Regjeringen vil hjelpe bedrifter som sliter med å dekke faste kostnader som husleie og forsikringer. Ordningen skal hjelpe bedrifter som har et betydelig inntektsbortfall og løpende kostnader.

Staten anslår at de vil bruke 10-20 milliarder kroner pr. måned. Ordningen har i første omgang en varighet på to måneder.

- Det er tusenvis av norske bedrifter som nå opplever at inntektene faller brått, men som likevel har husleie, forsikringer og andre utgifter som ikke forsvinner selv om de reduserer driften og permitterer ansatte, sier finansminister Jan Tore Sanner.

- Når staten dekker deler av disse kostnadene, øker vi sjansen for at bedriftene holder seg flytende og raskere kan bidra til å skape verdier og arbeidsplasser når krisen er over.

Klokken 12 fredag legger regjeringen frem bransjespesifikke hjelpetiltak.

I en undersøkelse BilNytt.no gjennomførte blant 360 merkeforhandlere denne uken, svarte 40 % av forhandlerne at det beste tiltaket for å hjelpe deres bedrift gjennom krisen er "direkte hjelp".

Les også: 44 % av merkeforhandlerne snart avhengig av tiltakspakker

BilNytt.no kommer tilbake med hvilke tiltak regjerningen legger frem for bilbransjen.

NBF: - Djevelen ligger i detaljene
- Det er mye bra i rammeverket, men djevelen ligger i detaljene. Det gjenstår fryktelig mye.

Det sier Egil Steinsland, kommnunikasjonssjef i Norges Bilbransjeforbund (NBF), til BilNytt.no.

Han mener at prinsippene som er presentert er godt tilpasset det generelle næringslivet.

- Det er viktig å huske på at ordningen omfatter uunngåelige utgifter som husleie og strøm, men ikke tar innover seg andre viktige elementer som avgifter, sier Egil Steinsland i NBF til BilNytt.no. 

NBF mener at det som potensielt kan være problematisk er at kompensasjonen foreløpig bare skal gjelde for to måneder.

- For forhandlere som selger nye biler vil inntektsbortfallet ofte komme etter at disse to månedene har gått.

NBF vil gjennom helgen arbeide med å gi innspill til hvordan pakken best kan tilpasses bilbransjen. Detaljene i pakken vil være på plass i løpet av en uke.

- Vi har mange små verksteder med lav omsetning og lave marginer, som kanskje ikke har så store inntektsbortfall, men som ordningen ikke favner så bra, mener Steinsland.

BIL: - Tar imot alt
- Vi tar imot alt som kan treffe våre medlemmer og deres forhandlere, sier direktør Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening (BIL) til BilNytt.no.

- Selv om ordningen er bransjenøytral og det er kriterier for både søking og hvordan pengene kan brukes, så vil det være aktører i bilbransjen som kan benytte denne muligheten, fortsetter han.

Denne uken sendte BIL og NBF et brev til både regjeringen og alle stortingsrepresentantene hvor de beskrev situasjonen bilbransjen befinner seg i, og ba om bransjespesifikke tiltak.

Klokken 12 er det en ny pressekonferanse med blant andre statsminister Erna Solberg, hvor det skal legges frem enda flere tiltak for næringslivet:

- Jeg håper inderlig at det kommer noe bilbransje-spesifikt. Næringsminister Iselin Nybø sa under pressekonferansen tidligere i dag at tiltak for bilbransjen er sannsynlig, sier Andresen.

- Utsettelse av innbetaling av engangsavgift er øverst hos meg, og jeg blir skuffet om det ikke kommer, sier BIL-sjef Erik Andresen.

Forslagene som nå legges frem av regjeringen skal behandles i Stortinget. Erik Andresen understreker at de skal jobbe med opposisjonen gjennom helgen for å få sikre tiltak for bilbransjen.

- Vi må bruke alle muligheter nå, og er langt fremme i skoene, sier Andresen.

Les mer om Korona-pandemiens påvirkning på bilbransjen:

 Følg BilNytt.no på LinkedIn