OPPDATERING: Samme dag som denne artikkelen ble publisert begjærte Bergheim seg selv konkurs. Les mer.
I løpet av de siste dagene er både verksted og salgslokaler hos Bergheim Auto Salg Oslo på Ensjø tømt for biler, utstyr og inventar, og forhandleren er i det stille blitt stengt.
Bergheim Auto Salg Oslo AS har inntil nylig vært merkeforhandler for Isuzu og Jeep, men er mest kjent for å være store på amerikanske pickups.
BilNytt.no er kjent med at kunder, blant annet med garantisaker, uten hell har prøvd å få kontakt med Bergheim Auto Salg Oslo den siste tiden. Det er ingen informasjon om at forhandleren og verkstedet er stengt, hverken på nettsidene, Facebook eller oppslag på døra, men telefonen går rett til en svarer som, før det blir brutt, sier:
«Det er stengt».
Kun tre amerikanske pickups står foreløpig igjen i Bergheims utstillingslokaler.
Det har lenge vært kjent at Bergheims bilanlegg i Ensjøveien er solgt til et selskap som ønsker å bygge boliger på tomten.
Bergheims siste forhandler
BilNytt.no har fått kontakt med eier og daglig leder Gunulf Bergheim:
- Jeg kan ikke fortsette å tape penger, sier han til BilNytt.no.
Han svarer ikke direkte på BilNytt.no sitt spørsmål om han unngår en konkurs, og kaller dette selv en avvikling.
Gunulf Bergheim overtok som daglig leder i fjor høst etter at tidligere daglig leder Roger Øverbye ikke lenger ønsket å lede selskapet, og gikk tilbake i sin tidligere stilling som salgssjef.
Bergheim Auto Salg Oslo er ikke registrert med inkassosaker eller betalingsanmerkninger, ifølge Forvalt.no. Selskapet har panteheftelser på 64 millioner kroner. 36 millioner av dette er til Bergheim Eiendom, resten er til Santander og Gjensidige.
I løpet av de siste ti årene har Bergheims forhandlere i Fredrikstad, Bærum og Bergen blitt avviklet eller solgt. Bergheims forhandlere i Drammen og Sarpsborg endte i konkurser.
Milliontap på Bolt
Den siste tiden har det meste handlet om hvor galt det gikk da Bergheim skulle gjøre store penger på Chevrolet Bolt – Opel Ampera-e i amerikanske klær – etter å ha importert omkring 100 Bolt til Norge.
Til å begynne med solgte Bergheim bilene for 440.000 kroner. Men så kollapset markedet og bilene ble til slutt markedsført for 299.900 kroner, og solgt enda rimeligere – inkludert 8-års garanti på batteripakken.
BilNytt.no har tidligere skrevet at Bergheim Auto Salg måtte redusere Bolt-prisene så mye at det førte til et tap på 3,5 millioner kroner på en uke. Nå ser det ut til at tapene blir enda større.
- På slutten solgte vi bilene med et tap på 80.000 kroner per bil, sier Bergheim.
BilNytt.no er kjent med at det også er andre potensielle store tap på Bolt-virksomheten, blant annet knyttet til garantiansvaret. Bytte av en defekt batteripakke på en Chevrolet Bolt skal visstnok koste over 200.000 kroner.
Også verkstedet er tømt for utstyr.
- Godt fornøyd med Bergheim
RSA-sjef Frank Dunvold bekrefter overfor BilNytt.no at RSA har tatt over Bergheims restverdiportefølje og garantiansvar for Isuzu, Jeep og Fiat.
- Vi har vært godt fornøyd med Bergheim som Isuzu-forhandler, sier Dunvold.
BilNytt.no erfarer at Bergheims lager av amerikanske biler er solgt til selskapet Bil Invest Oslo AS.
BilNytt.no erfarer at Bil Invest Oslo også har overtatt Bergheims leiekontrakt for vaskehallen tilknyttet Bergheim-anlegget.
- Ingen fremtid
- Nå blir det å ta vare på eiendomsmassen og investeringer, sier Bergheim til BilNytt.no
Han føler ikke at det er vemodig at denne delen av eventyret hans er slutt.
- Livet med bil har vært spennende. Men nå ser jeg rett og slett ingen fremtid for de bilene jeg kan, og som vi har drevet med.
- Det er heller ingen i familien som er interessert i å overta. Og jeg begynner jo selv å bli en godt voksen mann, sier Gunulf Bergheim.
Nøkkeltall Bergheim Auto Salg Oslo AS:
Gunulf Bergheim – bakgrunn:
Gunulf Bergheim har gjort det stort på bil. Han var salgssjåfør for Drammens Is og drev med bruktbiler ved siden av.
«Ved siden av» ble snart en egen butikk – i mai i år ville han kunne feire 50 årsjubileum som bilforhandler og – etter hvert – bilimportør.
Han har tidligere figurert på Kapitals liste over Norges rikeste med over 400 millioner i formue.
I 2004 var Bergheim den bilimportøren i Norge som hadde best resultat, men har også opplevd flere nedturer.
Det er amerikanske GM-produkter som Bergheim har konsentrert seg om hele veien, men Alfa Romeo, Fiat, Chrysler, Isuzu, Opel, Saab og Citroën har også vært innom, sammen med Daewoo som han også var importør av en stund.
En tid var han så stor på amerikanske biler at han hadde sin egen importavdeling i Bremerhaven.
Men alle de mytiske historiene som går om ham i bransjen skyldes minst like mye hans privatliv som hans virksomhet som bilbransjemann.
Gunulf Bergheim på BilNytt.no:
05.12.19: Tapte 3,5 millioner på elbiler
22.08.19: Elbilmarkedet snudd: Store rabatter for å få solgt bilene
18.06.19: Selger elbiler med tap
28.01.15: Bergheim avvikler i Drammen
02.01.14 :Bergheim i Sarpsborg konkurs
15.06.11: Bergheim blir Citroën-forhandler i Drammen
25.06.10: Automobil kjøper Bergheim i Bergen
22.12.09: Motor Gruppen kjøper Bergheim Fredrikstad
09.12.09: Gunulf Bergheim vil trekke seg ut av bil
12.02.09: Fiat i Norge - en broket historie
16.01.09: Vanskeligheter i Auto Huset
18.08.08: Kraftig ekspansjon for Motor Gruppen
04.04.08: Automobil-oppkjøp i Follo
03.04.08: - Norges største bilanlegg skrinlagt
05.07.06: Bergheim satser på GMC
15.06.06: Iglebæk i rørt vann
11.04.06: Iglebæk solgt til Auto Huset
13.12.05: Saab-Huset overtar Hyundai i Bærum
10.11.05: - Dette må vi stanse
26.10.05: Aeroauto til skifteretten
21.09.05: Birger N. Haug, Bergheim og Åkra Bil kjøper Aeroauto
04.10.04: Vil satse tungt på Cadillac
01.04.04: Bergheim får Cadillac, Chevrolet og Corvette
31.10.03: Omsatte for 47 milliarder - bare smuler igjen
30.10.03: US-kongen tilbake på tronen
Følg BilNytt.no på Facebook