Å handle en rykende fersk sportsbil fra fabrikken i Maranello er ikke som å kjøpe en hvilken som helst annen bil.

Ventetiden på nyhetene til det italienske bilmerket er gjerne to år.

- Bilene som bestilles, er ikke bygd ennå. De er alltid skreddersøm. Vi må trene det norske markedet til å forstå at det fungerer slik i luksusbilsegmentet vårt, sier Rune Brath til BilNytt.no. 

Han er daglig leder i Formula Automobile på Billingstad i Asker, som nylig fikk på plass et nytt og eksklusivt Ferrari-showrom.

Selskapet importerer og forhandler Ferrari og Maserati og eies av den danske racerbilføreren Johnny Laursen.

Brath har 15 år bak seg hos den norske Toyota-importøren, og kom fra stillingen som Lexus-sjef da han høsten 2021 fikk jobben som daglig leder i Formula Automobile Norge.

- Selv om det tar tid, ser vi allerede at vi begynner å lykkes. Fordi Norge ikke har hatt offisiell forhandler før, kommer vi ikke utenom at andre land er kommet lenger og har andre kundebaser enn oss enn så lenge, sier Brath.

Formula Automobile på Billingstad har imponerende utstilling. Her viser markedssjef Pernille Nebell fram en Ferrari 812 Competizione i fargen Rosso Oslo Opaco.

Rask reaksjonstid
Forhandleren må kjempe internt i Ferrari-nettverket for å få levert nye modeller til «lille» Norge.

Når splitter nye Ferrari 12Cilindri skal lanseres lokalt i Norge i september, kreves rask reaksjonstid fra kundene for å bli stolt eier, forteller Brath:

- Det som har skjedd de siste årene, er at nye modeller blir utsolgt internasjonalt i løpet av første måned etter visning. Det er fordi merket er mer etablert og har flere kunder i andre land. Kundene har annen kultur for kjøp av bil.

Litt spesialbehandling er påkrevd fra Maranello når nye modeller lanseres og Norge skal kjempe mot mer etablerte Ferrari-land:

Mens avventende nordmenn sitter på gjerdet, må Formula Automobile be fabrikken om lov til å selge bilen over noe lengre tid.

Brath og kollegene har fortsatt en jobb å gjøre med å «utdanne» kundene og skape forståelse for konseptet og kulturen som råder i luksusbilsegmentet.

- Vi må informere kundene om at dersom man skal ha en ny Ferrari, så må man komme seg på lista raskt. Det er en del av gamet, sier Rune Brath.

I fjor produserte Ferrari-fabrikken i Maranello 13.663 biler.

Til sammen fins i dag omkring 650 registrerte Ferrari og drøyt 320 Maserati i Norge.

Voksende ordrebank
I 2023 ble det registrert 13 nye Ferrari og fem nye Maserati i Norge.

Hittil i år er det registrert 14 nye Ferrari og 19 nye Maserati i Norge.

Av Maserati-registreringene står nye, elektriske Maserati Grecale Folgore for hele 18 av de 19 bilene som er registrert i år.

I fjor omsatte Formula Automobile for over 500 millioner kroner, mens det ble et resultat før skatt på minus 7,6 millioner.

Rune Brath har tidligere uttalt at han skal snu blodrøde tall med elektrifiserte modeller.

I 2026 vil også Ferrari komme med elbiler, uten at det er noe mål fra produsenten å øke volumet.

- Det har vært flere år med minustall. Når vil dere oppnå overskudd i Norge?

- Vi har fremgang og økning i omsetning. Men vi har også tatt en del store investeringer, så det er også et langsiktig løp her, sier Brath og fortsetter:

- Vi er fornøyd med å se at pila peker i riktig retning. På den annen side merker også vi til inflasjon, renter og kriger.

Uten at Brath går inn på det, har mange andre aktører i bilbransjen opplevd valutasituasjonen som svært krevende. Det gir særlig utslag for dem som driver med dyre biler med lang leveringstid.

- Hvordan er ordrebøkene?

- Ordrebanken er stabilt høy. Jeg kan ikke si hvor mye, men det er en vekst som ligger i bunnen. Veksten kommer ikke til å synes på noen år ettersom vi ikke får levert ut mye av det som blir solgt i samme regnskapsår.

- Nå er vi i en veldig solid posisjon til å ta neste steg. Vi har eiere som forstår gamet, merkevaren, kundene, sier Brath.

Nøkkeltall Formula Automobile Norge AS:

Selskapet byttet navn fra Autoxo Sport AS i februar 2022. Michael Stang Treschow solgte seg ned til 33 % eierandel i 2020. Danske Johnny Laursen eier i dag 100 % selskapet.

Les også: Ny eier i Autoxo: Snart Ferrari-forhandler (16.7.2020)

Bruktbil som inngangsbillett
Salget av luksusbiler følger ikke nødvendigvis verken det øvrige bilmarkedet eller makroøkonomiske svingninger. Mange investerer i bilene med gode sjanser for fortjeneste.

- Pris er ikke budskapet hos oss. Vi selger opplevelser, følelser og drømmer mer enn tradisjonell bil. Det er drømmer vi jobber med, slår Brath og markedssjef Pernille Nebell fast.

For de fleste blir det med drømmen. For andre igjen er inngangsporten til Ferrari en brukt Ferrari.

- Akkurat den inngangsbilletten er ikke så høy som mange tror, sier Brath og forklarer:

- Selv om man kanskje må gi én million kroner for en brukt Ferrari, så kan du eie den i flere år, nyte og vedlikeholde bilen. Og som regel får du igjen den millionen og kanskje mer til.

Bruktbilsalg er en viktig del av virksomheten til Formula Automobile. Selskapets satsning på brukte luksusbiler kalles Formula Classic:

- Der tar vi inn bilen, går over den like nøye som Ferrari-fabrikken gjør i sine offisielle programmer, sier Brath.

- Vi setter dermed vårt stempel på at bilen er i veldig god stand. I tillegg tilbyr vi servicepakke over for eksempel tre år slik at kunden vet litt mer om hva det koster totalt sett.

Det er stor forskjell på hvor mange kunder som kan velge en Ferrari til én million kroner og en til fem millioner.

- Men drømmen er den samme, og du kan nyte bilene mye på samme måte. Døra er litt bredere enn det mange tror.

- Vil sende mekanikere med fly
Formula Automobile ønsker å sende egne mekanikere med fly til samarbeidsverksteder for å utføre service og reparasjoner på  sine bilmerker. 

Nå gjenstår å overbevise fabrikkene i Italia om at «Flying Mechanics»-konseptet er en god tilleggsløsning til å sende biler til og fra Billingstad:

- Vi forsøker å forklare produsentene om de store avstandene vi har i Norge over åpne landskap, fjorder og fjell. «Flying Mechanics» er bedre for oss enn for eksempel en servicebil som kjører fra Billingstad, sier daglig leder Rune Brath i Formula Automobile.

Kostnadseffektivt
Konseptet handler om at mekanikere fra det offisielle verkstedet på Billingstad utenfor Oslo sendes til verksteder i distriktene som har avtale med den norske importøren av Ferrari og Maserati.

Ved større jobber må bilen fraktes til Billingstad – eventuelt til karosseriverksted.

- Noen ganger blir det både billigere og enklere å sende en mekaniker på flyet for en dagsjobb enn å hente bilen hit. Men en kombinasjon kan nok bli en god løsning, mener Rune Brath.

Selskapet har allerede en pickup og en trailer ute på veiene for å bistå med å frakte kundenes biler til det offisielle verkstedet rett utenfor Oslo.

For Maserati er service-konseptet utenfor hovedstadsregionen allerede klart.

Kjøper du en Maserati i Bergen, Trondheim eller Stavanger, kan Formula Automobile tilby service lokalt gjennom en servicepakke. Da sendes mekanikere fra Billingstad med fly til et samarbeidsverksted for å utføre servicen der.

Lokker kundene
Sesongen for sportsbiler i Norge varer stort sett fra mars til oktober. Da er det også fullt trøkk på det offisielle verkstedet. Nå vil Formula Automobile forsøke å lokke sine luksusbilkunder over til vinterservice.

- På verkstedet jobber vi med å lage en fastprisavtale for eldre biler hvis vi får lov å gjøre jobben om vinteren. Det kan bidra til å ta bort litt av presset i høysesongen, sier Brath, som også tilbyr vinterlagring av biler.

- Vi har litt for mye å gjøre om sommeren og litt for lite om vinteren, sier Brath.

Verkstedet på Billingstad er blitt utvidet betydelig siste to år. Omkring 30 % større kapasitet i løftebukker og nesten dobling av personell gir økt kapasitet.

- Vi er sikre på å høste fruktene med tiden og overansetter litt nå for å levere på ekstratjenestene. Det kommer stadig flere Ferrari til Norge, og de forblir i Norge.

- Selv om vi ser en økning av samlere, merker vi samtidig at Ferrari-eiere elsker å bruke bilen sine, avslutter Rune Brath.

Les også: Tronrud samler Lamborghini, Bentley, Aston Martin og Morgan

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Per-Espen Løchen | Knut Moberg | Martin Mørk
Knut Moberg d.e | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo


 Følg BilJobb.no på LinkedIn