Gjennom flere saker den siste tiden har BilNytt.no belyst situasjonen i bilbransjen som følge av korona-pandemien.

Styreleder i Autoringen AS og konsulent i Kaluna, Bernt G. Jessen, er opptatt av å ikke svartmale situasjonen helt:

- Det renner inn med dårlige nyheter, også for bilbransjen – nå er det viktig å være varsomme så ikke dette blir selvforsterkende, sier Jessen til BilNytt.no.

- Det er viktig at ikke denne krisen blir større enn aller høyst nødvendig, for den vil trolig ikke vare veldig lenge som dyp krise. Både Kina og Korea er gode eksempler på at tingene tar seg opp igjen etter koronakrisen.

Les også: - Ta ansvar og oppretthold humøret

Mener bilbransjen er godt stilt
Han mener at bilbransjen er godt stilt sammenlignet med mange andre bransjer:

- Vi har særdeles oppegående fellesorganisasjoner som skjønner de utfordringer bransjen står overfor og som jobber tett og konstruktivt med myndighetene.

- Mange bilforhandlere har satt i gang «koronatiltak» og er allerede beredt til ytterligere tiltak, sier Jessen.

BilNytt.no omtalte allerede i forrige uke at Solberg Bil AS var blant forhandlerne som hadde begynt å hente å bringe kundebiler til verkstedet for å sørge for å ha sysselsetting til sine ansatte.

- I alle kriser er det også muligheter – og det er bare sammen med gode og lojale medarbeidere vi kan finne frem til disse.

Finnes kunder 
- Selv om det er «gunstig» å permittere ansatte nå, er det viktig å minne om at de ansette er en forhandlers virkelige eneste aktivum.

Han understreker at det finnes fortsatt kunder som har penger på konto, og som kan la seg trigge av gode tilbud.

- Det selges fortsatt nye og brukte biler, og ettermarkedet går tilnærmet som vanlig. Dessuten vil det være behov for service og reparasjoner mer eller mindre som før.

- Snart er det tid for dekkskiftekampanjer, og nye modeller lanseres. Alt er ikke «svart hav».

- En bilbedrift jeg er involvert i, der en selger har karantene, solgte senest i går ny bil til en kunde som også satt i karantene.

Dersom bedrifter får ledig tid, oppfordrer Jessen til å ringe kunder, eller til å gjøre ting som ellers ikke blir prioritert.

- Man kan rydde i balansen, få unna brukte biler som har stått lenge, ta årets medarbeidersamtaler, man kan rydde, male og kaste ting, sier Jessen, og viser til at lista er lang.

Les også: Bernt Jessen: - Løft blikket!

"Nødlån" fra bilimportørene?
Han viser til at også bilimportørene kan bidra i situasjonen som har oppstått.

- Importører som har pushet mye leasing som gir betydelige gjenkjøp bør vurdere å gi forhandlerne «nødlån» enten i samarbeid med for eksempel Santander, Nordea eller DNB, eller i egne bøker for en gitt periode.

- Importørene har oftere sterkere balanse enn forhandlerne, påpeker han.

Kraftig svekket kronekurs vil slå inn i markedet, og Jessen mener at dette på sikt vil føre til prisøkninger om det vedvarer.

- Dersom importørene er smarte vil en varslet prisøkning kunne være en god trigger til å få solgt bilene nå.

Selv om han maner til optimisme, så er Jessen klar på at for noen kan situasjonen som har oppstått gjøre vondt verre.

- Har du hatt svake resultater, svak likviditet og det er mange gjenkjøpsbiler på vei inn så lyser varsellampene rødt.

Les også: Bilia inn som eier i Autoringen

Les også: Autoringen i kraftig vekst

Les mer om Korona-pandemiens påvirkning på bilbransjen:

 Følg BilNytt.no på LinkedIn