KOMMENTAR
av Øystein Byberg

Forrige uke fryktet bilbransjen at det kunne bli mangel blant annet på deleleveranser som følge av korona-viruset.

Nå går bekymringen over til å også gjelde mangel på bilkjøpere.

Korona når lommebøkene
Den siste uken har Oslo Børs falt dag for dag, og mandag raste børsen mer enn 8 %. Oljeprisen er ned brutale 22 %. Ifølge Dagens Næringsliv opplevde Equinor sin verste dag på børsen noensinne.

Bedrifter i flere ulike bransjer har varslet at permitteringer kan bli aktuelt.

Når norske bilkunder går inn i nettbanken under fanen «sparing» i dag ser de fort at verdien på fond og aksjer har stupt.

Da kan det bli omprioriteringer i familiebudsjettene - og i firmabil-budsjettene til bedriftene.

Med mindre korona-epidemien tar en helt ny og overraskende vending, kan det bli tøft for mange bransjer, inkludert bilbransjen.

Å handle bil havner plutselig lenger ned på prioriteringslisten.

Bilforhandlere vi har snakket med vil naturligvis ikke krisemaksimere, men det ligger en uro og stor usikkerhet i bunn.

Les også: - Uroen vil påvirke bilmarkedet

Setter seg på gjerdet
På kort sikt vil hjulene i det ganske land holdes i gang av ordrebøker med biler i bestilling og leasingkontrakter som går ut. 

Og bilene skal fortsatt på verksted, men mange som normalt sett ville vurdert å kjøpe ny bil vil sette seg på gjerdet til situasjonen er mer avklart.

Om det er om én uke eller ett år er det ingen som vet.

Kroken på døren for bruktimportørene?
For forhandlere som har spesialisert seg på import av brukte biler står de dårlige nyhetene i kø. Marginene har i lengre tid vært presset som følge av den svake kronen.

Når 11-tallet nå snart lyser ved siden av euro-symbolet er det bare å skru av lyset for en del av disse – med mindre de snur seg rundt – raskt!

Ulike mobilitetsløsninger kan muligens få et oppsving.

150.000?
Da vi på tampen av 2019 spurte bilimportørene om hva de trodde om nybilsalget i 2020 var den gjengse oppfatning at det ville havne på rundt 150.000 personbiler.

Det bør gå mot revisjoner både her og der, både på grunn av endret psykologi, men også fordi nye biler ikke kommer til landet i henhold til plan.

Hadde vi spurt om corona samtidig hadde det store spørsmålet vært om øl-en skulle serveres med eller uten lime.

Som om ikke 2020 var uoversiktlig fra før, blir gamle usikkerhetsmomenter som blåbær i forhold til situasjonen som har oppstått nå.

Det er bare å stålsette seg!

Les også: 2020: En ting er sikkert: ikke noe er sikkert!

 Følg BilNytt.no på Facebook