- Det er nye merker som etablerer seg uten forhandlere, og Bosch Car Service har et europeisk nett av verksteder som kan brukes i fremtiden, sier Rasmussen.

- Vi tror at for eksempel kinesiske merker vil se etter en aktør som er til stede i hele Europa, og jeg er overbevist om at dette er en av flere nye måter å distribuere biler på, sier Boye Rasmussen.

Han får støtte fra sin konseptsjef i Norge, André Solhaug:

- Vi tror det er en naturlig utvikling. Det er dyrt å bygge ut et eget nettverk, og vi er rigget for en slik utvikling og har en langsiktig strategi for å kunne være attraktive for de som har et slikt behov, sier Solhaug.

Les også: Aiways: Enda en el-kineser i Norge

Les også: - Billigere elbiler kan innta Europa

- Overraskende at det ikke har kommet allerede
Morten Birkeland, administrerende direktør i BilXtra-eier Sørensen & Balchen, er overrasket over at et slikt samarbeid ikke er mer utbredt.

- Det er nesten litt overraskende at det ikke har kommet allerede, for det blir tøffere og tøffere å være en liten forhandler, sier Birkeland.

- På et tidspunkt ser vi for oss at importører kan komme til å kutte ut forhandlerleddet.

- Vi er en landsdekkende kjede, har verksteder overalt og er klar til å betjene ettermarkedet for slike merker, sier Morten Birkeland.

Dag-Inge Simonsen, kjedesjef i Mekonomen, tror at flere og flere vil se mot andre måter å selge bil på.

- Jeg tror mange vil selge bil på nett og la markedet ta seg av service og ettermarked.

Les også: Nye kinesiske bilmerker fra Motor Gruppen

- Åpne for dialog med alle aktører
Sjekkpunkt har ingen konkrete mål om økt engasjement hos merkeforhandlere.

Men Sjekkpunkt-sjef Ole Helge Ratvik påpeker at de er åpne for dialog med alle som ser etter partnere for ettermarkedstjenester.

- I et marked i endring må vi være åpne for dialog med alle aktører som trenger eller tilbyr service og vedlikehold av bil.

- Det gjelder både å fremme medlemsverkstedenes tjenestetilbud lokalt og kjedens tilbud til bilverksteder, sier Ratvik.

Partnerjakt
BilNytt.no har tidligere skrevet at Bosch ble trukket frem som en mulig nettverkspartner da det ble kjent at MG skulle lanseres i Norge i fjor

Etter det BilNytt.no erfarer har store aktører blant de frie verkstedene allerede vært kontaktet for slike samarbeid, blant annet etter at det ble kjent at Nic. Christiansen-gruppen, som eier den norske Jaguar og Land-Rover-importøren BC Norway, vraket samarbeidet med MG.

Les også: Gill Gruppen blir MG-partner

Les også: - Hedin blir Bytons partner i Norge

 Følg BilNytt.no på Facebook