Gill Gruppen, som importerer Subaru, MG og SsangYong, har vært i gjennom noen magre år. - Vi håpet at vi var over kneika, men så kom dette. Det er surrealistisk.
Subaru-, SsangYong- og MG-importøren gjør grep for å komme gjennom den vanskelige korona-situasjonen.
Konsernsjef Leif Madsberg i Gill Gruppen opplyser at selskapene deres fra mandag vil permittere 40 % av arbeidsstyrken.
Samtidig tar ledelsen lønnskutt på inntil 30 %.
- Alle avdelinger rammes, men vi må sikre en så grei sammensetning som mulig, sier Madsberg til BilNytt.no.
Les også: Nedbemanning og kostnadskutt hos Subaru-importøren
- Surrealistisk
2019 var et meget svakt salgsår for Gill Gruppens hovedmerke Subaru. På tampen av fjoråret kom hybrid-versjoner av XV og Forester som skulle bedre situasjonen.
Gill Gruppen nedbemannet med syv stillinger i 2019.
- Vi håpet at vi var over kneika, men så kom dette. Det er surrealistisk, sier Madsberg.
Han tror på en mer normal valutasituasjon fremover.
- Vi har ikke så mange biler på vei inn og har heller ikke valutasikret oss i særlig grad.
- Vi gjør de grepene vi kan for å sikre oss bedre rammebetingelser og er blant annet i dialog med produsentene.
I 2019 ble det registrert 738 nye Subaru i Norge, ned 57,5 % i forhold til 2018.
Så langt i år (per 22. mars) er tallet 252 Subaru, 227 MG samt 34 SsangYong, viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).
Les også: MGs forhandlernett
Les også: Tøffe år for Subaru-importøren
Les mer om Korona-pandemiens påvirkning på bilbransjen:
Følg BilNytt.no på LinkedIn
Til andre nyheter med samme tema i Bilnytt arkiv: