- 1 av 12 importører har gjennomført permitteringer
- 2 av 12 importører har utfordringer med å levere nye biler eller verkstedtjenester
- 4 av 12 importører har merket lavere salg og færre verkstedkunder
- 4 av 12 importører fått beskjed fra sin produsent om forsinket leveranse av biler og deler
- 4 av 12 importører svarer at det i løpet av kort tid kan bli aktuelt å permittere ansatte
- 5 av 12 importører melder at den kan være aktuelt å redusere aktiviteten
- 11 av 12 importører har ansatte i karantene eller i sykemelding
- I forbindelse med korona-utbruddet i Kina og Italia har det vært en del bekymring knyttet til leveranseproblemer til det norske markedet.
Det sier Erik Andresen, direktør i Bilimportørenes Landsforening (BIL).
- Vår undersøkelse blant bilimportørene tyder på at dette ikke er et stort problem, i alle fall ikke på dette tidspunktet.
- Etter at vi har fått utbrudd her i Norge også, er BIL mer bekymret for hvilke konsekvenser dette kan få for den innenlandske etterspørselen.
- Flere medlemmer rapporterer nå om lavere salg og færre verkstedsbesøk. Det er for tidlig å si om dette bare skyldes et kortsiktig «sjokk» eller om det blir mer langvarig, sier Erik Andresen.
BIL har tett dialog med bilimportørene og myndighetene, med mål om å redusere konsekvensene av korona-utbruddet.
- Varebiler, lastebiler, busser og personbiler er kritisk samfunnsinfrastruktur. Det er derfor avgjørende viktig at bransjen er fullt ut operative – både på reparasjon, deler og nybil, sier Erik Andresen.
Kilde: Bilimportørenes Landsforening
Dette er spørsmålet BIL har stilt bilimportørene:
- Har din bedrift merket lavere salg og færre verkstedkunder eller kanselleringer av kontrakter som følge av koronaviruset?
- Har din produsent varslet om forsinkelser eller kanselleringen av leveranser av biler og deler som følger av koronaviruset?
- Har ansatte i din bedrift blitt sykmeldt/satt i karantene fordi lege mener det er risiko for smitte? I tilfelle hvor stor andel
- Har din bedrift eller dine forhandlere problemer med å levere nye biler og verkstedtjenester på grunn av koronaviruset?
- Har din bedrift gjennomført permitteringer som følge av problemer knyttet til koronaviruset?
- Kan det være aktuelt for din bedrift å redusere produksjonen/virksomheten om kort tid som følge av koronaviruset?
- Kan det bli aktuelt for din bedrift å permittere ansatte om kort tid som følge av problemer knyttet til koronaviruset?
Les mer om Korona-pandemiens påvirkning på bilbransjen:
Følg BilNytt.no på LinkedIn
Til andre nyheter med samme tema i Bilnytt arkiv: