Tesla-salget i mars i år var 80,6 % lavere enn mars i fjor.

Mens det i fjor ble registrert hele 5.822 Tesla-modeller i mars, var tallet i år bare 1.131 biler. Mars i fjor var den store lanseringsmåneden for Model 3.

Per 19. april er det kun registrert 47 nye Tesla i april, mot 717 på samme tid i fjor, viser tall fra OFV. Det tilsvarer en nedgang på 93 % for april.

For å få kontantstøtte fra staten, som skal være med å dekke uunngåelige faste kostnader, er kravet for mars blant annet en omsetningssvikt på 20 % sammenlignet med samme måned året før.

For april og mai må omsetningssvikten være på 30 % eller mer.

Tesla har samlet all aktivitet i Norge i ett selskap. Tesla Motors Norway AS har over 1.000 ansatte og er lokalisert på 15 forhandleranlegg i Norge, i tillegg står selskapet bak en rekke superladerstasjoner.

Selskapet hadde en omsetning på over 6,5 milliarder kroner, samtidig som andre driftskostnader var på 404 millioner kroner i 2018. 2019-tallene er foreløpig ikke klare. 

Frydenbø Bilsenter AS har fått over 1,3 millioner kroner i kontantstøtte for mars. Det er nest mest uavhengig av bransje per 26. april.

Les også: 1,7 millioner kroner i støtte til fire Jaguar-forhandlere

- Om vi vil søke om kontantstøtte, ønsker jeg ikke å kommentere, sier Even Sandvold Roland, som er senior communications manager i Tesla Motors Norway AS, til BilNytt.no.

- 4 år med bestillinger
- Salget hittil i år er svært dårlig i forhold til fjoråret. Antall solgte Tesla-modeller i mars i år var over 80 % lavere enn i 2019?

- Å sammenligne med fjoråret blir ikke rimelig, sier Sandvold Roland og fortsetter:

- 2019 var et spesielt år, hvor vi leverte ut fire år med bestillinger av Model 3.

I kriteriene for å få kontantstøtte fra regjeringen understrekes det hvordan selskapene skal beregne omsetningsfall:

"For å finne frem til omsetningsfallet, må du sammenligne foretakets faktiske omsetning i mars 2020 med hva som var foretakets beregnede normalomsetning for mars 2020".

BilNytt.no er kjent med at Tesla har prioritert levering av biler til andre markeder i 2020, og at neste store levering til Norge er estimert til juni.

Sandvold Roland bekrefter at Tesla opererer med estimert levering av biler i slutten av 2. kvartal:

- Bestiller du bil nå vil du antagelig få bilen levert i juni eller juli. Men det er estimert, da det er mange usikkerhetsmomenter knyttet til den globale situasjonen skapt av korona-viruset, sier han til BilNytt.no.

- Er der vi skal være
Even Sandvold Roland sier at Tesla ser lyst på fremtiden:

- Vi er egentlig der vi skal være, sier Sandvold Roland, som mener det er snevert å hevde at inntoget av blant annet Audi e-tron har vært medvirkende til Tesla-tilbakegangen:

- Vi ønsker å akselerere det grønne skiftet, og synes bare det er morsomt at det kommer flere elbiler på markedet. Det øker interessen og skaper et større totalmarked, sier Sandvold Roland.

Nøkkeltall for Tesla Norway Motors AS:

Les også: Tesla med 100 millioner i driftsresultat i Norge

Disse har fått kontantsøtte
225 bilbransjebedrifter har fått over 14,9 millioner kroner pr. 26. april 2020:

  • Merkeforhandlere: 7 millioner (43 forhandlere)
     
  • Bruktbilforhandlere: 2,4 millioner (61 bedrifter)
     
  • Verksteder/annet i bilbransjen: 5,65 millioner (121 bedrifter)

Merkeforhandlere pr 27. april klokken 9:00:
(nye forhandlere i oversikten siste døgn er merket med rødt punkt)

Bruktbilforhandlere pr 27. april klokken 9.00:

Andre bilbransjebedrifter pr 27. april 9:00:

Les mer om kontantstøtten til bilbransjen:

 Følg BilNytt.no på LinkedIn