FCA, Fiat Chrysler Automobiles, har meldt at de avslutter produksjonen ved fabrikkene i Melfi, Pomigliano, Cassino, karosserifabrikken i Mirafiori, i Grugliasco og i Modena.
Dessuten avsluttes produksjonen i Kragujevac, Serbia og i Tychy, Polen.
Dette er det første store bilproduksjon-oppholdet som er kommunisert i forbindelse med korona-problemene i Europa.
FCA bruker ikke arbeidskraft og virus som hovedårsak, men:
«…dette gir Gruppen anledning til, på en effektiv måte, å tilpasse seg den manglende etterspørselen i markedet».
De nevner også at oppholdet gir dem anledning til å optimere tilførsel av deler og komponenter og at dette vil gjøre det enklere for dem å sette i gang effektiv produksjon i det øyeblikk markedssituasjonen tillater det.
Samtidig vil pausen bli brukt for å implementere endringer av produksjonsrutiner og kvalitetskontroll, til fordel for kunder og fremtidig produktivitet. Det effektive samarbeidet med leverandører og forretningsforbindelser vil sikre at man raskt kan komme tilbake til tidligere planlagte produksjonsnivåer – på tross av dette avbrekket, heter det fra FCA.
Volkswagen på nippet
Ifølge Reuters har Volkswagen stanset produksjonen ved sin fabrikk i Slovakia.
Produksjonsstansen kommer som en følge av at myndighetene i landet har erklært unntakstilstand.
På grunn av problemer med leveranser fra underleverandørene er Volkswagen nå på nippet til å ende produksjonen ved flere av de store fabrikkene i Europa, inkludert hoved-anlegget i Wolfsburg.
Det skrev Financial Times, som siterer to personer med kjennskap til selskapet, tidligere i dag.
Det skal være komponenter først og fremst fra Italia og Spania det begynner å bli mangel på.
To ansatte ved Wolfsburg-anlegget skal være smittet av korona-viruset og er i karantene.
De spanske fabrikkene til Renault, Ford, Nissan og Seat er allerede stengt.
Også Lamborghini, Ferrari og de italienske deleleverandørene Brembo og Magneti Marelli melder at produksjonen stanses inntil videre som følge av virusutbruddet.
Les mer om Korona-pandemiens påvirkning på bilbransjen:
Følg BilNytt.no på LinkedIn
Til andre nyheter med samme tema i Bilnytt arkiv: