I dag har det gått et brev til finansdepartementet og finansminister Jan Tore Sanner hvor Bilimportørenes Landsforening (BIL) ber om utsatt innbetalingsfrist for engangsavgiften for personbiler, som har forfall senere denne uken.

- Store konsekvenser
- Covid-19-utbruddet har store økonomiske konsekvenser for norske bilimportører. Dette er en svært kapitalintensiv bransje, og dagens situasjon skaper store likviditetsutfordringer for importørselskaper og forhandlere, skriver Andresen i brevet, som du kan lese her.

- Dette vil være et ekstremt viktig grep for å unnga likviditetsskvis og konkurser hos bilimportører og forhandlerkjeder.

- Dersom det ikke tas grep nå, kan de samfunnsmessige konsekvensene bli store, fortsetter han i brevet.

Krav om deleleveranser 
BIL krever at logistikkfunksjoner på importørnivå blir definert som samfunnskritisk område for å sikre reservedelsleveranser til kjøretøy.

Tidligere i dag sendte BIL også et brev til samferdselsminister Knut Arild Hareide, arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen og helsedirektør Bjørn Guldvog, hvor de krever at dette kommer på plass.

Overfor BilNytt.no understreker Andresen viktigheten av deleleveranser: 

- Kritisk
- Deleveranser er superviktig for at verkstedene skal kunne holde hjulene i gang, sier Erik Andresen til BilNytt.no.

- Jeg tror vi skal klare å få til en løsning på dette.

- Om deleleveranser stopper opp vil det være kritisk ikke bare for verkstedene, men også for de transport-tjenester som skal holde samfunnet i gang.

Han sier at de kjapt forventer å komme i dialog for å få dette på plass.

Til BilNytt.no bekrefter pressevakten i Justis- og beredskapsdepartementet at det vil komme informasjon om hvilke områder som er samfunnskritiske under en pressekonferanse med justis- og beredskapsminister Monica Mæland (H) mandag ettermiddag. 

Gjennomfører undersøkelse
I Europa har flere bilprodusenter meldt om at de stenger fabrikker. BIL er i full gang med å få oversikt over hvilke bilfabrikker som holder stengt.

- Vi har en undersøkelse ute blant våre medlemmer for å kartlegge hvor mange fabrikker som holder stengt. Det er jo nærmest utvikling time for time, sier Andresen.

 Følg BilNytt.no på LinkedIn