fordelsbeskatningen på firmabiler generelt, og spesielt på elbiler som firmabiler, sier Jan Traaseth til BilNytt.no.

Han er direktør for Motor Finans i Motor Gruppen.

- Det er i dag en stor ubalanse i beskatningen av firmabiler, hvor mange brukere beskattes betydelig mer enn det den faktiske fordelen tilsier, legger han til.

Traaseth viser til beregninger som viser at elbiler i noen tilfeller overbeskattes med opptil 108 %.

Tidligere var det en rabatt på mellom 20 og 50 % av bilens verdi, men fra og med 2023 ble denne fjernet helt.

Avvik fra prinsippene
I et brev av 15. april 2003 redegjorde Skattedirektoratet for prinsippene for beskatningen av firmabiler.

Her fremkommer det blant annet at det ikke skal beregnes renter (finansielle kostnader).

- Dessverre har Finansdepartementet i ettertid unnlatt å følge disse prinsippene, sier Traaseth.

- Konsekvensen er at noen firmabilbrukere nå betaler mer enn dobbelt så mye skatt som de burde, noe som er både urettferdig og lovstridig.

I 2020 var det rundt 14.800 nordmenn som hadde elbil som firmabil, ifølge Finansdepartementet.

- Men nå ser vi at mange ikke gidder å bruke elbil som firmabil lenger, siden det ikke er noen økonomiske fordeler som veier opp for ulempene, som for eksempel lading og rekkevidde, sier Traaseth.

- Vi mener det er viktig at skatten man betaler på firmabilen tilsvarer den faktiske fordelen man har av å bruke den privat.

- Regjeringen må nå ta ansvar og følge prinsippene som er redegjort for av Skattedirektoratet, som er deres eget forvaltningsorgan, understreker Jan Traaseth.

- Verst for de som ikke kan velge bort firmabil
Traaseth var allerede for et år siden veldig tydelig da regjeringen ikke la inn lettelser i firmabilbeskatningen på elbiler:

«Moralsk og juridisk uholdbart», sa han da.

Han fremhever spesielt det urettferdige i at beskatningen ble tyngst for dem med rimelige elbiler.

Det siste året har Traaseth derfor tatt initiativ til et arbeid med å få endret firmabilbeskatningen, i nært samarbeid med NBF. 

Han mener spesielt at firmabilbrukere i bilbransjen er spesielt rammet:

- Jeg har stor sympati spesielt for våre bilselgere som de siste par årene har opplevd en stor skatteøkning på firmabilen sin, samtidig som de har fått redusert lønn grunnet lavere bilsalg, sier Traaseth.

Han påpeker spesielt at mens selgere i andre bransjer gjerne kan velge mellom firmabil og kjøregodtgjørelse, er firmabil oftest det eneste alternativet i bilbransjen. 

Han mener at det er ganske enkelt ikke rasjonelt at en forhandler både skal ha en flåte med demobiler, samtidig som det skal betales kjøregodtgjørelse/billønn til selgere:

- Det blir en dobbelt kostnad som ikke er bærekraftig, avslutter Traaseth.

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Petter Knutsen Bjørkelo
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen 


 Følg BilJobb.no på LinkedIn