Under forrige finanskrise, da det var snakk om dramatisk synkende virksomhet i bilbransjen, slo Ole Grangaard til og arrangerte en Odd Nordstoga-konsert på oppretteravdelingen hos Birger Lie Bilforretning AS i Skien.

I dag sier han at dette viste seg å være en fornuftig investering, spesielt i forhold til å få både ansatte og omverden til å få troen på fremtiden igjen.

Har han noen liknende planer denne gangen?

- Så langt, i det som kanskje vil ende opp som en langt alvorligere krise, ikke minst medisinsk, har jeg ikke greid å finne på noe tilsvarende. Sannheten er sannsynligvis at jeg er like handlingslammet som samfunnet ellers, sier Ole Grangaard til BilNytt.no.

Les også: Viktig å få frem lyspunktene

Handler om å ta ansvar
- Etter min vurdering handler det nå mest av alt om å ta ansvar, samt å opprettholde humøret. I Norge vil sannsynligvis de psykiske virkningene vise seg å bli langt mer omfattende enn de rent medisinske. Men dette vil gå over. 

- Hvordan håndteres da denne situasjonen i alle Mobile-anleggene?

- Først av alt fokuserer vi på å opprettholde normal drift så «normalt» som mulig og så lenge som mulig.

- Videre må vi navigere utfra det faktum at ca. 5 % (og økende) av arbeidsstyrken vår nå er i en eller annen form for karantene.

 - Vi kommer til å varsle uformelt til alle ansatte i løpet av dagen at vi, på lik linje med alle andre, vil måtte permittere en stadig større del av våre ansatte, etter hvert som etterspørselen etter biler og verkstedtjenester skrumper inn, sier Grangaard.

Han sier at en del vil få formelt permitteringsvarsel allerede i dag.

Les også: Mobile-sjefen slutter

- Ikke merket all verden
- Hvor store har virkningene vært så langt?

- Vi har ikke merket all verden ennå. Vi skrev kontrakt på 149 brukte og 123 nye biler i forrige uke, hvilket er 30-40 biler lavere enn budsjett. Med andre ord på ingen måte bråstopp.

- Etterspørselen på verkstedene er noe slappere. Det er ikke all verden av avbestillinger, kanskje 15 %, men det er lite påfyll.

- Jeg tipper vi vil gå for tre fjerdedels maskin denne uken, og halv maskin neste uke. Da må vi tilpasse organisasjonen deretter.

- Kundene finnes? 

-Ja da, det er fortsatt kunder i butikken. Men det blir nok vanskeligere å finne kundene de nærmeste ukene. Vi får gjøre det vi kan.

Les også: Mobile og RSA med samme bilmerker vegg-i-vegg

Finnes muligheter
Grangaard sier at det også finnes andre aktiviteter enn salg over disk.

- LeasePlan hadde 60 biler ute på mandagsauksjon sin i går kveld. Jeg la inn bud på alle, om enn noe lavere enn det jeg vanligvis gjør, så får vi se om det blir noen gode kjøp eller ei. Folk skal sannsynligvis kjøpe bil fremover også.

Ole Grangaard svarer følgende om tiden som kommer:

- Jeg tror at Mobile AS med sine «folkebiler» vil komme greit ut av det som nå skjer. Vi må bare vokte oss for å ikke årelate de verdiene vi har i organisasjonen vår.

- Da tenker jeg både på våre ansatte og på kundeporteføljen. Vi må sørge for en langsiktig og forsvarlig forvaltning av disse.

- Jeg har muligens en litt for avslappet holdning til det hele. Akkurat nå opplever jeg det jeg oppfatter som et hysteri på litt for mange områder. Et hysteri der det virker som om alt til slutt handler om kun å ta vare på ens egne verdier og overhodet ikke se seg rundt.

- Det som det bør handle om er et ansvarlig lederskap der man ser lenger enn til sin egen nesetipp, avslutter Ole Grangaard.

Les mer om Korona-pandemiens påvirkning på bilbransjen:

 Følg BilNytt.no på LinkedIn