Fredag publiserte den danske avisen Jyllands-Posten en omfattende reportasje der det blant annet kom frem at Fisker dumper prisene med 200.000 kroner – i Europa som i USA – og at bilprodusenten kom med en stor ansvarsfraskrivelse.
Jyllands-Posten, som ikke klarte å komme i kontakt med Fisker, oppsøkte selskapets anlegg utenfor København. Der var imidlertid ingen ansatte, men anslagsvis 50 trolig usolgte Ocean på parkeringsplassen.
Det er et bilde som kan minne om Fiskers anlegg i Vestby.
- Som privat kjøper vil jeg ikke røre Ocean-bilen med en ildtang, selv om prisen var redusert til nesten ingenting, sa René Tønder til Jyllands-Posten på fredag.
Den danske bilindustrianalytikeren har fulgt dansk-amerikanske Henrik Fisker tett.
- Ikke en god deal
På Fiskers norske nettsider er prisene på de fleste forhåndskonfigurerte Ocean redusert fra rundt 600.000 kroner til rundt 400.000 kroner.
- Nei! Dette er ikke en god deal, sier René Tønder krystallklart når BilNytt.no tar kontakt.
- Jeg har som kjent vært skeptisk til Fiskers sjanser til å overleve i veldig lang tid nå. I realiteten kan nok ovennevnte forbehold tolkes som at Fisker nå ikke selv tror de kan fortsette, sier Tønder.
René Tønder påpeker også Fiskers åpenbare feil i ansvarsfraskrivelsen, der Fisker blant annet skriver at kundene må påregne et permanent tap av muligheten til å gjøre garantikrav.
- Ansvarsfraskrivelsen som Fisker kommer med – som antagelig er oversatt fra engelsk – er verdiløs. For i EU har privatkunder alltid rett til å klage og det kan ikke fravikes.
Situasjonen er imidlertid annerledes dersom Fisker går konkurs. Da er det ingen å rette noen krav eller klage mot:
- Går Fisker konkurs, blir bilene virkelig tilnærmet verdiløse, sier Tønder.
Han mener at Fisker Oceans største problem er programvaren. Går Fisker Inc. konkurs blir ikke programvaren oppdatert, mener analytikeren.
Fiskers ansvarsfraskrivelse:
«Tilbudet er begrenset til eksisterende beholdning av Fisker Ocean Extreme, Ultra og Sport. Tilbudet gjelder fra 5. april 2024 til alt er solgt eller inntil videre. (...)
På grunn av den nåværende økonomiske situasjonen til produsenten Fisker Group Inc. og Fiskers salgsselskaper i Europa, er det en risiko for begrenset support og begrenset service for bilene. Kjøperne må påregne et permanent tap av muligheten til å gjøre gjeldende krav på materialfeil og garantikrav. Ved å inngå en kjøpekontrakt etter 5. april 2024 erklærer kjøperen av en Fisker Ocean at han/hun har blitt informert om dette og likevel ønsker å kjøpe en Fisker Ocean i lys av den beskrevne risikoen.»
Advarer forhandlere
Kort tid etter nyttår meldte BilNytt.no at Fisker gikk bort fra eksklusiv direktesalgsmodell til også å ville opprette forhandlernettverk i Norge.
René Tønder har tidligere sagt til BilNytt.no at dette grepet antagelig ble gjort for å bedre likviditetssituasjonen.
Han var i midten av mars svært overrasket over at norske merkeforhandlere hadde skrevet kontrakt med Fisker:
- Hvis jeg var norsk forhandler, ville jeg kun underskrevet forhandlerkontrakter med Fisker hvis jeg i kontrakten fikk lagt til at jeg ikke skulle kjøpe biler til lager eller foreta investeringer i merket for øvrig før selskapets økonomiske situasjon var avklart, sa Tønder til BilNytt.no.
Tønder understreker at han lenge har advart forhandlere mot å skrive kontrakt med Fisker, fordi selskapets økonomiske situasjon var for usikker.
- Det gjør jeg naturligvis fortsatt, sier han til BilNytt.no.
- Hva skjer når – eller hvis – Fisker går konkurs?
- I den situasjonen vil leverte Fisker Ocean-biler i fremtiden ikke få oppdatert programvaren, som har vist seg å være svært mangelfull. Samtidig vil de tusenvis av Ocean som selskapet eier, selges av bostyreren i et «brannsalg» til sterkt reduserte priser. Fisker Ocean-bilene vil med andre ord bli tilnærmet verdiløse, gjentar Tønder.
René Tønder advarer bilforhandlere mot å annonsere brukte Fisker i dagens situasjon, også i kommisjonssalg. Han mener at det vil gå utover den lokale forhandlerens god navn og rykte:
- Det ser ikke bra ut for en profesjonell bilforhandler å ha liggende ute en bil til en pris langt over dens sannsynlige verdi. Det ser rett og slett uprofesjonelt ut, sier han til BilNytt.no.
Som et lodd med dårlige odds
- Å kjøpe en Ocean nå er som å kjøpe et lodd med svært dårlige odds, sa Tønder til Jyllands-Posten på fredag.
- Hvis Fisker overlever, så har du kanskje fått en billig bil som også skal oppdateres i fremtiden og har et servicenett. Men hvis Fisker går konkurs, er bilen i realiteten verdiløs.
- Dersom bilen på grunn av en programvarefeil ikke kan starte opp, er det ingen hjelp tilgjengelig. Så selv om den relativt store batteripakken ellers skulle ha en fysisk verdi, spiller det ingen rolle om programvaren svikter, sier Tønder.
Fisker-sjef i Norge Joar Tenfjord sier til BilNytt.no at han ikke ønsker å kommentere saken på nåværende tidspunkt.
Her fra Fiskers norske anlegg i Vestby tidligere i vinter. Totalt er det registrert 351 Fisker Ocean i Norge, mens det i skrivende stund ligger 11 Ocean til salgs på Finn.no.
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Per-Espen Løchen | Knut Moberg | Martin Mørk
Knut Moberg d.e | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo
Følg BilJobb.no på LinkedIn