I helgen 12. til 14. mai arrangerer store merkeforhandlerne i Trøndelag en stor bilutstilling i Trondheim – der produsenter og importører er invitert med:
- Dette skal være Midt-Norges største bilmesse og ideen er å samle hele bilbransjen. Ikke siden 1997 har det vært gjort noe tilsvarende, men i år skal vi sette en ny standard, sier Rune Wang-Henrichsen til BilNytt.no.
Han er eier og konsernleder i forhandlerkonsernet Nardo Bil, men i denne sammenhengen uttaler han seg som styreleder i selskapet Bil & Trafikk AS – som hadde ideen til bilmessen og er største eier i selskapet bak messen.
- En samlet bransje
Wang-Henrichsen er tydelig på at denne messen ikke kan sammenlignes med andre «bilentusiastmesser» i Norge:
- Dette blir annerledes enn mange andre steder, ettersom det er en hel bransje som står samlet bak arrangementet, sier Wang-Henrichsen til BilNytt.no.
- Til nå har vi allerede solgt mellom 70 og 75 % av arealet til utstillere, og har fått en flying start allerede før vi har startet innsalget, sier han.
Grunnen til dette er at utstillingsarealet i stor grad er solgt til eierne selv. Bil & Trafikk er nemlig et selskap som har en litt spesiell posisjon i norsk bilbransje:
Etter at Trøndelag Bilbransjeforening ble lagt innunder Norges Bilbransjeforbund i 2021 – på samme måte som andre lokale foreninger – er det selskapet Bil & Trafikk som holder merkeforhandlerne i Trøndelag samlet.
Og det er liten tvil om at samholdet mellom «konkurrentene» i Trøndelag er tettere enn i mange andre byer og regioner i Norge.
Disse selskapene er på eiersiden i Bil & Trafikk AS:
- Møller Bil Trøndelag AS
- Bertel O. Steen Trøndelag AS
- Motor-Trade AS
- Toyota Bilia AS
- Nardo Bil AS
- RSA
- Sulland Auto Trøndelag AS
- Sulland Trondheim AS
- Melhus Bil Trondheim AS
- Okkenhaug Bil AS
- Strandveien Auto AS
- Porsche Center Trondheim AS
- Nord-Auto AS
- Nord-Auto Trondheim AS (tidl. Strindheim Bil)
- Bilsenteret Namsos AS
- Otto Moe AS
- Trio Bilsenter AS
- Bilcentrum AS
- Witro Bil AS
- Adserø Bil AS
Genève som inspirasjon
Bilforhandlerne i Bil & Trafikk er tydelig på at dette skal være en stor nybilmesse, som skal bli et «mini-Genève» i Trondheim Spektrum.
- Vi har ikke like store haller som Genève, men det kan hende vi klarer å skape det samme i mindre format, sier Rune Wang-Henricshen.
Med disse aktørene som eiere av messen, mener Wang-Henrrichsen at de er en i spesiell god situasjon i forhold til andre event:
- Vi ønsker selvfølgelig at dette prosjektet skal gå i pluss, men det viktigste for oss er at messen blir en suksess og at vi skaper entusiasme og kjøpelyst i 2023, sier Rune Wang-Henrichsen.
Forhandlere, importører og produsenter
Og ambisjonene er at langt flere enn regionale merkeforhandlere skal være involvert.
- Vil også bilprodusenter og bilimportører være utstillere?
- Selv om det er flest lokale utstillere, så har vi tro på at det vil blir en kombinasjon av både forhandlere og importører og bilprodusenter, svarer Wang-Henrichsen.
Han sier at de fleste importører allerede er kontaktet av sine forhandlere, og han regner med at både produsenter og importørene vil bidra for å legge til rette for et vellykket arrangement.
Stian Berg Torgersen, som til daglig er Regionsjef Trøndelag i Toyota Bilia AS, kan allerede by på en nyhet:
Han bekrefter at Bilias nye bilmerke Ora, fra den kinesiske produsenten Great Wall Motors, allerede er bekreftet som utstiller i Trondheim.
- Dette må være riktig messe å vise frem et nytt bilmerke på, sier Stian Berg Torgersen til BilNytt.no.
Bilias nye bilmerke Ora (bildet) er blant merkene som skal presenteres i Trondheim. Også Polestar og Lotus er bekreftet, og flere andre nye bilmerker er ønsket og allerede invitert og som utsillere.
Bil & Trafikk er opptatt av å understreke at messen i Trondheim skal være en arena der merkeforhandlere, bilimportører og andre aktører kan vise frem nyheter og fremtidens produkter – fremfor veteranbiler og hobbyprosjekter.
- Tre ord som beskriver messen er mobilitiet, teknologi og innovasjon, sier Wang-Henrichsen.
- Vi vil treffe mangfoldet og ønsker derfor å forsøke å treffe mye bredere enn kun bilentusiasten. Vi håper å nå ut til unge, familier og eldre og jobber hardt for å få til det, sier Knut Brandrud til BilNytt.no. Han er forretningsfører i Bil & Trafikk og styreleder i Autopia Expo Trondheim.
Kun nybil
Likevel presiserer daglig leder for Autopia Expo Trondheim, Stian Isaksen, at messen ene og alene skal handle om nybil, og at de ønsker å treffe et bredt spekter av mennesker.
Til BilNytt.no forteller han at de har lagt stramme føringer på hva som kan gjøres på bilmessen, og hva de ikke ønsker der:
- Dette blir en premium-messe, hvor vi vil unngå beach-flagg og masse farger.
Når det gjelder bilklubber og andre utstillere så ville det rett og slett ikke være plass i Trondheim Spektrum.
- Dette skal være en messe med opplevelser og masse nyheter. De besøkende skal forlate messehallen og føle at det var verdt pengene, og at dette er en messe de vil komme tilbake til neste år, sier Isaksen.
- Vil det kun være nybil?
- Også aktører innen ny teknologi rundt elbil, aktører innen ladeinfrastruktur, finans og forsikring, samt rekruttering til bilfagene vil bli invitert er viktig for messen, svarer Rune Wang-Henrichsen.
Han er opptatt av å vise frem bilbransjens posisjon på bærekraft.
Dessuten forteller han at det er besluttet å holde bilforhandlerne stengt lørdag 13. mai for å få folk til utstillingen:
- Vi må gå «all in» og da trenger vi å ha også de beste selgerne på plass på ustillingen, slår Wang-Henrichsen fast.
Autopia Expo Trondheim trekker frem bilutstillingen i Genève som inspirasjon for messen i Trondheim.
Tøft marked - perfekt med messe
Wang-Henrichsen medgir at det er et tøft nybilmarked om dagen, der det nå har vært stille i butikken for mange aktører.
- Er det riktig timing for en stor nybilmesse i dagens tøffe marked?
- Et arrangement som dette må være perfekt for å vekke nybilkjøperen, og få investeringsviljen over på bil igjen, svarer Wang-Henrichsen.
Han legger til at mange forhandlere solgte mye bil mot slutten av 2022, og at det derfor er ekstra stille i begynnelsen av 2023.
- Etter noen bratte motbakker, vil det bli fart igjen etterhvert. Derfor tror vi det passer godt å ha en bilmesse i år, sier han.
Han minner om at nybilkjøperen i Norge har forholdsvis god råd og lite gjeld.
Bilforhandlerne bak Autopia Expo Trondheim er klare for å ønske velkommen til Trondheim Spektrum i mai: - Ideen er å engasjere, inspirere og pårvirke, sier Rune Wang-Henrichsen, Rune Vikvald, Stian Berg Torgersen og Stian Isaksen.
Over 20.000 besøkende
- Er det forsvarlig å satse så stort som dere gjør nå i Trondheim?
- Det skjer ofte ting på Østlandet, men Trondheim er midt i Norge og vi har stor radius med folk både nord og sør for oss, svarer styreleder Knut Brandrud.
- Dessuten er Trondheim teknologihovedstaden i Norge, og det henger også sammen med hvorfor vi tror dette kan bli bra, sier han og viser blant annet til at NTNU holder til i byen.
- Hvor mange besøkende forventer dere?
- Om vi i tillegg til Trondheim teller med en radius på 10 mil, så bor det 500.000 mennesker her. Da burde vi nesten være litt skuffet om vi ikke får til over 20.000 besøkende, smiler han.
- Men det er vanskelig å si hva vi lander på. Vi håper på mellom 15.000 og 25.000 besøkende, sier Brandrud.
Et samarbeid mellom flere aktører
Rent formelt er det selskapet Autopia Expo Trondheim AS som arrangerer messen.
Gjennom nevnte Bil & Trafikk er det merkeforhandlerne i Trøndelag som kontrollerer bilustillingen:
- 51 % Bil & Trafikk AS
- 16,3 % Crazy Coyote Event AS (daglig leder Stian Isaksen)
- 16,3 % Arena Service Team AS (messeleverandør)
- 16,3 % Autopia Expo AS (bilutstilling i Stavanger)
Mens daglig leder for utstillingen Stian Isaksen også står bak eventselskapet Crazy Coyote Event, er de øvrige partnerne bak messen Arena Service Team og Autopia Expo AS som er selskapet bak Motormessen Autopia Expo i Stavanger.
Motormesse i Stavanger
For også i Stavanger vil det arrangeres en stor bilmesse denne våren:
Én måned tidligere, 14. til 16. april, går Autopia Expo Stavanger i Stavenger Forum av stabelen for fjerde gang.
- Vi har et partnerskap med Autopia Expo og deres eiere i Stavanger, så vi velger å benytte Autopia-navnet også hos oss selv om konseptet er annerledes, sier Rune Wang-Henrichsen.
Messen i Stavanger, som er initiert av bilentusiaster og har fokus på langt mer enn nybil, er på hele 15.000 kvadratmeter fordelt på fem haller. Det ventes rundt 10.000 besøkende.
De lokale merkeforhandlerne er ikke med som eiere i selsekapet Autopia Expo, slik som i Trondheim.
Både i fjor og i år er aktører som Møller Bil, RSA, Bavaria, Ålgårds Auto, Toyota Sørvest, Porsche Center, Sven Kvia, Kverneland Bil, Polestar, Motor Forum, ByMedhus og Tesla med som utstillere.
I tillegg til merkeforhandlere omfatter Autopia Stavanger over 100 utstillere innen både motorsport, bilklubber og private bilsamlinger.
- Vi har som mål å skape et opplvelsesbasert motorunivers som samler og inkluderer alle aktører med ekte lidenskap og interesse for fart, bil og motor fra hele Sør-Vestlandet, sier Bjarne Sunde, styreleder og medeier i Autopia Expo, til BilNytt.no.
- Det er mulig å favne bredt da utstillingen arrangeres i Stavanger Forum, som er et av Norges største utstillings- og konferanssenter, sier initiativtagerne til messen med Bjarne Sunde (t.v.) spissen.
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Karoline Sandvik Hernar | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo
Følg BilJobb.no på LinkedIn